タイトル
     2020 年度   国際社会学部
  
ジェンダー論2   
時間割コード
19422002
担当教員(ローマ字表記)
  金 富子 [KIM Puja]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 秋学期 火2 -
授業題目(和文)   
戦争とジェンダー・セクシュアリティ
 
Title(English)   
War and gender, sexuality
 
授業の目標   
「戦後75年」を迎える2020年に、戦争とナショナリズム・レイシズムはもちろんジェンダー(社会的文化的性別概念)、セクシュアリティ(「性的」と感じる事態・行動・傾向)との関係に注目しながら、戦時・武力紛争下あるいは植民地・占領地で性暴力がどのように展開したのか、それらが戦後にどう裁かれ/裁かれなかったのかを、1990年代旧ユーゴスラビア、そして東アジアを中心とする過去と現在の状況(性暴力不処罰)等に関して、事例ごとに考察する。授業の目標は、戦争という事象に内在するジェンダー・セクシュアリティ、ナショナリズム・レイシズムに対して、敏感でクリティカルな視点をもつことである。
 
Goals of the course   
In 2020, “75 years after the war,” the war and armed conflict will focus on the relationship between war, nationalism and racism,gender (social and cultural gender concepts), and sexuality (situation, behavior, and tendency to feel “sexual”). Or how the sexual violence unfolded in the colonies and occupied territories, and how they were or were not justified after the war, in the past and present, especially in Yugoslavia in the 1990s and East Asia ( Sexual violence). The goal of the lesson is to have a sensitive and critical perspective on the gender, sexuality and nationalism and racism inherent in the event of war.
 
授業の概要   
戦争とナショナリズム・レイシズム、ジェンダー・セクシュアリティとの関係性・複合性に注目しながら、戦争・武力紛争下あるいは植民地・占領地において性暴力・性売買がどのように展開した/しているのかに即して、歴史的展開と現状を扱う。同時に、それを乗り越えようとしたフェミニズム運動も扱う。
 
Overview of the course   
Focusing on the relationship between war and gender sexuality, historical developments are based on how sexual violence and sex trafficking have developed and / or developed in war and armed conflict or in colonies and occupied territories. And treat the current situation.At the same time, it deals with the feminist movement trying to overcome it.
 
キーワード   
運動、ジェンダー、セクシュアリティ、ナショナリズム、レイシズム、性暴力、不処罰、性売買、武力紛争、植民地、占領地、フェミニズム運動
 
Keywords   
War, Gender, sexuality, , Nationalism, racism,sexual violence, impunity, sex trafficking, armed conflict, colonies, occupied territories,Feminism movement
 
授業の計画  
No.内容
ALH1 指定する博物館や講演・シンポジウムなどに行く。あるいは指定する関連書籍などを講読する。第2週〜第10週の間。
ALH2 上記の内容と自分なりの批評・見解をレポートにまとめ、提出する。第11〜第13週の間。
第1回 ガイダンス:講義の進め方、テキストの紹介、ジェンダー・セクシュアリティの概念整理
第2回 事例研究①—1:1990年代旧ユーゴの民族浄化と性暴力
第3回 事例研究①—2:旧ユーゴ紛争の性暴力と裁き〜旧ユーゴ国際刑事裁判所から国際刑事裁判所へ〜
第4回 事例研究②—1:日本軍と植民地性暴力〜歴史編〜
第5回 事例研究②—2:日本軍と戦時性暴力〜歴史編〜
第6回 事例研究②—3:日本軍の戦時性暴力はどう語られてきたのか〜戦後・運動編〜
第7回 事例研究②—4:日本軍の戦時性暴力と裁き
〜女性国際戦犯法廷の実践〜
第8回 事例研究②—5:日本軍の戦時性暴力と歴史修正主義
第9回 現代日本社会の刑法と性暴力不処罰〜日常の性暴力と戦時の性暴力の関係を考える〜
第10回 事例研究③:ナチスドイツの「強制売春」と性暴力
第11回 事例研究④:RAA~連合国軍の日本占領と性管理~
第12回 事例研究⑤:戦時/戦後沖縄の日本軍/米軍と性暴力
第13回 まとめ(戦争とジェンダー・セクシュアリティ)
定期試験を実施する。
 
Plan  
No.Content
ALH1 Go to the designated museum or lecture / symposium. Alternatively, the user subscribes to a specified related book.Between week 2 and week 10.
ALH2 Compile and submit the above contents and your own criticism and opinion in a report.Between week 11and week 13.
1 Guidance: How to proceed with lectures, introduction of textbooks, and conceptual organization of gender and sexuality
2 Case Study ①-1: Ethnic cleansing and sexual violence in the Yugoslavia in the 1990s
3 Case Study ①-2: Sexual Violence and Judgment in the Former Yugoslav Conflict: From the Former Yugos Criminal Court to the International Criminal Court
4 Case Study ②-1: Japanese Army and Colonial Violence: History
5 Case Study ②-2: Japanese Army and Wartime Violence -History-
6 Case Study ②-3: How Japanese Military Violence Has Been Described: Postwar and Movement Edition
7 Case Study ②-4: Japanese Military Violence and Judgment~ Practice of Women International War Criminal Court ~
8 Case Study ②-5: Japanese Military Violence and Historical Revisionism
9 Penal Code of Modern Japanese Society and Sexual Violence Impunity: Considering the Relationship between Daily Sexual Violence and Wartime Sexual Violence
10 Case study ③: Nazi Germany's "prostitution" and sexual violence
11 Case Study ④: RAA-Allied Forces Occupation of Japan and Sex Management-
12 Case Study ⑤: War / Post-Okinawa Japanese Army / US Army and Sexual Violence
13 Conclusion(War and gender, sexuality)
Conduct regular tests.
 
成績評価の方法・基準   

アクティブラーニング(レポート):40%、期末レポート50%、毎回のコメントシート:10%
 
Grading system for assessment   
Active learning (report): 40%, regular test 50%, comment sheet every time: 10%
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
1)事前学習:事前に指定された著作などに購読して、知識や問題意識を高める。
2)事後学習:授業時に指定/使用した参考文献(論考)などを購読して、学習を定着させる。
 
Preview/review   
1) Preliminary learning: Subscribe to preliminarily designated works, etc. to raise knowledge and problem awareness.
2) Posthumous learning: Subscribe to references (discussion) specified / used at the time of class and fix the learning.
 
履修上の注意   
視聴覚教材を適宜使用する。
 
Notes   
audiovisual teaching materials are appropriately used.
 
教科書  
 
参考書  
参考書1 ISBN 978-4000610841
書名 戦場の性 : 独ソ戦下のドイツ兵と女性たち
著者名 レギーナ・ミュールホイザー著 出版社 岩波書店 出版年 2015
備考
参考書2 ISBN 978-4275010926
書名 「慰安婦」・強制・性奴隷 : あなたの疑問に答えます : Q&A
著者名 日本軍「慰安婦」問題webサイト制作委員会編 ; 吉見義明 [ほか] 責任編集 出版社 御茶の水書房 出版年 2014
備考
参考書3 ISBN 978-4275020949
書名 Q&A朝鮮人「慰安婦」と植民地支配責任 : あなたの疑問に答えます
著者名 日本軍「慰安婦」問題webサイト制作委員会編 ; 金富子, 板垣竜太責任編集 出版社 御茶の水書房 出版年 2018
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ