タイトル
     2020 年度   言語文化学部
  
アジア文化概論3   
時間割コード
19311022
担当教員(ローマ字表記)
  粟屋 利江 [AWAYA Toshie]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 月4 -
授業題目(和文)   
南アジアの文化基礎 ジェンダーの視角から考える
 
Title(English)   
Introduction to South Asian Culture : From Gender Perspectives
 
授業の目標   
南アジアの社会と文化についての理解をジェンダーの観点から深めることをめざす。他文化理解に関する手法を身につける。
 
Goals of the course   
To understand South Asian society and culture from gender perspectives. To learn the comparative approach toward different cultures.
 
授業の概要   
南アジア社会のジェンダー構造について概説するとともに、19世紀の植民地支配以降、現代に至るまでの重要なジェンダー・イシューについて、歴史的、政治的、文化的な角度から多角的に考察する。
 
Overview of the course   
General introduction to South Asian gender structures. Survey of various gender issues since British period to the present.
 
キーワード   
南アジア、インド、ジェンダー、
 
Keywords   
South Asia, India, gender
 
授業の計画  
No.内容
ALH1 南アジアに関する研究会、シンポジウム、その他の催しに参加し、レポートを提出する(学期中に行う)
ALH2 南アジアの映画を鑑賞し、レポートを提出する(学期中に行う)
第1回 オリエンテーション
第2回 南アジアにおけるジェンダー問題概観
第3回 女児殺しを考える 1 歴史
第4回 女児殺しを考える 2 男児選好と現代インド
第5回 女性運動の諸相 1 第1次女性運動とナショナリズム
第6回 女性運動の諸相 2 カーストとジェンダー
第7回 女性運動の諸像 3 政治参加
第8回 宗教とジェンダー
第9回 女性の書き物
第10回 インドにおけるエコ・フェミニズム
第11回 食文化とジェンダー
第12回 現代インドにおける結婚
第13回 セクシュアリティ
アクティブ・ラーニング
南アジアに関連する映画を鑑賞し、レポートを提出するアクティブ・ラーニング
南アジアに関する研究会やシンポジウム、展示などに参加しレポートを提出する
 
Plan  
No.Content
ALH1 Report on the seminar, workshop, and some other events related with South Asia (Conduct during the semester)
ALH2 Report on some South Asian film (during the semester)
1 Introduction
2 Surveying the gender issues in South Asia
3 Female Infanticide 1 History
4 Female Infanticide 2 Male child Preference and Contemporary India
5 Aspects of Feminism in South Asia 1 First Wave Women's Movement and Nationalism
6 Aspects of Feminism in South Asia 2 Caste and Gender
7 Aspects of Feminism in South Asia 3 Political Participation
8 Religion and Gender
9 Women's Writing in South Asia
10 Eco-feminism in India
11 Food Culture and Gender
12 Marriage in Contemporary India
13 Sexuality
Active Learning: watching a film related to South Asia and submitting a reportActive Lerning: participating the seminar/workshop/symposium and submitting a report
 
成績評価の方法・基準   
期間中に課するレポート(30パーセント)と期末のレポート(70パーセント)に基づいて総合的に評価する
 
Grading system for assessment   
Reports (30%)submitted during the semester and final report at the semester (70%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
南アジアのジェンダーに関する概説書、啓蒙書から各テーマに関する基本的な知識を得る。授業終了後は、内容をまとめメモを作成する
 
Preview/review   
To get a general knowledge related to each theme through introductory books on South Asian gender problems. To review each theme by making the memo.
 
履修上の注意   
とくになし
 
Notes   
nothing in particular
 
教科書  
 
参考書  
参考書1 ISBN
書名 インド ジェンダー研究ハンドブック
著者名 粟屋利江・井上貴子編 出版社 東京外国語大学出版会 出版年 2018年
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ