|
|
|
|
|
|
|
Multicultural Society Coordination: Skills and Methodology
|
|
|
多文化社会の中で、必要とされているニーズを把握し、問題を発見するためにはどのようなスキルが必要なのか。日本に在住する外国人やマイノリティのニーズ把握や課題発見には、社会調査、中でも質的調査法が重要となる。そこで、具体的な方法論を学び、同時に実際に多様な人たちとのコミュニケーションを実施することによって、多文化社会におけるコーディネーションのスキルを習得する。
|
|
|
This course aims at learning skills and methodology to find needs and problems in multicultural society. As statistical database on minorities or non-Japanese residents in Japan is not well established, planning and conducting qualitative research are essential. So in this course, skills and methodology will be offered in order to "coordinate" people's need from different cultural background.
|
|
|
多文化社会の現状把握のために必要な社会調査には、質問紙調査、聞き取り調査、グループインタビュー、参与観察、資料分析などが考えられる。そこで本授業では、質的調査の特徴や種類を把握するとともに、質的調査の設計、データの分析の他、調査倫理なども議論していく。その他事例研究としては、特に行政の多文化関係の調査資料などを読み解き、現在日本で在住する外国人の課題を把握する。
|
|
|
To grasp the situation in multicultural society, questionnaire, interview, group interview, participatory observation are needed. In this class, students will learn these methods, and plan their qualitative researach. Through these practice, students will learn the way to grasp multicultural sitiation in Japan.
|
|
|
|
Coordination skills, Needs Findins, Social Survey, Qualitative research
|
|
|
1.ガイダンス-質的調査とは 2.多文化社会における質的調査-その意義、特徴 3.質的調査の種類 4.質的調査の設計 5. 人の話を聞く―積極的傾聴とインタビュー調査 6.多文化の現場での参与観察 7. 多文化の現場でのフィールドノート 8、事例研究(行政資料を読む) 9.データを通した課題発見/分析と解釈 10 調査倫理とは 11.行動計画の立案 12. グループ・プレゼンテーションの準備 13. プレゼンテーション 14、アクティブ・ラーニング(フィールド・ワーク) 15、アクティブ・ラーニング(フィールド・ワーク)
|
|
|
1.Guidance 2. Qualitative research in multicultural society 3. Variation of qualitative research methods 4. Planning qualitative research 5. Listening to others- Active listening and interview 6. Participatory observation 7. Taking field note 8. Case studies (1) 9. Case studies (2) 10.Research Ethics 11. Problem findings, analyzing and interpreation 12.Preparation for presentation 13. Group presentation 14. Active learning (Field work) 15. Active learning (Field work)
|
|
|
授業内での参加度(20%)、授業内プレゼンテーション(50%)、総括レポート(30%)
|
|
|
In class presentation (50%), attitude towards the class (20%),Final report (30%)
|
|
|
事前に指定された図書を読んで、発表する形式を取るので、参考文献を熟読すること。
|
|
|
Reading the text book, and make a presentation which will be appointed to each student every class. Thus read the text thoroughly, and make a understandable summary in each class.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|