タイトル
     2020 年度   世界教養プログラム
  
スタディツアー   
時間割コード
180243
担当教員(ローマ字表記)
  金 富子 [KIM Puja]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 夏学期 集中 -
授業題目(和文)   
韓国のジェンダー平等と民主化
 
Title(English)   
Gender equality and democratization in Korea
 
授業の目標   
日本ではいま、韓国のフェミニズム小説『82年生まれ、キム・ジヨン』がベストセラーになるなど、韓国のフェミニズムがかつてなく注目されている。
本授業では、SDGs(持続可能な開発目標)の実現のためにジェンダー平等は不可欠であるという視点から、ジェンダー平等をめざす韓国フェミニズム運動の現状と課題、その背景にある民主化と脱植民地主義をめざした韓国の歴史と現在に関して基本的な知識を学びディスカッション(グループ単位)をするとともに、韓国フェミニストと対話(交渉中)しながら、韓国のジェンダー平等と民主化に関する認識をいっそう深めることを目標とする。
 
Goals of the course   
In Japan, Korean feminism is attracting more attention than ever, as the Korean feminism novel “Kim Ji-young born in 1982” became the best seller.In this lesson, from the perspective that gender equality is indispensable for the realization of the SDGs (Sustainable Development Goals), the current situation and challenges of the Korean feminist movement aiming for gender equality, and the democratization and decolonialism behind it Aim to learn the basic knowledge about the history and present of Korea, and have a discussion (group unit). Furthermore, the goal is to further deepen awareness of Korea's gender equality and democratization while having dialogues (under negotiations) with Korean feminists.
 
授業の概要   
植民地から解放後韓国における女性の社会的地位、民主化と脱植民地主義をめざした解放後韓国の歴史を背景に、とりわけ1990年代以降に著しく進展したジェンダー平等をめざす韓国のフェミニズム運動の歴史と現状、課題について学び、認識を深める。また、韓国フェミニストとの対話(交渉中)も模索する。
これら韓国の民主化とジェンダー平等を求める動きは、歴史的にも日本とも無関係ではない。そのうえで、日本社会のジェンダー平等の実現を考える手がかりにする。
 
Overview of the course   
After the liberation from the colonies, the history of the feminist movement in South Korea aiming for gender equality, which has made remarkable progress especially since the 1990s, against the background of post-liberation Korea's history aimed at women's social status, democratization and decolonization in Korea. And learn about the current situation, deepen awareness. We will also seek a dialogue (under negotiation) with a Korean feminist. Historically, these calls for democratization and gender equality in Korea are not unrelated to Japan. Then, we will use it as a clue to consider the realization of gender equality in Japanese society.
 
キーワード   
SDGs、韓国、ジェンダー、ジェンダー平等、フェミニズム、民主化、民主化運動、脱植民地主義、ナショナリズム・レイシズム
 
Keywords   
SDGs, Korea, gender, gender equality, feminism, democracy, democratization movement, decolonialism、Nationalism and racism
 
授業の計画  
No.内容
ALH1
ALH2
第1回 ガイダンスおよび韓国の民主化運動の歴史と現在
第2回 映像上映(民主化運動)1
第3回 映像上映(民主化運動)2
第4回 ディスカッション(グループ単位)
第5回 植民地から解放後韓国の女性の社会的地位
第6回 民主化後のポストコロニアル・フェミニズム〜戦時性暴力・基地村・性売買〜
第7回 映像上映(戦時性暴力)
第8回 ディスカッション(グループ単位)
第9回 解放後韓国のフェミニズムとジェンダー平等
第10回 現代韓国のフェミニズム・リブート〜江南事件から現在まで〜
第11回 映像上映(現代韓国女性)
第12回 ディスカッション(グループ単位)
第13回 韓国フェミニストとの対話(ZOOMで=交渉中。質疑応答あり)
第14回  同上
第15回  まとめ
 
Plan  
No.Content
ALH1
ALH2
1 Guidance, History and Present of Democratization
2 Screening (democratization movement)1
3 Screening (democratization movement)2
4 Discussion (group unit)
5 Social status of Korean women after liberation from colonies
6 Post-colonial feminism after democratization: Wartime sexual violence, base villages, sex trafficking
7 Video screening (war sexual violence)
8 Discussion (group unit)
9 Post-Liberation Korean Feminism and Gender Equality
10 Feminism Reboot in Contemporary Korea-From the Gangnam Incident to the Present-
11 Video screening (modern Korean women)
12 Discussion (group unit)
13 Dialogue with Korean feminist (ZOOM = under negotiation. Q&A)
14th Same as above
15th summary
 
成績評価の方法・基準   
ディスカッションへの貢献(40%)、レポートの提出(60 %=AL)により総合的に判断する。
 
Grading system for assessment   
Make a comprehensive judgment by contributing to the discussion (40%) and submitting the report (60%=AL).
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
事前に指定するので、韓国のフェミニズム小説、日本のジェンダー平等に関する文献などを読むこと。
 
Preview/review   
It is specified in advance, so read Korean feminism novels, Japanese literature on gender equality, and so on.
 
履修上の注意   
1)日韓両国でコロナ禍の終息がみえず、韓国スタディ・ツアー実施の見通しがたたないため、集中講義で代替する。
2)E日程 (9/8-11、4日間)で、受講者数20人以下に制限し、対面授業で行う(受講生多数の場合は先着順とする)。
 
Notes   
1) Intensive lectures will be used as the corona erosion has not been seen in both Japan and Korea and there is no prospect of conducting a study tour in Korea.
2) In the E schedule (9/8-11, 4 days), limit the number of participants to 20 or less, and conduct face-to-face lessons (first-come-first-served basis if there are many students).
 
教科書  
教科書1 ISBN 978-4480832115
書名 82年生まれ、キム・ジヨン
著者名 チョ・ナムジュ著 ; 斎藤真理子訳 出版社 筑摩書房 出版年 2018
備考
教科書2 ISBN 978-4907053277
書名 私たちにはことばが必要だ : フェミニストは黙らない
著者名 イ・ミンギョン著 ; すんみ, 小山内園子訳 出版社 タバブックス 出版年 2018
備考
教科書3 ISBN 978-4272211227
書名 だれが日韓「対立」をつくったのか : 徴用工、「慰安婦」、そしてメディア
著者名 岡本有佳, 加藤圭木編 出版社 大月書店 出版年 2019
備考
教科書4 ISBN 978-4480073020
書名 韓国現地からの報告 : セウォル号事件から文在寅政権まで
著者名 伊東順子著 出版社 筑摩書房 出版年 2020
備考
教科書5 ISBN 978-4799325445
書名 なぜ、それが無罪なのか!? : 性被害を軽視する日本の司法
著者名 伊藤和子 [著] 出版社 ディスカヴァー・トゥエンティワン 出版年 2019
備考
 
参考書  
参考書1 ISBN 978-4309028378
書名 完全版韓国・フェミニズム・日本
著者名 斎藤真理子責任編集 出版社 河出書房新社 出版年 2019
備考
参考書2 ISBN 978-4750327105
書名 韓国現代史60年
著者名 徐仲錫著 ; 文京洙訳 出版社 明石書店 出版年 2008
備考
参考書3 ISBN 978-4582454338
書名 韓洪九の韓国現代史〈2〉:負の歴史から何を学ぶのか
著者名 韓洪九著 ; 李尚珍 [ほか] 訳 出版社 平凡社 出版年 2005
備考
参考書4 ISBN 978-4275020949
書名 Q&A朝鮮人「慰安婦」と植民地支配責任 : あなたの疑問に答えます
著者名 日本軍「慰安婦」問題webサイト制作委員会編 ; 金富子, 板垣竜太責任編集 出版社 御茶の水書房 出版年 2018
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ