タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
修士論文修士研究ゼミ2   
時間割コード
610252
担当教員(ローマ字表記)
  米谷 匡史 [YONETANI Masafumi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 秋学期 水2 -
授業題目(和文)   
専門特殊研究(研究指導)
 
Title(English)   
Seminar on master theses
 
授業の目標   
各自の研究テーマについて、問題設定の仕方、先行研究の把握、資料の分析方法を理解し、論文執筆の基本的なルールを身につけることを達成の基準とします。
 
Goals of the course   
Students understand how to set a question, how to search previous studies, how to analyze materials on their research themes, and learn basic rules to write master theses.
 
授業の概要   
各自で設定した研究テーマ・問題設定にもとづいて、先行研究や資料の収集・分析をすすめ、研究を深めながら論文を執筆していきます。
 
Overview of the course   
Students search and analyze previous studies/reference materials based on their research themes/questions set by themselves, develop their research work, and write their master theses.
 
キーワード   
 
Keywords   
 
授業の計画   
自分が何を書きたいのかを自覚し、研究テーマを鋭く深く絞りこみ、独自の問題設定を提示すること。そのための研究指導・アドバイスをおこないます。
そして、先行研究や関連文献を調べながら、基本となるテキスト・資料を収集・分析していきます。
さらに、中間報告・討議をしながら、論文執筆をすすめます。
2回分のアクティブ・ラーニングを含みます。
(各自の研究テーマに関連する文献・資料の講読やフィールド・ワークとレポート提出など)
 
Plan   
Give students advice and guidance so that they should recognize what to write, narrow down their research themes, and set their unique questions.
Collect previous studies and reference materials and analyze them.
Work on writing master theses through interim reporting and class-wide discussions.
Two active learnings (reading materials, field work, and submitting reports, etc.) are included in this class.
 
成績評価の方法・基準   
ゼミでの中間報告や討議への参加、研究の進展状況や論文の評価などから、総合的に評価します。
 
Grading system for assessment   
Comprehensive evaluation based on interim report, participation in discussion, the progress of research, and the contents of master theses.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
研究テーマ・問題設定を明確にしぼりこむ。先行研究や資料を収集・分析しながら、積極的に研究をすすめる。
研究の構想を、随時レジュメや文章にまとめて提出すること。
 
Preview/review   
Actively work on your research by narrowing down research themes and collecting/analyzing previous studies and materials.
Submit a summary of your ideas on research as needed.
 
履修上の注意   
 
Notes   
 
教科書  
備考 To be directed according to each student's research themes as needed.
 
参考書  
備考 To be directed according to each student's research themes as needed.
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ