|
|
|
|
|
|
|
Learning essentials for analyzing previous studies and writing research papers
|
|
|
修士課程研究を遂行するために必要な基礎的知識として、①21世紀の研究の潮流について「人間理解」を鍵概念としてとらえる。②各学生の属する研究領域での研究の特徴を確認し、それを他の研究領域を専門とする学生に説明する。③他の領域の研究の特徴を理解した上で、自分の研究方法を見直し、より深化したものに作り直す。最後にグループで小研究を行う。
|
|
|
As basic knowledge necessary to accomplish your MA research, (1)To grasp the research trend in the 21st century, by "understanding of human nature" as a key concept. (2)To confirm characteristics of research in your academic field, and to present an overview of it to students who are in the different academic fields. (3)To revise your research methods based on suggestions made by the classmates. (4)To write a small research paper with group members.
|
|
|
|
Rigorous group discussion based on reading reference books.
|
|
|
存在論、認識論、実証性、客観性と主観性、研究者としての立ち位置
|
|
|
ontology, epistemology, being empirical,objectivity and subjectivity, stance as a researcher
|
|
|
各学生は、自分の研究の基礎となる論文を選び出し、その論文について簡単なレビューを行う。その際、その研究あるいはその領域の研究が、どのような人間観、文化観に立ち、どのような方法論に基づいているかを説明する。他の領域を研究する同級生からの疑問に答えられるように、自らの研究方法に習熟する。
第1回:導入、説明 第2回~第12回:文献講読、討議 第13回・14回:共通のデータをもとに、グループ単位で小研究を行う。 第15回:まとめ
|
|
|
Learners are required to select an article or two as basic study of their proposed research, and to conduct a book review, including explanation what kinds of philosophy and view to culture the author holds and what kind of methodology she/he used in the article. They are also expected to get accustomed to their own research methods in order to answer questions from the colleagues who are in the different academic fields.
1st: Introduction 2nd~12th: Book review and discussion 13th~14th (Active learning): Writing a research paper with group members. 15th: Closing remarks
|
|
|
担当論文についての発表。 他の発表者の論文についての議論参加。 期末レポート。
|
|
|
(1) Literature review of a short journal paper in your field (2) Dedicated discussions with others (3) Research paper written with group members
|
|
|
(発表者)選択した論文の概要に関する「10分クイズ」を考え、授業の初めに他の学習者に実施する。 (発表担当以外の学生)与えられた論文を読み、討議に備える。授業の初めの「10分クイズ」に答える。
|
|
|
Each class has a member who reports her/his previous studies and other members who learn from the reporter. (Reporter) Prepare for "10 min quiz" based on the assigned article, and conduct the quiz at the beginning of the class. (Other members) Read the assigned article carefully for the "10 min quiz" and discussion in the class.
|
|
|
指定の文献を精読し、整理したうえで、授業に臨むこと。 受講者数が多い場合、授業の運営方法を変更することがある。
|
|
|
Read the assigned article carefully before the class. Lecture style may be changed if the number of students are many.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|