タイトル
     2020 年度   総合国際学研究科
  
アジア・アフリカ文学・文化研究2   
時間割コード
502352
担当教員(ローマ字表記)
  粟屋 利江 [AWAYA Toshie]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 水2 -
授業題目(和文)   
南アジアにおけるジェンダーとカースト
 
Title(English)   
Gender and Caste in South Asia
 
授業の目標   
カーストは南アジア社会を特徴づける制度とみなされてきたが、近年、ジェンダーの視点からカーストをめぐるさまざまな現象をとらえる研究が現れ議論が深められてきた、この演習では、南アジアのジェンダーとカーストに関する研究動向について広く知見を広めるとともに、問題抽出能力を高めることをめざす。
 
Goals of the course   
"Castes" has been regarded as the system which defines the South Asian society. Recent studies are paying much attention to the gender perspective constructing the "caste" phenomenon. This seminar aims at acquiring the knowledge about the current academic debates related to the gender and caste so that the participants can locate their own research themes.
 
授業の概要   
南アジアのジェンダーとカーストに関する主要な先行研究を輪読し、報告する。各人の研究テーマについて報告する
 
Overview of the course   
The participants are to report the arguments of the articles/books and join the discussions.
 
キーワード   
南アジア、ジェンダー、カースト
 
Keywords   
South Asia, gender, caste
 
授業の計画  
No.内容
ALH1 書評 (第3回、第4回の間に行う)
ALH2 エッセー (第10回、第11回の間に行う)
第1回 導入
第2回 報告と議論 1
第3回 報告と議論 1
第4回 報告と議論 1
第5回 報告と議論 1
第6回 報告と議論 1
第7回 報告と議論 1
第8回 報告と議論 1
第9回 報告と議論 1
第10回 報告と議論 1
第11回 報告と議論 1
第12回 報告と議論 1
第13回 報告と議論 1
アクティブラーニング 1
小論 1アクティブラーニング 2
小論 2
 
Plan  
No.Content
ALH1 Book review (between the 3rd and 4th classes)
ALH2 Essay (between the 10th and 11th classes)
1 Introduction
2 Presentation and discussion 1
3 Presentation and discussion 2
4 Presentation and discussion 3
5 Presentation and discussion 4
6 Presentation and discussion 5
7 Presentation and discussion 6
1
8 Presentation and discussion 7
9 Presentation and discussion 8
10 Presentation and discussion 9
1
11 Presentation and discussion 10
12 Presentation and discussion 11
13 Presentation and discussion 12
Active Learning 1
Essay 1Active Learning 2
Essay 2
 
成績評価の方法・基準   
演習での報告と議論への参加(70%)とアクティブラーニング(30%)を総合的に評価する
 
Grading system for assessment   
The level of report and discussion in the seminar (70%)
Active Learning (30%).
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
毎回扱う論考・研究書を読み、論点を整理して演習に臨む
 
Preview/review   
The participants are required to read the materials used in the seminar beforehand and review them by making the memo.
 
履修上の注意   
英語文献を多く使う
 
Notes   
The participants are required to read English materials without difficulty.
 
教科書  
備考 その都度、指示する
 
参考書  
備考 その都度、指示する
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ