|
|
|
|
|
|
|
|
日本語教育に関する基礎的な知識を得、学習者の日本語学習の支援をする際に留意することがわかり、適切なサポートができるようになる。
|
|
|
Students will acquire the basic knowledge on Japanese language education, and will be able to acknowledge what they should keep in mind in teaching Japanese, and provide learners with appropriate support.
|
|
|
日本語教育に関する知識、つまり、国内外における日本語教育の状況、日本語教授法の実際、学習者の学習プロセス、教室活動に関する情報を理解する。それらと並行して、日本語の授業(交流型授業)に2回以上参加し、学習者の日本語に触れる。 実習として、①受講学生が対象言語を選択、その言語を教えるミニ実習(マイクロティーチング)、②日本語模擬実習(マイクロティーチング)を行う。
|
|
|
日本語教育に関する知識、つまり、国内外における日本語教育の状況、日本語教授法の実際、学習者の学習プロセス、教室活動に関する情報を理解する。それらと並行して、日本語の授業(交流型授業)に2回以上参加し、学習者の日本語に触れる。 実習として、①受講学生が対象言語を選択、その言語を教えるミニ実習(マイクロティーチング)、②日本語模擬実習(マイクロティーチング)を行う。
Students will acquire the knowledge on Japanese language education including current status of Japanese language education in and outside Japan, Japanese language teaching methods, the learning process of learners, classroom activities. At the same time, they will attend more than two Japanese classes (in an interactive style) and experience directly how learners study Japanese.
Students will take part in the following teaching practice: ① Choose one language and teach it in microteaching practice ② Teach Japanese language in microteaching practice
|
|
|
日本語教育、模擬実習(マイクロティーチング)、日本語交流型授業への参加
|
|
|
Japanese language education, microteaching, attend a Japanese class in an interactive style
|
|
|
以下、おおよその授業内容を示す。 順番は前後することがある。
1 オリエンテーション及び国内外の日本語教育1 2 国内外の日本語教育2 3 日本語教育と言語学 4 外国語・第2言語としての日本語教授法1 5 確認テスト 外国語・第2言語としての日本語教授法2 6 外国語教授法・マイクロティーチング1 7 外国語教授法・マイクロティーチング2 8 日本語レベルと授業構成・活動1 9 日本語レベルと授業構成・活動2 10 学習者特性と教育・支援1 11 日本語教授法・マイクロティーチング1 12 日本語教授法・マイクロティーチング2 13 学習者特性と教育・支援2
|
|
|
The course schedule is as follows. The order of topics may change: 1 Orientation and Japanese language education in and outside Japan 1 2 Japanese language education in and outside Japan 2 3 Japanese language education and linguistics 4 Japanese language teaching methods as a foreign or second language 1 5 Confirmation test Japanese language teaching methods as a foreign or second language 2 6 Japanese language teaching methods / microteaching 1 7 Japanese language teaching methods / microteaching 2 8 Level of Japanese proficiency and structure and activities of class 1 9 Level of Japanese proficiency and structure and activities of class 2 10 Characteristics of learners and education / assistance 1 11 Japanese language teaching methods / microteaching 1 12 Japanese language teaching methods / microteaching 2 13 Characteristics of learners and education / assistance 2
|
|
|
・確認テスト 30% ・実習 20% ・レポート 30% ・その他の課題・コメントシート等 20%
|
|
|
・Confirmation test 30% ・Teaching practice 20% ・Report 30% ・Other assignments / comment sheets, etc. 20%
|
|
|
全学日本語プログラムの交流型授業などに参加し、日本語学習者の使用する日本語に触れ、かつ出身国の事情や学習者の感じていることや考えを聞く経験をしておくとよい。また、興味のある国、地域での日本語教育の特徴を調べておくことが望ましい。
|
|
|
Students are encouraged to attend classes in JLPTUFS (Japanese Language Program of TUFS) and experience how learners study Japanese and ask what they think. Also students should survey characteristics of Japanese language education in countries they are interested in.
|
|
|
グループでの話し合いや実習の活動も含まれる。積極的な参加が期待される。
|
|
|
Students are expected to actively participate in the class.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|