タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
国際協力論   
時間割コード
751D0097
担当教員(ローマ字表記)
  宮城 徹 [MIYAGI Toru]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 春学期 木4 -
授業題目(和文)   
異文化間心理学・教育学の研究法 I
 
Title(English)   
Research methods in intercultural psychology and education I
 
授業の目標   
博士号研究遂行に必要な研究手法の基礎を、存在論的、認識論的背景を含めて理解する。
 
Goals of the course   
To understand basic research methods necessary to complete a PhD research, including ontological and epistemological backgrounds.
 
授業の概要   
文献講読を基礎とした討議によって行う。
 
Overview of the course   
Rigorous discussion among classmates based on weekly reading.
 
キーワード   
質的研究、量的研究、人間科学における客観性と主観性、アイデンティティ。
 
Keywords   
Qualitative research, Quantitative research, Objectivity and Subjectivity in human science, Identity
 
授業の計画   
第1回~2回:導入、説明
第3回:文献講読、討議
第4回:文献講読、討議
第5回:文献講読、討議
第6回:文献講読、討議
第7回:前半の整理
第8回:文献講読、討議
第9回:文献講読、討議
第10回:文献講読、討議
第11回:文献講読、討議

アクティブ・ラーニング
第12回:文献講読、討議(Moodleなどを利用)
第13回:文献講読、討議(Moodleなどを利用)

第14回:後半の整理
第15回:総括
 
Plan   
1 and 2: Orientation and Introduction
3~6: Book review and discussion
7: Review
8~11: Book review and discussion

Active learning
12 and 13: Book review and discussion (using TUFS Moodle)


14:Review
15:Final presentation and closing remarks
 
成績評価の方法・基準   
講読のための予習(レジメの作成)、討議の内容などから総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Total evaluation based on preparation (writing handouts), quality of discussions, and final presentation
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
指定の文献を精読し、整理したうえで、演習に臨むこと。
 
Preview/review   
Intensive reading before the seminar is definitely required.
 
履修上の注意   
学部、大学院修士課程において、実証的研究法の基礎が未習の者は、この授業と並行して、心理統計、インタビュー調査、質問紙調査などの基礎について、概論書を学ぶだけでなく、実際に行ってみる必要がある。
 
Notes   
If you have not studied basis of empirical research methods, it is strongly required not only to study research methods such as psychological statistics, interview methods and questionnaire methods,but also to conduct some pilot studies using interviews and questionnaire.
 
教科書  
教科書1 ISBN 1-4039-2145-8
書名 The Foundations of Research
著者名 Grix, Jonathan 出版社 Palgrave Macmillan 出版年 2004
備考
教科書2 ISBN 0-8264-4702-3
書名 Doing Qualitative Educational Research
著者名 Walford, Geoffrey 出版社 Continuum 出版年 2001
備考
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ