No. | 内容 | Content |
第1回
|
女のライフヒストリ-: 授業全体のガイダンスとテキスト読解の鍵になる理論や概念、研究背景について。フィールドワークと人類学的な方法について。(序章「はじめに――岐路に立つ女性の生活」を中心に)【講義】
|
General introduction to the course, commentary on background theories and concepts. Commentary on “Introduction: Women’s lives at the crossroads”
|
第2回
|
植民地主義とアフリカ地域社会: 中央アフリカ共和国を事例に(第1 章「森と村の世界」を中心に) 【輪読と解説】
|
Group reading and commentary: “The forest and village worlds”
|
第3回
|
幼少期: 遊びと学び (第2 章「森と村の子どもたち」を中心に)【輪読】
|
Group reading and presentation: “Children of the forest and village”
|
第4回
|
幼少期: 遊びと学び (第2 章「森と村の子どもたち」を中心に)【解説と討論】
|
Commentary and discussion: “Children of the forest and village”
|
第5回
|
思春期: 女になる (第3 章「良き人生の諸構成要素」を中心に)【輪読】
|
Group reading and presentation: “The components of a good life”
|
第6回
|
思春期: 女になる (第3 章「良き人生の諸構成要素」を中心に)【解説と討論】
|
Commentary and discussion: “The components of a good life”
|
第7回
|
妊娠・出産: 母になる (第4 章「結婚と母親期―厳しくも喜びのある現実」を中心に)【輪読】
|
Group reading and presentation: “The harsh and delightful realities of marriage and motherhood”
|
第8回
|
妊娠・出産: 母になる (第4 章「結婚と母親期―厳しくも喜びのある現実」を中心に)【解説と討論】
|
Commentary and discussion: “The harsh and delightful realities of marriage and motherhood”
|
第9回
|
結婚生活: 愛・嫉妬・怒り (第5 章「女性であることの帰結」を中心に)【輪読】
|
Group reading and presentation: “The consequences of being a woman”
|
第10回
|
結婚生活: 愛・嫉妬・怒り (第5 章「女性であることの帰結」を中心に)【解説と討論】
|
Commentary and discussion: “The consequences of being a woman”
|
第11回
|
老後: おばあちゃんになる (第6 章「世代間の繋がりと祖母たち」を中心に)【輪読】
|
Group reading and presentation: “Generations and Grandomothers”
|
第12回
|
老後: おばあちゃんになる (第6 章「世代間の繋がりと祖母たち」を中心に)
|
Commentary and discussion: “Generations and Grandomothers”
|
第13回
|
総括・女の生とグローバルな力: グローバルとローカルのつながり (第7 章「結論―グローバリゼーションと変化の力」を中心に)【輪読と討論】
|
General discussion and Wrap-up: “Globalization and forces of change”
|
第14回
ALH1
|
各章末に挙げられているおすすめ文献から任意の一つを選んで通読し、その内容を他の受講者に紹介するための資料を作成せよ。
|
Students are asked to choose and read a recommended reference from the textbook, then to make brief report about the contents for sharing with the peers.
|
第15回
ALH2
|
身近な個人を事例に、ライフヒストリ-調査をおこない、語りについて分析・考察をおこなう。それをもとに10分程度のプレゼンテーションを作成せよ。
|
Students are asked to practice life history research with close individual(s) to document and analyze gained narratives, then to make a brief presentation about it.
|
※
|
|
|