タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
日本語教育実習研究2   
時間割コード
553304
担当教員(ローマ字表記)
  鈴木 美加 [SUZUKI Mika]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 秋学期 金4 -
授業題目(和文)   
実習A-日本語教育実習研究:基礎
 
Title(English)   
 
授業の目標   
日本語教育に関する基礎的な知識を得、学習者の日本語学習の支援をする際に留意することがわかり、適切なサポートができるようになる。
 
Goals of the course   
Students will acquire the basic knowledge on Japanese language education, and will be able to acknowledge what they should keep in mind in teaching Japanese, and provide learners with appropriate support.
 
授業の概要   
 日本語教育に関する知識、つまり、国内外における日本語教育の状況、日本語教授法の実際、学習者の学習プロセス、教室活動に関する情報を理解する。それらと並行して、日本語の授業(交流型授業)に2回以上参加し、学習者の日本語に触れる。
 実習として、①受講学生が対象言語を選択、その言語を教えるミニ実習(マイクロティーチング)、②日本語模擬実習(マイクロティーチング)を行う。
 
Overview of the course   
 日本語教育に関する知識、つまり、国内外における日本語教育の状況、日本語教授法の実際、学習者の学習プロセス、教室活動に関する情報を理解する。それらと並行して、日本語の授業(交流型授業)に2回以上参加し、学習者の日本語に触れる。
 実習として、①受講学生が対象言語を選択、その言語を教えるミニ実習(マイクロティーチング)、②日本語模擬実習(マイクロティーチング)を行う。

Students will acquire the knowledge on Japanese language education including current status of Japanese language education in and outside Japan, Japanese language teaching methods, the learning process of learners, classroom activities.
At the same time, they will attend more than two Japanese classes (in an interactive style) and experience directly how learners study Japanese.

Students will take part in the following teaching practice:
① Choose one language and teach it in microteaching practice
② Teach Japanese language in microteaching practice
 
キーワード   
日本語教育、模擬実習(マイクロティーチング)、日本語交流型授業への参加
 
Keywords   
Japanese language education, microteaching, attend a Japanese class in an interactive style
 
授業の計画   
以下、おおよその授業内容を示す。
順番は前後することがある。

1 オリエンテーション及び国内外の日本語教育1
2 国内外の日本語教育2
3 日本語教育と言語学
4 外国語・第2言語としての日本語教授法1
5 確認テスト
  外国語・第2言語としての日本語教授法2
6 外国語教授法・マイクロティーチング1
7 外国語教授法・マイクロティーチング2
8 日本語レベルと授業構成・活動1
9 日本語レベルと授業構成・活動2
10 学習者特性と教育・支援1
11 日本語教授法・マイクロティーチング1
12 日本語教授法・マイクロティーチング2
13 学習者特性と教育・支援2
 
Plan   
The course schedule is as follows.
The order of topics may change:

1 Orientation and Japanese language education in and outside Japan 1
2 Japanese language education in and outside Japan 2
3 Japanese language education and linguistics
4 Japanese language teaching methods as a foreign or second language 1
5 Confirmation test
  Japanese language teaching methods as a foreign or second language 2
6 Japanese language teaching methods / microteaching 1
7 Japanese language teaching methods / microteaching 2
8 Level of Japanese proficiency and structure and activities of class 1
9 Level of Japanese proficiency and structure and activities of class 2
10 Characteristics of learners and education / assistance 1
11 Japanese language teaching methods / microteaching 1
12 Japanese language teaching methods / microteaching 2
13 Characteristics of learners and education / assistance 2
 
成績評価の方法・基準   
・確認テスト 30%
・実習    20%
・レポート  30%
・その他の課題・コメントシート等 20%
 
Grading system for assessment   
・Confirmation test 30%
・Teaching practice 20%
・Report 30%
・Other assignments / comment sheets, etc. 20%
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
全学日本語プログラムの交流型授業などに参加し、日本語学習者の使用する日本語に触れ、かつ出身国の事情や学習者の感じていることや考えを聞く経験をしておくとよい。また、興味のある国、地域での日本語教育の特徴を調べておくことが望ましい。
 
Preview/review   
Students are encouraged to attend classes in JLPTUFS (Japanese Language Program of TUFS) and experience how learners study Japanese and ask what they think. Also students should survey characteristics of Japanese language education in countries they are interested in.
 
履修上の注意   
グループでの話し合いや実習の活動も含まれる。積極的な参加が期待される。
 
Notes   
Students are expected to actively participate in the class.
 
教科書  
教科書1 ISBN 978-4-384-05649-
書名 『日本語教育を学ぶ』
著者名 遠藤織枝  出版社 三修社 出版年 2015(初版2011)
備考
 
参考書  
参考書1 ISBN 978-4-89358-878-
書名 日本語教育実践 = A Practical Approach to Japanese Language Teaching
著者名 鮎澤孝子 編, 出版社 凡人社 出版年 2014
備考
参考書2 ISBN 978-4-904595-81-
書名 もう教科書は怖くない!!日本語教師のための初級文法・文型完全「文脈化」・「個人化」アイデアブック
著者名 川口義一 著, 出版社 ココ出版 出版年 2016
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ