タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
言語教育論   
時間割コード
741D0105
担当教員(ローマ字表記)
  吉冨 朝子 [YOSHITOMI Asako]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 春学期 火2 -
授業題目(和文)   
第二言語習得研究1
 
Title(English)   
Theories in Second Language Acquisition
 
授業の目標   
第二言語習得に関する先端的理論について学び、高度な専門的知識を深めること。
 
Goals of the course   
To learn about state of the art theoretical frameworks in Second Language Acquisition, and deepen knowledge in the area.
 
授業の概要   
近年の第二言語習得理論の発展を概観する文献を読解・考察する。また理論を踏まえた英語教育現場への応用可能性を探る。
 
Overview of the course   
We will read and discuss a book that introduces six alternative theoretical approaches to studying second language acquisition.
 
キーワード   
第二言語習得理論、言語教育
 
Keywords   
SLA theory
 
授業の計画  
No.内容
第1回 Introduction: Cognitivism and second language acquisition (SLA)
第2回 1. The sociocultural approach to SLA: sociocultural theory, SLA, and artificial L2 development (1)
第3回 2. The sociocultural approach to SLA: sociocultural theory, SLA, and artificial L2 development (2)
第4回 3. A complexity theory approach to SLA (1)
第5回 4. A complexity theory approach to SLA (2)
第6回 5. An identity approach to SLA (1)
第7回 6. An identity approach to SLA (2)
第8回 7. Language socialization approaches to SLA: social, cultural, and linguistic development in additional languages (1)
第9回 8. Language socialization approaches to SLA: social, cultural, and linguistic development in additional languages (2)
第10回 9. A conversation-analytic approach to SLA (1)
第11回 10. A conversation-analytic approach to SLA (1)
第12回 11. A sociocognitive approach to SLA (1)
第13回 12. A sociocognitive approach to SLA (1)
第14回 Active learning (1) 13. SLA after the social turn (1)
第15回 Active learning (2) 14. SLA after the social turn (2)
 
Plan  
No.Content
1 Introduction: Cognitivism and second language acquisition (SLA)
2 1. The sociocultural approach to SLA: sociocultural theory, SLA, and artificial L2 development (1)
3 2. The sociocultural approach to SLA: sociocultural theory, SLA, and artificial L2 development (2)
4 3. A complexity theory approach to SLA (1)
5 4. A complexity theory approach to SLA (2)
6 5. An identity approach to SLA (1)
7 6. An identity approach to SLA (2)
8 7. Language socialization approaches to SLA: social, cultural, and linguistic development in additional languages (1)
9 8. Language socialization approaches to SLA: social, cultural, and linguistic development in additional languages (2)
10 9. A conversation-analytic approach to SLA (1)
11 10. A conversation-analytic approach to SLA (1)
12 11. A sociocognitive approach to SLA (1)
13 12. A sociocognitive approach to SLA (1)
14 Active learning (1) 13. SLA after the social turn (1)
15 Active learning (2) 14. SLA after the social turn (2)
 
成績評価の方法・基準   
授業内議論への積極的参加と口頭発表に基づく平常点(50%)、および期末レポート(50%)により、総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Active participation in class discussions and oral presentations (50%), term paper (50%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
口頭発表の担当ではない場合も、文献を読解し、議論ができるよう事前準備を十分にしてくること。
 
Preview/review   
Be sure you read the chapter before class even when you are not in charge of presenting the chapter.
Be ready to discuss your views towards the approach.
 
履修上の注意   
授業はすべて英語のみで行います。テキストは各自アマゾンなどで購入して、1回目の授業に持参してください。
 
Notes   
Purchase and bring the textbook to the first class.
 
教科書  
教科書1 ISBN 978-0-415-549257
書名 Alternative Approaches to Second Language Acquisition
著者名 Atkinson, D. 出版社 Routledge 出版年 2011
備考
 
参考書  
 
使用言語  
英語(E)
 
ページの先頭へ