|
Gender equality and democratization in Korea
|
|
|
日本ではいま、韓国のフェミニズム小説『82年生まれ、キム・ジヨン』がベストセラーになるなど、韓国のフェミニズムがかつてなく注目されている。 本授業では、SDGs(持続可能な開発目標)の実現のためにジェンダー平等は不可欠であるという視点から、ジェンダー平等をめざす韓国フェミニズム運動の現状と課題、その背景にある民主化と脱植民地主義をめざした韓国の歴史と現在に関して基本的な知識を学びディスカッション(グループ単位)をするとともに、韓国フェミニストと対話(交渉中)しながら、韓国のジェンダー平等と民主化に関する認識をいっそう深めることを目標とする。
|
|
|
In Japan, Korean feminism is attracting more attention than ever, as the Korean feminism novel “Kim Ji-young born in 1982” became the best seller.In this lesson, from the perspective that gender equality is indispensable for the realization of the SDGs (Sustainable Development Goals), the current situation and challenges of the Korean feminist movement aiming for gender equality, and the democratization and decolonialism behind it Aim to learn the basic knowledge about the history and present of Korea, and have a discussion (group unit). Furthermore, the goal is to further deepen awareness of Korea's gender equality and democratization while having dialogues (under negotiations) with Korean feminists.
|
|
|
植民地から解放後韓国における女性の社会的地位、民主化と脱植民地主義をめざした解放後韓国の歴史を背景に、とりわけ1990年代以降に著しく進展したジェンダー平等をめざす韓国のフェミニズム運動の歴史と現状、課題について学び、認識を深める。また、韓国フェミニストとの対話(交渉中)も模索する。 これら韓国の民主化とジェンダー平等を求める動きは、歴史的にも日本とも無関係ではない。そのうえで、日本社会のジェンダー平等の実現を考える手がかりにする。
|
|
|
After the liberation from the colonies, the history of the feminist movement in South Korea aiming for gender equality, which has made remarkable progress especially since the 1990s, against the background of post-liberation Korea's history aimed at women's social status, democratization and decolonization in Korea. And learn about the current situation, deepen awareness. We will also seek a dialogue (under negotiation) with a Korean feminist. Historically, these calls for democratization and gender equality in Korea are not unrelated to Japan. Then, we will use it as a clue to consider the realization of gender equality in Japanese society.
|
|
|
SDGs、韓国、ジェンダー、ジェンダー平等、フェミニズム、民主化、民主化運動、脱植民地主義、ナショナリズム・レイシズム
|
|
|
SDGs, Korea, gender, gender equality, feminism, democracy, democratization movement, decolonialism、Nationalism and racism
|
|
|
No. | 内容 |
ALH1
|
|
ALH2
|
|
第1回
|
ガイダンスおよび韓国の民主化運動の歴史と現在
|
第2回
|
映像上映(民主化運動)1
|
第3回
|
映像上映(民主化運動)2
|
第4回
|
ディスカッション(グループ単位)
|
第5回
|
植民地から解放後韓国の女性の社会的地位
|
第6回
|
民主化後のポストコロニアル・フェミニズム〜戦時性暴力・基地村・性売買〜
|
第7回
|
映像上映(戦時性暴力)
|
第8回
|
ディスカッション(グループ単位)
|
第9回
|
解放後韓国のフェミニズムとジェンダー平等
|
第10回
|
現代韓国のフェミニズム・リブート〜江南事件から現在まで〜
|
第11回
|
映像上映(現代韓国女性)
|
第12回
|
ディスカッション(グループ単位)
|
第13回
|
韓国フェミニストとの対話(ZOOMで=交渉中。質疑応答あり)
|
※
|
第14回 同上 第15回 まとめ
|
|
|
|
|
No. | Content |
ALH1
|
|
ALH2
|
|
1
|
Guidance, History and Present of Democratization
|
2
|
Screening (democratization movement)1
|
3
|
Screening (democratization movement)2
|
4
|
Discussion (group unit)
|
5
|
Social status of Korean women after liberation from colonies
|
6
|
Post-colonial feminism after democratization: Wartime sexual violence, base villages, sex trafficking
|
7
|
Video screening (war sexual violence)
|
8
|
Discussion (group unit)
|
9
|
Post-Liberation Korean Feminism and Gender Equality
|
10
|
Feminism Reboot in Contemporary Korea-From the Gangnam Incident to the Present-
|
11
|
Video screening (modern Korean women)
|
12
|
Discussion (group unit)
|
13
|
Dialogue with Korean feminist (ZOOM = under negotiation. Q&A)
|
※
|
14th Same as above 15th summary
|
|
|
|
|
ディスカッションへの貢献(40%)、レポートの提出(60 %=AL)により総合的に判断する。
|
|
|
Make a comprehensive judgment by contributing to the discussion (40%) and submitting the report (60%=AL).
|
|
|
事前に指定するので、韓国のフェミニズム小説、日本のジェンダー平等に関する文献などを読むこと。
|
|
|
It is specified in advance, so read Korean feminism novels, Japanese literature on gender equality, and so on.
|
|
|
1)日韓両国でコロナ禍の終息がみえず、韓国スタディ・ツアー実施の見通しがたたないため、集中講義で代替する。 2)E日程 (9/8-11、4日間)で、受講者数20人以下に制限し、対面授業で行う(受講生多数の場合は先着順とする)。
|
|
|
1) Intensive lectures will be used as the corona erosion has not been seen in both Japan and Korea and there is no prospect of conducting a study tour in Korea. 2) In the E schedule (9/8-11, 4 days), limit the number of participants to 20 or less, and conduct face-to-face lessons (first-come-first-served basis if there are many students).
|
|
|
|
|
|
|
978-4750327105
|
|
韓国現代史60年
|
|
徐仲錫著 ; 文京洙訳
|
|
明石書店
|
|
2008
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|