タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
修士論文修士研究ゼミ2   
時間割コード
630252
担当教員(ローマ字表記)
  鈴木 智美 [SUZUKI Tomomi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 秋学期 木5 -
授業題目(和文)   
日本語学・日本語教育学演習II
 
Title(English)   
Research Seminar in Japanese Linguistics and Japanese Language Education I
 
授業の目標   
 現代日本語の構文・語彙の分析研究、あるいはそれと関連する教育方法論等をテーマとする学生が、修士論文の執筆、あるいは修士修了研究を遂行し、それを完成させることを目標とする。
(秋学期開始のリカレントコースの学生は、中間発表までとする。)
 
Goals of the course   
This course is for students who specialize in syntactical and lexical analysis of contemporary Japanese language or in educational methodologies related to it.
They will start writing their master theses or doing their research projects, and complete them.
(Students who have enrolled in the recurrent course starting from the fall quarter will make interim reports on their research project.)
 
授業の概要   
 受講者各自の研究テーマにしたがい、研究進捗状況の報告・発表を順次行い、全員で議論を行う。
 
Overview of the course   
The class is composed of giving presentation on the progress of research project by each participant and making discussions by all classmates.
 
キーワード   
 構文、語彙、意味、辞書、日本語教育、学習者
 
Keywords   
Syntax(sentence structure), vocabulary, meaning, dictionary, Japanese language education, learners
 
授業の計画   
1. 受講者は、授業期間内に、以下の点について順次発表し、議論を行う。
(1)研究テーマと研究の概要
(2)先行研究の概要と批判的検討、残された問題点(研究課題の明確化)
(3)具体的考察内容(進捗状況報告)×複数回

2. 授業最終回に、完成した研究について口頭発表による報告を行う。
 (リカレントコースの学生は、研究内容の中間報告を口頭で行う。)
 
Plan   
1. Participants will make presentation on the following topics in turns and make discussions:
(1)Research theme and the outline of the research project
(2)The outlines of previous studies and their critical examination, outstanding problems (clarify research problems)
(3)The contents of research project(report on the progress of the research project) a couple of times

2. Participants will make presentation on their completed research projects at the final class.
 (Participants in the recurrent course will make interim reports on their research projects.)
 
成績評価の方法・基準   
授業への参加度、発表、提出物、修士論文・修士研究の完成度等によって総合的に評価する。
(リカレントコースの学生は、授業への参加度、発表、提出物、修士論文・修士研究の進捗状況等によって総合的に評価する。)
 
Grading system for assessment   
Participation in class, presentations, submitted reports, quality of master thesis and research projects
(For students in the recurrent course, participation in class, presentations, submitted reports, and the progress of their master theses/master research projects)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
受講者各自は、以下のものをまとめ、授業初回に提出すること。
(1)研究テーマと研究の概要(A4版 2枚以内)
(2)論文目次案
(3)参考文献リスト
 
Preview/review   
Participants are required to submit reports on the following topics:
(1)Research theme and the outline of the research project (within 2 pages of A4 paper)
(2)Drafted table of contents of the thesis
(3)List of reference materials
 
履修上の注意   
本授業担当者を指導教員とする大学院生を対象とする。
 
Notes   
This course is targeted for grad students whose academic adviser is the instructor.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ