タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
修士論文修士研究ゼミ2   
時間割コード
610112
担当教員(ローマ字表記)
  澤田 ゆかり [SAWADA Yukari]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 秋学期 木5 -
授業題目(和文)   
現代中国研究2
 
Title(English)   
Modern Chinese studies 2
 
授業の目標   
・仮説を構築し、学術的に有意義な結論を導きだせるようにする。
・入手したデータにもとづいて、仮説を検証できるようになる。
・残された課題を示し、実現可能な対応を示すことができるようになる。
 
Goals of the course   
To enable students to establish his/her hypothesis and make meaningful contribution to the preceding research.
Learn how to show probability of your hypothesis by applying it to multiple data.
Indicate the remaining problems and suggest feasible plan to solve them.
 
授業の概要   
執筆中の論文を提示し、担当者2名がコメントをつける。発表者は、コメントへの質疑応答を通じて、粗稿を修正する。
 
Overview of the course   
The students will present the work in progress to the class. A presenter will answer to the appointed commentators who provide questions and opinions.
 
キーワード   
卒業論文、仮説、コメント、進捗報告
 
Keywords   
graduation thesis, hypothesis, comments, working progress report
 
授業の計画  
No.内容
第1回 ガイダンス:授業内容の紹介、スケジュールの確認
第2回 論文報告1(仮説の見直し)
第3回 論文報告2(新たな仮説の検証)
第4回 論文報告3(補足必要なデータの確定)
第5回 日本現代中国学会の全国大会の共通論題に参加して、内容を500字以内で要約する。また可能な範囲で質問をし、それに対する回答も記録する。結果は、次回の授業時に提出する。
第6回 日本現代中国学会の全国大会の経済分科会に参加して、内容を500字以内で要約する。また可能な範囲で質問をし、それに対する回答も記録する。結果は、次回の授業時に提出する。
第7回 中間報告会(第3稿提出)
第8回 相互コメントと訂正の提案
第9回 論文報告4(補足データによる仮説の修正)
第10回 論文報告5(仮説の再検証)
第11回 中間報告会(第4稿の提出)
第12回 相互コメントと訂正の提案
第13回 論文報告7(序論と結論の整合性)
第14回 提出直前の最終修正(要約、目次、参考文献一覧、図表番号などの修正)
第15回 完成稿にもとづく最終報告会 (達成度の確認)
 
Plan  
No.Content
1 Introduction: Briefing on how to comment and rewrite your graduation thesis. Two commentators will be appointed for every presenter based on the topics.
2 work progress report #1: amend you hypothesis.
3 work progress report #2: verify your hypothesis through data already obtained.
4 work progress report #3: find new set of data to test your hypothesis.
5 Attend a plenary session or international session of Japan Association for Modern China Studies' annual symposium, and submit an essay on the academic discussion you witnessed. Ask question from the floor if it's allowed and add the answer from the speaker. Hand it in by the end of next class.
6 Attend a session on Chinese economy of Japan Association for Modern China Studies' annual symposium, and submit an essay on the academic discussion you witnessed. Ask question from the floor if it's allowed and add the answer from the speaker. Hand it in by the end of next class.
7 mid-term full check: submit your third draft.
8 mutual comments: make suggestions to solve the problems you found in the third draft.
9 work progress report #4: correct you hypothesis based on the multiple data set.
10 work progress report #5: re-examine your hypothesis and check the quantitive balance between chapters.
11 Attend the special session on current China affairs of Japan Association of Asian Studies' annual symposium, and submit an essay on the academic discussion you witnessed. Ask question from the floor if it's allowed and add the answer from the speaker. Hand it in by the end of next class.
12 work progress report #8: Apply improved theoretical framework to the new data.
13 End-term full check: submit your second draft.
14 mutual comments: make suggestions to solve the problems you found in the second draft.
15 Final examination on achievement: Reschedule your plan according to the progress you made during this term.
 
成績評価の方法・基準   
授業での論文報告(15%)とコメント(10%)、第5回と第6回の提出物(15%)、第3稿と第4稿それぞれ1本(60%)を合算して評価す。

・論文報告の評価基準:十分な研究作業が行われており、前回までの出席者のコメントに対する回答を用意しているか。
・第5回と第6回の提出物の評価基準:学会報告の内容を十分に理解し、その学術的な意味付けを説明できているか。
・第3・4稿の評価基準:前回までに執筆した粗稿をもとに、独自の仮説を構築し、適切な方法を用いて論証しているか。その結論を論理的に提示しているか、また結論が出ない論点について、示唆に満ちた対応方法を打ち出せたか。
 
Grading system for assessment   
The final grade will be given by accumulating the following elements: Presenting and answering questions in the classroom (15%), providing questions and comments (10%), submitting two essays for fifth and sixth period(15%), and two drafts submitted (60%).
Details and evaluations of the two drafts:
Students must write two drafts consists of 4000 to 4500 character for each in Japanese.
The two drafts should include the following elements: (1) The main findings by the existing researches, (2) your hypothesis, (3) academic meaning of your research, (4) methodology to prove your hypothesis. The author also needs to show how they plan to deal with the issues that remained unclear.
Students must submit two short essays for the fifth and sixth period. The essays needs to convey enough descriptions of the main findings of the presentation they attended as well as the meaning of the presentations in terms of academic contributions.
Evaluation for the presentation and comments in class: The lecturer will check whether students can give sufficient information and meaningful questions to the class.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
それまでの授業時間中のコメントや助言にしたがって、あらかじめ報告資料を用意しておき、報告日より数えて3日前までにムードルにアップロードすること。またコメンテータは、ムードルの資料をもとにあらかじめ質問とコメントを準備しておくこと。
授業の終了後には、授業時間中のコメントや質疑内容を整理し、報告資料に加筆・修正を加えること。
論文報告時の資料は以下の書式に従うこと。
・冒頭部:日付、授業名、報告者の氏名・学籍番号、論文題目を必ず記入すること。
・目標規定文:論文の目的を1〜2文で簡潔に表す。長文は不可。
・目次:章・節・小見出しまで細かく書くこと。前回から加筆・修正した部分には日付と加筆・削除などの別を明示すること。
・進捗状況;(1)前回から今までどのような作業をしたが、(2)執筆のうえで悩んでいることは何か、を具体的に箇条書きで記すこと。
・本文;執筆中の論文の全文を載せる。
・参考文献リスト:非常に重要なので必ずつけること。著者の名前順に並べておくこと。(1)実際に読んで参考にした文献だけでなく、(2)未読だが参考になりそうな文献も一緒に入れておく。ただし(2)未読文献については、冒頭に●を打つなど一目でそれとわかるようにしておくこと。参考文献の書式については、日本社会学会のものに準拠すると良い。http://www.gakkai.ne.jp/jss/bulletin/guide4.php 
 
Preview/review   
Minimum requirement to attend the class is to complete preparatory works listed below:(1) The students must submit the handouts to the class at least three days prior to the presentation. The handouts must show responses from the author to the previous comments and questions. The commentators needs to prepare new comments and question based on the materials from the author.
 
履修上の注意   
第1回目の授業が終了したら、必ずムードルに登録すること。履修登録とは別の手続きが必要なので、忘れないように。
 
Notes   
Students need to inform the class if they are going to be absent and transfer materials beforehand via e-mail. The details of the materials will be presented to each student during the class.
 
教科書  
教科書1 ISBN
書名
著者名 出版社 出版年 2013
備考
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ