|
|
|
|
|
|
|
Research methods in intercultural psychology and education I
|
|
|
博士号研究遂行に必要な研究手法の基礎を、存在論的、認識論的背景を含めて理解する。
|
|
|
To understand basic research methods necessary to complete a PhD research, including ontological and epistemological backgrounds.
|
|
|
|
Rigorous discussion among classmates based on weekly reading.
|
|
|
質的研究、量的研究、人間科学における客観性と主観性、アイデンティティ。
|
|
|
Qualitative research, Quantitative research, Objectivity and Subjectivity in human science, Identity
|
|
|
第1回~2回:導入、説明 第3回:文献講読、討議 第4回:文献講読、討議 第5回:文献講読、討議 第6回:文献講読、討議 第7回:前半の整理 第8回:文献講読、討議 第9回:文献講読、討議 第10回:文献講読、討議 第11回:文献講読、討議
アクティブ・ラーニング 第12回:文献講読、討議(Moodleなどを利用) 第13回:文献講読、討議(Moodleなどを利用)
第14回:後半の整理 第15回:総括
|
|
|
1 and 2: Orientation and Introduction 3~6: Book review and discussion 7: Review 8~11: Book review and discussion
Active learning 12 and 13: Book review and discussion (using TUFS Moodle)
14:Review 15:Final presentation and closing remarks
|
|
|
講読のための予習(レジメの作成)、討議の内容などから総合的に評価する。
|
|
|
Total evaluation based on preparation (writing handouts), quality of discussions, and final presentation
|
|
|
指定の文献を精読し、整理したうえで、演習に臨むこと。
|
|
|
Intensive reading before the seminar is definitely required.
|
|
|
学部、大学院修士課程において、実証的研究法の基礎が未習の者は、この授業と並行して、心理統計、インタビュー調査、質問紙調査などの基礎について、概論書を学ぶだけでなく、実際に行ってみる必要がある。
|
|
|
If you have not studied basis of empirical research methods, it is strongly required not only to study research methods such as psychological statistics, interview methods and questionnaire methods,but also to conduct some pilot studies using interviews and questionnaire.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|