タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
修士論文修士研究ゼミ2   
時間割コード
630332
担当教員(ローマ字表記)
  小松 由美 [KOMATSU Yumi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 秋学期 火3 -
授業題目(和文)   
留学生と日本社会
 
Title(English)   
International Students and Japanese Society
 
授業の目標   
修士論文執筆のために、国際文化交流研究のフレームワークとして異文化コミュニケーションの理論を理解し、それを用いて、異文化適応や異文化間コンフリクトを分析できるようになる。
 
Goals of the course   
At the threshold of research on international cultural exchanges, students will be able to understand theories in the area of intercultural communication and apply them to analyses in their own research.
 
授業の概要   
今期は日本語教育リカレントコース等入学初年度の学生を対象とした開講であることから、日本社会と留学生の異文化適応に着目する。受講者の専門的背景などを鑑みて、内容や順序を決定する。
 
Overview of the course   
This course focuses on the cross-cultural adaptation of international students and the Japanese society. The content and schedule will be determined based on the academic and professional backgrounds of the participants.
 
キーワード   
留学生、異文化適応、日本社会
 
Keywords   
international students, cross-cultural adaptation, Japanese society
 
授業の計画   
第1回   オリエンテーション
第2回   研究のフレームワーク1
第3回   研究のフレームワーク2
第4回   研究のフレームワーク3
第5回   ゲストスピーカーを囲んで
第6回   アクティブラーニング1:ウェブマガジンを活用した探索
第7回   アクティブラーニング1報告1
第8回   先行研究調査と討論
第9回   先行研究調査と討論
第10回  事例考察
第11回  事例考察
第12回  事例考察
第13回  アクティブラーニング2:学会の研修会参加による探索
第14回  アクティブラーニング2報告
第15回  総括 研究計画提出
 
Plan   
1 Orientation
2 Framework of research-1
3 Framework of research-2
4 Framework of research-3
5 Inviting a guest speaker
6 Active Learning-1:Exploring web magazines
7 Reports on Active Learning-1
8 Introduction and discussion on previous studies
9 Introduction and discussion on previous studies
10 Case study
11 Case study
12 Case study
13 Active Learning-2: Learning from professional organization
14 Reports on Active Learning-2
15 Completion of research plan
 
成績評価の方法・基準   
平常点(討議・アクティビティー参加)、口頭発表、レポートで総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Grades are calculated based on the student's performance in class and written or oral work.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
適宜、指示する。
 
Preview/review   
Instructions to be provided in class.
 
履修上の注意   
主体的な参加を期待する。アクティブラーニングに関わる参加申し込みは各自が行う。
 
Notes   
Proactive participation is required. [Active Learning] Students need to register for the seminar/symposium independently.
 
教科書  
教科書1 ISBN
書名 To be introduced in class.
著者名 出版社 出版年
備考
 
参考書  
参考書1 ISBN 4-641-18317-1
書名
著者名 出版社 出版年
備考
参考書2 ISBN 978-4-260-012201
書名
著者名 出版社 出版年
備考
参考書3 ISBN
書名 To be instructed in class.
著者名 出版社 出版年
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ