タイトル
     2022 年度   国際社会学部
  
アフリカ地域研究B   
時間割コード
421153
担当教員(ローマ字表記)
  アダマ, 大石 高典 [Ousumanou, Adama, OISHI Takanori]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
対面   2 秋学期 木4 -
授業題目(和文)   
チャド盆地におけるイスラームと権力:カメルーン、チャド、ナイジェリアの比較研究
 
Title(English)   
Islam and Power in the Chad Basin: comparative study from Cameroon, Chad and Nigeria
 
授業の目標   
このコースでは、チャド盆地でみられる多様なイスラームの実践とその社会について比較しつつ、歴史的な概観を提供する。宗教と政治の関係や、カメルーン、チャド、ナイジェリアのムスリム社会が公共圏を組織し運営するのに際してどのように信仰の影響を受けてきたかについて、最近の学術的な議論をもとに考察する。この地域におけるイスラームの長い歴史に触れることで、それぞれの国におけるイスラーム教徒と権力の歴史的特徴や軌跡を明らかにしたい。

授業の第一部では、現代のアフリカに焦点を当てる。ここでは、スーフィズムと改革、イスラームと政治、イスラームと公共圏、異なる宗教の遭遇、ジェンダーとセクシュアリティなど、アフリカのイスラーム研究の中心的トピックを概観し、イスラームを宗教としてだけではなく、人間のあらゆる存在領域に影響を及ぼす生活様式として考察する。

そのうえで、授業の第二部では、日常的なイスラーム、すなわち信奉者が生きるイスラームに焦点を当てる。具体的には民衆による日常の宗教活動と、権力による宗教的なアイデンティティの政治的な操作の二つの側面の相互作用に注目する。政治リーダーたちは、政治的戦略として、しばしば宗教上の差異を増幅させ宗派対立を引き起こすことで権力を獲得したり、権力仲介のプロセスに関与する集団の政治的資産を強化するのである。

この授業を履修することで、受講生は以下のことができるようになると期待される:

①サハラ以南アフリカ諸国におけるイスラームに関する学術的な議論の状況を全体的に理解する。
②チャド盆地におけるイスラームの導入以来、人々の生活に影響を与えた主要な事実、重要な出来事、主要な運動を理解する。
③チャド盆地のイスラームと政治に影響を与えた重要な人物を知る。
④イスラム教の政治指導者が権力を獲得し支配するために、どのように宗教的アイデンティティを操作したかを理解する。
⑤アフリカの伝統的宗教(ATR)に対するイスラームの影響、およびその逆(シンクレティズム)を分析する。
⑥この地域における宗教的暴力とテロリストによる暴力を区別する(宗教的な線に沿って分断された社会は、政治的、領土的、民族的差異によって分断された社会よりも激しく、長期的な紛争に陥りやすいため)。
⑦民主的な選挙における民族・宗教の投票管理について理解する。
⑧イスラームの現状と課題を理解するために、この地域のグローバル化した文脈の中で、今日のイスラームについて適切な歴史的視点を得る。
 
Goals of the course   
This course provides a comparative and historical overview of Islam and Muslim societies in their diversity in the chad basin. The present course considers recent academic debates on the relationship between religion and politics and how Cameroonian, Chadian and Nigeria Muslims societies were influenced by their faith when it come to the management of public affairs. By dipping into the long history of Islam in the region we intend to highlight some central historical features and trajectories of Muslim and power in their respective countries under study.

The main part of the course will focus on contemporary Africa. In this part, we will acquire an overview of the central topics in the study of Islam in Africa, including Sufism and reform, Islam and politics, Islam and public spheres, religious encounters, gender and sexuality, etc. thus considering Islam note only as religion but also as a way of life influencing every single human existence domain.

The second part will mainly build on studies of everyday Islam, i.e. Islam as lived by its adherents while putting emphasis on political actors often amplifying differences and provoke confessional conflicts as part of a wider strategy for acquisition of political power and/or enhancing the political assets of groups involved in the process of power brokerage.

By the end of this course, the students should be able:

- To have an overall acquaintance with current academic takes on Islam in the southern sahara African countries;
- To understand primary facts, significant events and main movements that impacted people’s life since the introduction of Islam in the Chad Basin;
- To acquaint students with some of the key figures whose lives influenced Islam and politics in the Chad Basin;
- To apprehend how Muslim political leaders manipulated religious identities to conquer and control power;
- To analyze the influence of Islam on the African traditional religion (ATR) and vice versa (Syncretism)
- To differentiate religious violence from terrorist violence in the region (as Societies that are divided along religious lines are more prone to intense and prolonged conflict than those divided by political, territorial and ethnic differences);
- To understand ethno-religious vote management during democratic elections;
- To gain proper historical perspectives on Islam today in a globalized context in the region in order to understand its present condition and challenges.
 
授業の概要   
イスラームでは、宗教と政治は一体のものである。さらに、アフリカにおいてイスラームは、信仰されている地域やエスニシティによって異なった様相を見せる(このことがサハラ以南アフリカのイスラームの際立った特徴である)。イスラームは、それ自身の歴史に基づいて説明できる閉じたシステムとして認識され、卓越した説明基準として用いられがちである。例えば、テロリズム、民主主義の欠如、女性の地位などが、イスラームあるいはイスラーム文化として分析されることがある。イスラーム教徒が関わる事態であれば何でも、イスラームと関連付けて言及されてしまうのである。

このような単純化した理解以前に、植民地時代以前にイスラームが基本的に紛争と政治的統合の一要因であったことに注意する必要がある。つまり、カメルーン、チャド、ナイジェリアでは、イスラームはヨーロッパによる植民地化に対する抵抗の手段の一つだった。しかし同時に、植民地時代以降、イスラームは高度に倫理化された伝統的社会を不安定にし、エスニックグループを再編成する要因であり、また宗教的な表徴であり続けている。

イスラームは、政治、経済、社会文化の領域を超えて思想や価値を共有する共通のメディアとして役割を担っており、社会生活のあらゆる側面(例をあげれば、教育、社会正義、ガバナンス、宗教間対話など)に影響している。この講義では、カメルーン、チャド、ナイジェリア3か国のイスラームと社会を歴史的な観点から分析する。そして比較研究のアプローチにより、宗教がいかに人々の日常生活に深い影響を及ぼしているかを明らかにする。
 
Overview of the course   
Islam did not separate religion and politics. Besides, in Africa Islam took the color of both the region it was crossing and the ethnicity of people that propagated Muslim’s faith. Islam is perceived as a closed system that can be explained on the basis of its own history. Islam was the explanatory criterion par excellence: Terrorism, the lack of democracy, the status of women, etc. are sometimes analyzed in terms of religion or Islamic culture. Most situations involving Muslims were referred to Islam.

However, Islamic religion was fundamentally a factor of conflict and political integration in pre-colonial era. Muslim’s religion was used as a resistance tool to European colonization in Cameroon, Chad and Nigeria. But at the same time, this Islam remained a factor of destabilization of highly ethicized traditional societies, a factor of ethnic recomposition and a religious marker. Islam conveys an operating and dialectical mode in political, economic and socio-cultural domains.

The purpose of this course is to analyze on historical perspective Islam and societies in Cameroon, Chad and Nigeria. In a comparative approach the study shows how religion deeply impacted on peoples’ daily life.
 
キーワード   
イスラーム、シンクレティズム、権力闘争、兄弟愛、原理主義、暴力、アイデンティティ、宗教間対話、平和構築、チャド盆地
 
Keywords   
Islam, syncretism, power struggle, brotherhoods, fundamentalism, violence, identities, interreligious dialogue, peace-building, Chad Basin
 
授業の計画   Plan  
No.内容Content
第1回
アフリカにおけるイスラームの概要 Overview of Islam in Africa
第2回
チャド盆地におけるイスラーム(集団改宗のルート、理由、動機など) Islam in the Chad Basin (routes, reasons and motivation of masse conversion)
第3回
アフリカ伝統宗教の抵抗の原因と形態 Causes and forms of ATR resistance
第4回
奨学金制度形成と民衆改宗の方法 Scholarship formation and methods of popular conversion
第5回
宗教的シンクレティズム Religious syncretism
第6回
イスラーム化とアラブ化 Islamization and/or Arabisation
第7回
イスラームと権力(植民地時代の宗教と政治) Islam and Power (religion and Politic under colonial era)
第8回
イスラームと権力(カメルーン、チャド、ナイジェリア独立後) Islam and Power (After Cameroon, Chad and Nigeria independence)
第9回
権力をめぐる民族・宗教間の闘争 Ethno-religious struggle for power
第10回
イスラームとグローバリゼーション Islam and globalization
第11回
イスラームと民主主義 Islam and democracy
第12回
イスラームとテロリズム Islam and terrorism
第13回
イスラームと平和 Islam and Peace
第14回
ALH1
アフリカのイスラーム化についての地図分析 Islamization of Africa: map analysis (Students are expected to attend all classes and to participate actively in class discussions. Active and informed participation requires that students do the assigned readings with care and before coming to class. In-class presentations include short presentations (up to 10 minutes) on a selected topic/reading, presentations of response papers, and acting as discussant for the presentations of others.)
第15回
ALH2
レスポンスペーパー(英語で1,000-1,500 words程度)の作成(文献、講義、クラスディスカッションで提起された重要課題、および理論・方法論上の疑問点について出題) The response papers (1,000 – 1,500 words each): The response papers address the key issues as well as theoretical and methodological questions raised by the readings, lectures, and class discussions. The students write these papers to critically engage in depth with their readings and the discussions in class. This requires a close reading, attentive and active presence in class, and a careful articulation of one’s informed and analytically nuanced position. The more you engage with the classes and readings and the more time you devote to a careful writing, the more likely you are to receive a high mark. The papers’ format is 12pp and 1.5 spaced. Papers are due at the set dates.


 
成績評価の方法・基準   
成績評価方法:最終レポート(40%), アクティブラーニングのレポートとプレゼンテーション(30%), 授業へのフィードバック(30%).

 
Grading system for assessment   
Final report (40%), ALH reports and presentation (30%), Feedback to class
(30%).
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
予習・復習:授業前に教科書の該当箇所を熟読しておくことが望ましい。複数の事例を扱う場合は、各グループで論文やレポートを読むように指示することがある。教科書だけでなく、論文やレポートを読むように指示することもある。
 
Preview/review   
It is recommended that students read the relevant part of the textbook thoroughly before
each class. In the case of multiple case studies, each group may be instructed to read and
report on articles and reports in addition to the textbook.
 
履修上の注意   
 
Notes   
 
教科書  
教科書1 ISBN
書名 “Islam in Sub-Saharan Africa.” In The Palgrave Handbook of African Colonial and Postcolonial History. Volume 2, edited by Martin S. Shanguhyia and Toyin Falola
著者名 Janson, Marloes 出版社 Palgrave MacMillan 出版年 2018
備考 A chapter in edited volume
教科書2 ISBN
書名 “Islam, Politics, Anthropology.” Journal of the Royal Anthropological Institute Special Issue
著者名 Soares, Benjamin, and Filippo Osella 出版社 Royal Anthropological Institute 出版年 2009
備考 Journal article
教科書3 ISBN
書名 Jihād in West Africa during the Age of Revolutions
著者名 Lovejoy, Paul 出版社 Ohio University Press 出版年 2016
備考 Chapter 3: 68–101.
教科書4 ISBN
書名 “African Salafism. Religious Purity and the Politicization of Purity.” Islamic Africa 6: 1–29.
著者名 Østebø, Terje 出版社 出版年 2015
備考 Journal article
 
参考書  
 
使用言語  
英語(E)
 
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