タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
中東言語文化論   
時間割コード
741D1420
担当教員(ローマ字表記)
  藤井 守男 [FUJII Morio]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 秋学期 木3 -
授業題目(和文)   
ペルシア神秘主義文学テクスト研究 II
 
Title(English)   
Study of Persian Sufi texts II
 
授業の目標   
ペルシア文学の文学テクスト、特に、神秘主義系のペルシア詩に関する体系的な知識が得られるようにする。
 
Goals of the course   
This class aims at obtaining knowledge and new viewpoints about methodological aspects of Persian sufistic literature.
 
授業の概要   
思想と表現技法の関係を軸として、ペルシア語の神秘主義詩に関わる諸問題を探る。
 
Overview of the course   
By reading Persian sufi texts, contents of Persian sufistic literature and significant researches are examined.
 
キーワード   
ルーミー Mathnavi
 
Keywords   
Rumi Mathnavi
 
授業の計画   
ルーミーのマスナヴィーの精読を行う。
第1回〜第5回:マスナヴィー:5巻の一部
第6回〜第13回:マスナヴィー:第6巻の一部

第14回に課題の提出を行い、検討する。
第15回目に総括を行う。
 
Plan   

We read "Mathnavi" and try to translate into Japanese langauge.

1.~5.session: a part of Mathnavi  Vol.5.
7.~13.session :a part of Mathnavi Vol.6.


Japanese translation is required at.14th.session,
general evaluation is given at 15th.session.

 
成績評価の方法・基準   
授業で対象となるテクストに関する理解度と課題達成度(50%)。
学期末の課題レポートにおける自主的学習の成果(50%)。
 
Grading system for assessment   
level of understanding of texts examined at class(50%)
evaluation by final report (translations) at the end of term(50%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
Mathnaviに関してはある程度調べておくこと。
 
Preview/review   
fiIt is preferable to have some knowledge about Mthnavi in advance.
 
履修上の注意   
授業時に説明する。
 
Notes   
Informative guidance is given at the first time of class.
 
教科書  
備考 printed text is given at the first session.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ