|
|
|
|
|
|
|
African History and Culture
|
|
|
アフリカ史について理解を深めつつ,学術研究およびプレゼンテーションの手法を習得することがこの授業の目標です。
|
|
|
This seminar aims to provide participants with knowledge of history of Africa and to improve their skill for academic research and presentations.
|
|
|
この授業は講義とプレゼンテーションで構成します。講義では,アフリカ史におけるエチオピア例外論,そしてそれと表裏一体の関係にある人種差別的アフリカ文明論を取り上げ,アフリカ史の特質を考察します。プレゼンテーションは1回行ってもらいます。アフリカ史に関わるテーマであれば幅広く対象とします。
|
|
|
During the first half of the semester, Associate Professor Ishikawa will give weekly presentations on key issues concerning history of Africa. Thereafter, seminar participants will make their oral presentations on history of Africa. Research essay should be submitted by the end of the semester. Your paper will be on a topic of your choice.
|
|
|
|
|
第1回 オリエンテーション,アフリカ史概説 第2回 エチオピアの栄光,ルワンダの悲劇(1)エチオピア概説 第3回 エチオピアの栄光,ルワンダの悲劇(2)エチオピアの文字文化① 第4回 エチオピアの栄光,ルワンダの悲劇(3)エチオピアの文字文化② 第5回 エチオピアの栄光,ルワンダの悲劇(4)エチオピアのキリスト教文化① 第6回 エチオピアの栄光,ルワンダの悲劇(5)エチオピアのキリスト教文化② 第7回 エチオピアの栄光,ルワンダの悲劇(6)ソロモン朝エチオピア王国史概説① 第8回 エチオピアの栄光,ルワンダの悲劇(7)ソロモン朝エチオピア王国史概説② 第9回 エチオピアの栄光,ルワンダの悲劇(8)人種差別的アフリカ文明論① 第10回 エチオピアの栄光,ルワンダの悲劇(9)人種差別的アフリカ文明論② 第11回 エチオピアの栄光,ルワンダの悲劇(10)ハム仮説とルワンダ大虐殺① 第12回 エチオピアの栄光,ルワンダの悲劇(11)ハム仮説とルワンダ大虐殺② 第13回 研究発表(1) 第14回 研究発表(2) 第15回 研究発表(3),まとめ
|
|
|
1. Introduction 2. Glory of Ethiopia and Tragedy of Rwanda: Outline of History of Ethiopia 3. Glory of Ethiopia and Tragedy of Rwanda: Writing Culture of Ethiopia 4. Glory of Ethiopia and Tragedy of Rwanda: Writing Culture of Ethiopia 5. Glory of Ethiopia and Tragedy of Rwanda: Christianity in Ethiopia 6. Glory of Ethiopia and Tragedy of Rwanda: Christianity in Ethiopia 7. Glory of Ethiopia and Tragedy of Rwanda: History of the Solomonic Ethiopia 8. Glory of Ethiopia and Tragedy of Rwanda: History of the Solomonic Ethiopia 9. Glory of Ethiopia and Tragedy of Rwanda: Scientific Racism on African Civilization 10. Glory of Ethiopia and Tragedy of Rwanda: Scientific Racism on African Civilization 11. Glory of Ethiopia and Tragedy of Rwanda: Hamitic Hypothesis and Rwanda Genocide 12. Glory of Ethiopia and Tragedy of Rwanda: Hamitic Hypothesis and Rwanda Genocide 13. Oral Presentations of Participants 14. Oral Presentations of Participants 15. Oral Presentations of Participants & Final Discussion
|
|
|
プレゼンテーション(40%),期末レポート(20%),毎回のコメントシート(40%)を基に,受講時の平常点を加味して評価します。
|
|
|
Your overall grade in the class will be decided based on the following: Class attendance and attitude in class: 40% Oral Presentation: 30% Term-end Report: 30%
|
|
|
事前配布資料にはあらかじめ目を通し,授業中に質問できるように準備をしてください。
|
|
|
The students are required to read course materials in advance.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|