No. | 内容 | Content |
第1回
|
[Day 1]導入:日本の国家安全保障政策とはなにか。日本の「戦略文化」と歴史(戦前、敗戦、占領と独立、日米同盟、冷戦の開始と終結、冷戦後)
|
[Day 1] Introduction to Japan's National Security Policy:
Japanese Strategic Culture and History: Pre-WWII, occupation and independence, Japan-US alliance, Cold War period, post-Cold War
|
第2回
|
日本の国家安全保障政策(グループ討議と発表)
(1)分析:強み・弱み・機会・脅威(SWOT分析)
(2)外交・情報・防衛・経済(DIME分析)
|
Japan's National Security Policy (Group Discussion and Presentation):(1) SWOT Analysis (Strength, Weakness, Opportunity, and Threat)
(2) DIME (Diplomatic, Informational, Military, and Economic)
|
第3回
|
ゲーミング1:レッドチームの視点(事例:朝鮮戦争)
(相手側の戦略:SWOTとDIME)
|
Gaming #1: Read Team Gaming (Case Study: Korean War): SWOT and DIME Analyses
|
第4回
|
ゲーミング2:ブルーチームの視点
(自分の戦略:SWOTとDIME)
|
Gaming #2: Blue Team Gaming:SWOT and DIME Analyses
|
第5回
|
発表と総括:日本の戦略
|
Wrap-up of Day 1: Challenges in Japan's National Security Policy
|
第6回
|
[Day 2]冷戦後日本の国際平和協力活動
導入:国連PKOの歴史
|
[Day 2]Japan’s policy on peacekeeping operations: History of UNPKO
|
第7回
|
導入:日本の国際平和協力活動
ゲーミング3(人間の安全保障をどう進めるか:ファシリテーション討議)
|
Introduction: Japan's International Peace Cooperation Activities / Gaming #3: Facilitated discussion on how to promote Human Security
|
第8回
|
事例研究:アフガニスタン平和構築の経験(ゲストスピーカー)
|
Case study: Peacebuilding in Afghanistan: Guest speaker
|
第9回
|
ゲーミング4(国連PKOと日本)
|
Gaming #4: UNPKO and Japan
|
第10回
|
ALH1: 学生による準備と報告(1時間)
総括:日本の国際平和協力活動の課題ALH
ゲーミング5の準備(日本にとっての同盟:強み・弱み・機会・脅威)
|
ALH-1: Preparation for Wrap-up for Day 2:Preparation for Gaming #5: Alliance for Japan: SWOT Analysis
|
第11回
|
[Day 3]
COIL:米国の学生とのゲーミング5(東アジアの危機)
|
[Day 3 COIL]Japan-US alliance management: [Gaming with the US] #5
|
第12回
|
COIL:米国の学生とのゲーミング5(東アジアの危機)
|
[Day 3 COIL]Japan-US alliance management: [Gaming with the US] #5
|
第13回
|
ゲーミング6:多国間外交ゲーム(6者協議)
|
Gaming #6: Six Parties Talk on nuclear issues
|
第14回
|
ALH2 総括プレゼンテーション準備(Response Sheet作成)
|
ALH-2: Preparation for presentation [Response Sheet]
|
第15回
|
第15回:総括「人間の安全保障」とグローバルな課題における日本の役割(学生による報告と討議)
|
15. Conclusion: Japan’s role in Human Security and global affairs
|
※
|
|
|