タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
比較言語文化論   
時間割コード
741D0230
担当教員(ローマ字表記)
  李 孝徳 [LEE Hyoduk]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 春学期 月2 -
授業題目(和文)   
批判的人種主義理論を学ぶ
 
Title(English)   
Intorduction to Critical Race Theory
 
授業の目標   
批判的人種主義の理論的基礎について習得する。
 
Goals of the course   
The goal of this lecture is to master how to understand critical race theory.
 
授業の概要   
Takashi Fujitani, Race for Empire, California University Press, 2013を輪読し、既存の書評を検討したあとで、自らが課題として書評を執筆し、参加者全員で合評会を行う。
 
Overview of the course   
Weekly seminars will include the reading of one to two chapters of the assigned book and/or peer reviewed journal articles, followed by open discussions.
 
キーワード   
レイイズム、人種主義、人種差別、カルチュラル・スタディーズ
 
Keywords   
ethnopolitics, race,racism
 
授業の計画   
1.講義のイントロダクション
2.introduction
3.chapter1
4.chapter2
5.chapter3
6.chapter4
7.chapter5
8.chapter6
9.chapter7
10.chapter8
11.epilogu
12.既存書評の検討会
13.既存書評の検討会
14.アクティヴラーニング(1)書評の執筆
15.アクティヴラーニング(2)書評検討会
 
Plan   
1.Intoroduction and guidance:
2.Presentation and discussion on critical race theory
3.Presentation and discussion on critical race theory
4.Presentation and discussion on critical race theory
5.Presentation and discussion on critical race theory
6.Presentation and discussion on critical race theory
6.Active learning 1
Each student is required to write and submit a short paper on a course seminar.
8.Presentation and discussion on critical race theory
9.Presentation and discussion on critical race theory
10.Presentation and discussion on critical race theory
11 .Presentation and discussion on critical race theory
12.Active learning 2
Each student is required to write and submit a short paper on a course seminar.
13.Presentation and discussion on critical race theory
14.Presentation and discussion on critical race theory
15.Presentation and discussion on critical race theory

 
成績評価の方法・基準   
発表(30%)、ディスカッションへの参加度(20%)、指定図書の書評(2000字)(50%)で総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Course grade will be determined as follows:
Presentaion (40%)
Class participation(20%)
Reaction papaers(30%) (40%)"
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
担当箇所の発表の事前準備は当然だが、既存の書評の検討を行うための資料調査、書評を書くための資料調査や本書で取り上げられる重要な研究書のサーヴェイを必ず行うこと。
 
Preview/review   
Reading Reviews: Each lecture has readings assigned to it. Students should read the material and bring a short paper to be handed in until the beginning of each class.
 
履修上の注意   
初回に発表担当を決めるので、受講希望者は必ず出席すること。
輪読する研究書はオリジナルが英語なので、一定の英語力が必要。

 
Notes   
 
教科書  
教科書1 ISBN 0415520312
書名 Racial Formation in the United States
著者名 Michael Omi & Howard Winant 出版社 Routledge 出版年 2014
備考
 
参考書  
参考書3 ISBN
書名 人種主義の歴史
著者名 ジョージ・M.フレドリクソン [著],李孝徳 訳, 出版社 みすず書房 出版年 2009
備考
参考書4 ISBN 4753103048
書名 レイシズム・スタディーズ序説
著者名 鵜飼哲, 酒井直樹, テッサ・モーリス=スズキ, 李孝徳 著, 出版社 以文社 出版年 2012
備考
参考書5 ISBN 4756310192
書名 人種・国民・階級 : 揺らぐアイデンティティ
著者名 エティエンヌ・バリバール, イマニュエル・ウォーラーステイン [著],若森章孝 他訳, 出版社 大村書店 出版年 1997
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ