タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
修士論文修士研究ゼミ1   
時間割コード
610241
担当教員(ローマ字表記)
  吉田 ゆり子 [YOSHIDA Yuriko]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 春学期 水2 -
授業題目(和文)   
修士論文演習
 
Title(English)   
Study of Early Modern Japan
 
授業の目標   
日本における近世史研究の動向を理解し、史料に基づいた専門的な研究論文を執筆するための訓練を行う。
 
Goals of the course   
The object of this course is to understand research trend in the field of Japanese early modern history, and to acquire the skills to write a thesis based on historical documents or materials.
 
授業の概要   
毎回、受講生が自らの研究テーマに則して、研究動向整理や、史料を用いた研究報告を行い、修士論文の執筆に備える。
 
Overview of the course   
Each week students make a report on their research theme, especially about summary of research trend and result of their examinations.
 
キーワード   
歴史学、近世日本、史料
 
Keywords   
Historiography, Japanese early modern history, historical materials
 
授業の計画   
参加者による主体的な研究報告の場とする。毎回、参加者の選定した研究論文の講評、研究史整理、史料購読、研究報告を行い、議論する。報告者以外の参加者も、あらかじめ報告者により指定された参考文献、史料を購読しておくことにより、積極的に議論に参加する。
導入
研究課題設定に関する報告(1)
研究課題設定に関する報告(2)
研究課題設定に関する報告(3)
個別研究報告Ⅰ(1)
個別研究報告Ⅰ(2)
個別研究報告Ⅰ(3)
個別研究報告Ⅰ(4)
個別研究報告Ⅱ(1)
個別研究報告Ⅱ(2)
個別研究報告Ⅱ(3)
個別研究報告Ⅱ(4)
修士論文構想報告(1)
修士論文構想報告(2)
修士論文構想報告(3)

アクティブラーニング、伝統的町並みの実地研修や古文書調査により実施する。
 
Plan   
"In this class, students will take initiative in making a report of their research. Each week students will summarize and comment on a previous study, examine historical documents, make a report, and exchange opinions each other. Students other than the reporter will be expected to read reference books or documents that designated by reporter in advance of the class in order to be able to engage actively in discussion.

Introduction
Report on setting of research issue 1
Report on setting of research issue 2
Report on setting of research issue 3
Report on the research 1-1
Report on the research 1-2
Report on the research 1-3
Report on the research 1-4
Report on the research 2-1
Report on the research 2-2
Report on the research 2-3
Report on the research 2-4
Report on the framework of master thesis 1
Report on the framework of master thesis 2
Report on the framework of master thesis 3

As Active Learning, we plan to hold off-campus research to study Japanese traditional streetscape and to conduct investigations of historical documents."
 
成績評価の方法・基準   
授業への参加態度40%、報告内容40%、アクティブラーニング20%により、総合的に判断する。
 
Grading system for assessment   
Comprehensive evaluation based upon; Attitude (40%), In-class report (40%), Active Learning (20%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
各自のテーマに則して提示する課題を行うこと。
 
Preview/review   
Students are expected to work on assignments based on individual themes of the thesis.
 
履修上の注意   
原則として歴史学的手法により日本近世・近代史に関する修士論文を執筆しようとすること。
 
Notes   
As a general rule, students are expected to try to write a master thesis on Japanese early modern history based on historiography.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ