タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
修士論文修士研究ゼミ1   
時間割コード
610111
担当教員(ローマ字表記)
  澤田 ゆかり [SAWADA Yukari]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 春学期 木5 -
授業題目(和文)   
現代中国研究1
 
Title(English)   
Modern Chinese studies 2
 
授業の目標   
・先行研究のサーベイを完了し、独自の論点を提示できるようになる。
・代表的データの入手方法を学び、分析を行えるようになる。
・理論的枠組を整理して、(1)の学術上の意義を明確できるようになる。
 
Goals of the course   
To enable students to establish his/her hypothesis and make meaningful contribution to the preceding research.
Learn how to show probability of your hypothesis by applying it to multiple data.
Indicate the remaining problems and suggest feasible plan to solve them.
 
授業の概要   
執筆中の論文を提示し、あらかじめ指定された担当者がコメントをつける。発表者は、コメントおよび授業中の質疑応答を通じて、粗稿を修正する。
 
Overview of the course   
The students will present the work in progress to the class. A presenter will answer to the appointed commentators who provide questions and opinions.
 
キーワード   
修士論文、コメント、粗稿、進捗報告
 
Keywords   
graduation thesis, hypothesis, comments, working progress report
 
授業の計画  
No.内容
第1回 ガイダンス:授業内容の紹介、スケジュールの確認
第2回 論文報告1(先行研究の整理)
第3回 論文報告2(先行研究の分析)
第4回 論文報告3(独自の論点の検討)
第5回 論文報告4(独自の論点の提示)
第6回 中間報告会(第1稿提出)
第7回 相互コメントと訂正の提案
第8回 論文報告5(データの収集)
第9回 論文報告6(データの分析)
第10回 論文報告7(理論的枠組の考察)
第11回 アジア政経学会の全国大会の共通論題/国際セッションに参加して、内容を500字以内で要約する。また可能な範囲で質問をし、それに対する回答も記録する。結果は、次回の授業時に提出する。
第12回 アジア政経学会の全国大会の中国分科会に参加して、内容を500字以内で要約する。また可能な範囲で質問をし、それに対する回答も記録する。結果は、次回の授業時に提出する。
第13回 論文報告8(理論的枠組の適用)
第14回 修正稿報告会(第2稿の提出)
第15回 相互コメントと修正提案
 
Plan  
No.Content
1 Introduction: Briefing on how to comment and rewrite your graduation thesis. Two commentators will be appointed for every presenter based on the topics.
2 work progress report #1: amend you hypothesis.
3 work progress report #2: verify your hypothesis through data already obtained.
4 work progress report #3: find new set of data to test your hypothesis.
5 Attend a plenary session or international session of Japan Association for Modern China Studies' annual symposium, and submit an essay on the academic discussion you witnessed. Ask question from the floor if it's allowed and add the answer from the speaker. Hand it in by the end of next class.
6 Attend a session on Chinese economy of Japan Association for Modern China Studies' annual symposium, and submit an essay on the academic discussion you witnessed. Ask question from the floor if it's allowed and add the answer from the speaker. Hand it in by the end of next class.
7 mid-term full check: submit your third draft.
8 mutual comments: make suggestions to solve the problems you found in the third draft.
9 work progress report #4: correct you hypothesis based on the multiple data set.
10 work progress report #5: re-examine your hypothesis and check the quantitive balance between chapters.
11 Attend the special session on current China affairs of Japan Association of Asian Studies' annual symposium, and submit an essay on the academic discussion you witnessed. Ask question from the floor if it's allowed and add the answer from the speaker. Hand it in by the end of next class.
12 work progress report #8: Apply improved theoretical framework to the new data.
13 End-term full check: submit your second draft.
14 mutual comments: make suggestions to solve the problems you found in the second draft.
15 Final examination on achievement: Reschedule your plan according to the progress you made during this term.
 
成績評価の方法・基準   
授業での論文報告(15%)とコメント(10%)、第14回と第15回の提出物(15%)、学期中と学期末の粗稿それぞれ1本(60%)を合算して評価す。

・論文報告の評価基準:十分な研究作業が行われており、前回までの出席者のコメントに対する回答を用意しているか。
・第11回と第12回の提出物の評価基準:学会報告の内容を十分に理解し、その学術的な意味付けを説明できているか。
・粗稿の評価基準:3年次ゼミで執筆した学年末レポートをもとに、未解決だった課題について「(1)先行研究の達成点、(2)独自の仮説、(3)仮説の学術的意義、(4)論証方法 」を十分に理解し、論理的に提示しているか、また結論が出ない論点について、示唆に満ちた対応方法を打ち出せたか。
 
Grading system for assessment   
The final grade will be given by accumulating the following elements: Presenting and answering questions in the classroom (15%), providing questions and comments (10%), submitting two essays for fifth and sixth period(15%), and two drafts submitted (60%).
Details and evaluations of the two drafts:
Students must write two drafts consists of 4000 to 4500 character for each in Japanese.
The two drafts should include the following elements: (1) The main findings by the existing researches, (2) your hypothesis, (3) academic meaning of your research, (4) methodology to prove your hypothesis. The author also needs to show how they plan to deal with the issues that remained unclear.
Students must submit two short essays for the fifth and sixth period. The essays needs to convey enough descriptions of the main findings of the presentation they attended as well as the meaning of the presentations in terms of academic contributions.
Evaluation for the presentation and comments in class: The lecturer will check whether students can give sufficient information and meaningful questions to the class.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
それまでの授業時間中のコメントや助言にしたがって、あらかじめ報告資料を用意しておき、報告日より数えて3日前までにムードルにアップロードすること。またコメンテータは、ムードルの資料をもとにあらかじめ質問とコメントを準備しておくこと。
授業の終了後には、授業時間中のコメントや質疑内容を整理し、報告資料に加筆・修正を加えること。
論文報告時の資料は以下の書式に従うこと。
・冒頭部:日付、授業名、報告者の氏名・学籍番号、論文題目を必ず記入すること。
・目標規定文:論文の目的を1〜2文で簡潔に表す。長文は不可。
・目次:章・節・小見出しまで細かく書くこと。前回から加筆・修正した部分には日付と加筆・削除などの別を明示すること。
・進捗状況;(1)前回から今までどのような作業をしたが、(2)執筆のうえで悩んでいることは何か、を具体的に箇条書きで記すこと。
・本文;執筆中の論文の全文を載せる。
・参考文献リスト:非常に重要なので必ずつけること。著者の名前順に並べておくこと。(1)実際に読んで参考にした文献だけでなく、(2)未読だが参考になりそうな文献も一緒に入れておく。ただし(2)未読文献については、冒頭に●を打つなど一目でそれとわかるようにしておくこと。参考文献の書式については、日本社会学会のものに準拠すると良い。http://www.gakkai.ne.jp/jss/bulletin/guide4.php 
 
Preview/review   
Minimum requirement to attend the class is to complete preparatory works listed below:(1) The students must submit the handouts to the class at least three days prior to the presentation. The handouts must show responses from the author to the previous comments and questions. The commentators needs to prepare new comments and question based on the materials from the author.
 
履修上の注意   
論文および進捗報告資料はムードルで配布するので、必ずこの授業のムードルに登録すること。履修登録とは別の手続きなので、注意すること。
 
Notes   
Students need to inform the class if they are going to be absent and transfer materials beforehand via e-mail. The details of the materials will be presented to each student during the class.
 
教科書  
教科書1 ISBN
書名
著者名 出版社 出版年 2013
備考
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ