|
|
|
|
|
|
アフリカ女性の処遇について(1)―土地の権利等に着目して
|
|
|
About African Women's condition (1) : focusing on their land rights etc.
|
|
|
テキストに指定している本を参加者とともに輪読し、内容を理解し、東アフリカの女性の処遇について、現在の状況を理解できるようにし、また自らの問題意識をひきだせるようにする。
|
|
|
Through reading the text book together with participants, students should try to understand the social, cultural and economic condition for the women in Eastern African countries. And then each student should get at least a point of view of their own to engage with African Studies.
|
|
|
たとえばケニアでは、2009年に憲法が改正され、これまで女性にはなかった土地相続の権利をもてるようになった。現在は伝統的な慣習にならってきた村落社会で、その波紋がどのように起きるかが注目される。このようにいま、アフリカは大きく動いている。基本的な流れを知るためにも、土地という重要な財をめぐり、女性がどのような処遇にいるのかを東アフリカを舞台にテキスト、論文、新聞等から学んでいく。
|
|
|
For example in Kenya, the Constitution was amended in 2009 so that women got a right to inherit the land. This change is extremely different from the customary laws, so we have to keep watching how local societies will react. It is a quite clear that African societies face drastic changes, but especially in this seminar we focus on the women’s situation concerning with lands. We will also check other papers and articles from the newspapers.
|
|
|
東アフリカ、女性、土地に関する権利、結婚、父系社会、憲法改正
|
|
|
East Africa, Women, Land rights, Marriage, Patrilineal society,Constitutional amendment
|
|
|
No. | 内容 |
ALH1
|
論文構想の発表(第3回と第4回の間で実施)
|
ALH2
|
アジア・アフリカ言語文化研究所主催の研究会に参加し、積極的に質疑応答に参加する。学生個人との研究テーマの関係を踏まえて、コメントシートを提出する。(第10回と第11回の間で実施予定)
|
第1回
|
オリエンテーション
|
第2回
|
原典講読1
|
第3回
|
原典講読2
|
第4回
|
原典講読3
|
第5回
|
原典講読4
|
第6回
|
原典講読5
|
第7回
|
原典講読6
|
第8回
|
原典講読7
|
第9回
|
原典講読8
|
第10回
|
原典講読9
|
第11回
|
原典講読10
|
第12回
|
原典講読11
|
第13回
|
原典講読12
|
※
|
|
|
|
|
|
No. | Content |
ALH1
|
Presentation about each student's paper plan around May.
|
ALH2
|
Attending the study meeting at ILCAA, TUFS,which may be held around October.Be active to join the discussion and then submit the comment paper referring with each research topics.
|
1
|
Orientation
|
2
|
Reading 1
|
3
|
Reading 2
|
4
|
Reading 3
|
5
|
Reading 4
|
6
|
Reading 5
|
7
|
Reading 6
|
8
|
Reading 7
|
9
|
Reading 8
|
10
|
Reading 9
|
11
|
Reading 10
|
12
|
Reading 11
|
13
|
Reading 12
|
※
|
|
|
|
|
|
|
Report 60%、Participation 40%
|
|
|
次回購読する箇所は熟読してくること。担当になった場合は熟読の上レジュメを用意し、プレゼンの準備をする。
|
|
|
Peruse each chapter of the book and research some literature and so on what you don't know or find interests. If you become responsible for providing a resume on the chapter, prepare for the presentation.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|