タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
アジア歴史文化論Ⅲ   
時間割コード
751D1480
担当教員(ローマ字表記)
  外川 昌彦 [TOGAWA Masahiko]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 秋学期 木5 -
授業題目(和文)   
ベンガル社会文化論II
 
Title(English)   
Soceity and Culture of Bengal-II
 
授業の目標   
バングラデシュとインド東部地方にまたがるベンガル語文化圏の歴史文化と社会政治構造について様々な事例を通して検証します。
 
Goals of the course   
Introduction to History, Culture, Society and Politics of the Bengali language region, which consist of the present West Bengal, India and Bangladesh.
 
授業の概要   
講義と学生による報告や課題レポートの提出が求められます。
 
Overview of the course   
Lecture, and presentations and reports by students.
 
キーワード   
ベンガル、バングラデシュ、インド、タゴール、イスラーム
 
Keywords   
Bengal, Bangladesh, India, Rabindranath Tagore, and Islam
 
授業の計画   
第1週 イントロダクション:南アジアにおける宗教と社会
1st week Introduction: Religion and Society in South Asia

第2週 南アジアの宗教的多元主義
2nd week  Religious Diversity of South Asia

第3週 人類学者と現地の人々
3th week An Anthropologist among the Local People

第4週 植民地支配とバングラデシュの独立
4th week Bengal under Colonial Rule and Independence of Bangladesh

第5週 バングラデシュの観光開発とイスラーム
5th week Tourism Development and Islam in Bangladesh

第6週 南アジアのイスラームと聖者廟
6th week Islam in South Asia and Sufi Saints

第7週 バングラデシュの開発と文化
7th week Development and Culture in Bangladesh

第8週 文化人類学と南アジア研究
8st week Cultural Anthropology and South Asia

第9週 宗教とナショナリズム
9th week Religion and Nationalism


第10週 歴史と人類学
10nd week History and anthropology


第11週 南アジアにおけるポストコロニアル的苦境
11th week Postcolonial Predicaments in South Asia

第12週 南アジアのイスラームと聖者信仰
12th week Islam and Sufism in South Asia

第13週 ヒンドゥー教とは何か
13th week What is Hinduism?

第14週 ポストコロニアル批判と宗教
14th week Postcolonial Critique and Religion

第15週 討論とまとめ
15th week Discussion

 
Plan   
第1週 イントロダクション:南アジアにおける宗教と社会
1st week Introduction: Religion and Society in South Asia

第2週 カースト社会の構造(ヴァルナとジャーティ)
2nd week  Structure of Caste Society: Varna and Jati

第3週 機能主義的観点からのインド社会像
3th week Indian society form structural-functional viewpoint

第4週 ジャジマーニー・システム論
4th week Theory of Jajmani system

第5週 在地の政治構造とその変化(パンチャーヤト制度)
5th week Changing Political System in rural society: Village Panchayat system

第6週 構造主義とその展開
6th week Structuralism: L. Dumont’s theory of Hindu society

第7週 儀礼論の諸相
7th week Aspects of Ritual studies

第8週 ジェンダー論―女神と女性
8st week Gender theory: Goddesses and Women

第9週 宗教とナショナリズム
9th week Religion and Nationalism


第10週 歴史と人類学
10nd week History and anthropology


第11週 南アジアにおけるポストコロニアル的苦境
11th week Postcolonial Predicaments in South Asia

第12週 南アジアのイスラームと聖者信仰
12th week Islam and Sufism in South Asia

第13週 ヒンドゥー教とは何か
13th week What is Hinduism?

第14週 ポストコロニアル批判と宗教
14th week Postcolonial Critique and Religion

第15週 討論とまとめ
15th week Discussion

 
成績評価の方法・基準   
授業への出席とレポートによって評価します。
 
Grading system for assessment   
The evaluation will be based on the attendance, active participation in the class, and report by students.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
授業で指示する資料や著作を十分に利用して、報告やレポートの準備を行ってください。
 
Preview/review   
The instruction will be given in the class.
 
履修上の注意   
 
Notes   
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
未選択()
 
ページの先頭へ