2018 年度   総合国際学研究科
  
Contemporary Studies of Japan 1   
履修コード 科目分野
530621  
担当教員(ローマ字表記)
  シートン [SEATON Philip]
授業形態 単位数 学期 曜日・時限
定時授業 2 春学期 火2
講義題目(和文)   
コンテンツツーリズム:ポップカルチャーが誘導する旅
Title(English)   
Contents tourism: Travel induced by popular culture
授業の目標   
最近話題になっている「聖地巡礼」(ファンが作品のゆかりの地を訪れるという行動)という現象について、国内外の研究資料を読んだり議論したりしながら、考察します。また、フィールドワークを通じて、聖地巡礼という行動の本質を実感してみましょう。
Goals of the course   
Through reading and debating the literature (both Japanese and English) on contents tourism, students will learn about the current hot topic of “sacred site pilgrimage” by fans of popular culture. Through fieldwork, students will also experience for themselves “sacred site pilgrimage”.
授業の概要   
コースは七つのブロック(二週間毎)に分けられています。毎週、文献に関する学生発表と議論を行います。アクティブラーニングのブロックが二つあり(シンポジウムに参加すること、聖地を訪れること)、実際にコンテンツツーリズムの現場を体験します。
Overview of the course   
The course is divided into seven blocks of two weeks. Each week, students will make presentations about and discuss the key research in the field. Two of the blocks are active learning (attending a symposium, visiting a “sacred site”).
キーワード   
コンテンツツーリズム、聖地巡礼、観光、ポップカルチャー
Keyword   
contents tourism, pilgrimage, tourism, pop culture
授業の計画/Plan  
内容Content
イントロダクション Introduction
「物語を旅するひとびと―コンテンツ・ツーリズムとは何か」(増淵 敏之)について Reading “Monogatari wo tabi suru hitobito” (Masubuchi Toshiyuki)
「物語を旅するひとびと―コンテンツ・ツーリズムとは何か」(増淵 敏之)について Reading “Monogatari wo tabi suru hitobito” (Masubuchi Toshiyuki)
「Film-Induced Tourism」 (Sue Beeton)について Reading “Film-Induced Tourism” (Sue Beeton)
「Film-Induced Tourism」 (Sue Beeton)について Reading “Film-Induced Tourism” (Sue Beeton)
「コンテンツツーリズム研究」(岡本 健)について Reading “Contents Tourism Research” (Okamoto Takeshi)
「コンテンツツーリズム研究」(岡本 健)について Reading “Contents Tourism Research” (Okamoto Takeshi)
アクティブラーニング1:コンテンツツーリズム研究会に参加すること Active Learning 1: Attending a contents tourism symposium
アクティブラーニング1:コンテンツツーリズム研究会に参加すること Active Learning 1: Attending a contents tourism symposium
アクティブラーニング2:聖地の現地調査(フィールドワーク) Active Learning 2: Fieldwork at a “sacred site”
アクティブラーニング2:聖地の現地調査(フィールドワーク) Active Learning 2: Fieldwork at a “sacred site”
「コンテンツツーリズム入門」(コンテンツツーリズム学会)について Reading “Introduction to Contents Tourism” (Contents Tourism Gakkai)
「コンテンツツーリズム入門」(コンテンツツーリズム学会)について Reading “Introduction to Contents Tourism” (Contents Tourism Gakkai)
「Contents Tourism in Japan」(Philip Seaton et al)について Reading “Contents Tourism in Japan” (Philip Seaton et al)
「Contents Tourism in Japan」(Philip Seaton et al)について Reading “Contents Tourism in Japan” (Philip Seaton et al)
成績評価の方法・基準   
授業中の参加(25%)、アクティブラーニング1の報告書(25%)、アクティブラーニング2の報告書(25%)、書評(25%)
Grading system for assessment   
Participation in class (25%), Active Learning 1 Report (25%), Active Learning 2 Report (25%), Book Review (25%)
事前・事後学習   
予習:指定された文献を読んで、発表を用意すること。
宿題:リポートと書評を書くこと。
Preview/review   
Preparation: Reading the designated texts and preparing class presentations.
Homework: Writing the two reports and a book review.
授業上の注意   
このゼミは基本的に日本語で行いますが、英語で文献を読むことを求められます。さらに、英語で行われる国際シンポジウムに参加することがコースの重要なポイントとなるため、上級の英語理解力が求められます。
Notes   
This seminar is conducted primarily in Japanese. But, reading academic literature in English and attending an international symposium are important parts of the course. A high level of English understanding is required.
教科書  
参考書  
参考書1 ISBN 978-1604979732
書名 Contents tourism in Japan : pilgrimages to "sacred sites" of popular culture
著者名 Philip Seaton ... [et al.] 出版社 Cambria Press 出版年 2017
備考
参考書2 ISBN 978-4779115080
書名 コンテンツ・ツーリズムとは何か
著者名 増淵敏之著 出版社 彩流社 出版年 2010
備考
参考書3 ISBN 978-4571410550
書名 コンテンツツーリズム研究 : 情報社会の観光行動と地域振興
著者名 岡本健編著 出版社 福村出版 出版年 2015
備考
参考書4 ISBN 978-4772231633
書名 コンテンツツーリズム入門
著者名 増淵敏之 [ほか] 著 出版社 古今書院 出版年 2014
備考
参考書5 ISBN 978-1845415839
書名 Film-induced tourism
著者名 Sue Beeton 出版社 Channel View Publications 出版年 2016
備考
使用言語  
日本語(J)