|
|
|
|
|
|
|
Foundations of Thesis Writing in TEFL/SLA
|
|
|
英語教育学・第二言語習得および関連する分野における研究調査を行い、論文(形式)にまとめるための基礎的な学術スキルを身につけること。
|
|
|
To do research on TEFL/SLA and related areas, and to acquire basic academic skills of writing theses.
|
|
|
自分の修士論文の研究課題を決め、その課題に関する先行研究を探してまとめ、先行研究の成果を踏まえた研究設問を立て、研究方法論を決めるまでの一連の演習を行い、修士論文や修了研究の計画を完成させる。また、データ収集や分析の方法および調査結果のまとめ方や考察での議論の仕方について学ぶ。
|
|
|
Study methods and techniques necessary to complete master theses as follows:
- Determine a research theme of master's thesis. - Summarize the previous studies related to the theme. - Raise research questions based on the summary of the previous studies, and define research methodology. - Complete a research plan and master's thesis. - Study how to collect data, how to analyze them, how to summarize the research results,etc. to complete the thesis.
|
|
|
|
|
春学期で扱われた以下のテーマの中で、修士論文執筆の際に特に関連のあるものを選択的に扱う。
1)導入-論文・修了研究とは何か 2)研究課題を決める 3)先行研究を探す 4)先行研究をまとめる 5)アクティブ・ラーニング① 6)研究設問を立てる 7)方法論を考える 8)研究計画の作成 9)パイロット調査の実施 10)アクティブ・ラーニング② 11)研究計画の修正 12)データ収集と分析 13)結果のまとめ方 14)考察における議論の仕方 15)総括と復習
|
|
|
1)Introduction - what is a thesis, what is master's research? 2)Determine a research theme 3)Look for previous studies 4)Summarize previous studies 5)Active learning ① 6)Raise research questions 7)Think of methodology 8)Complete a research plan 9)Conduct a pilot survey 10)Active learning ② 11)Revise a research plan 12)Collect and analyze data 13)How to summarize the result? 14)How to make discussion? 15)Summary
|
|
|
成績の評価:授業での口頭発表50%、研究計画書50%
|
|
|
Presentation in class 50%、research plan 50%
|
|
|
毎回の授業で研究の進捗について発表をしてもらうので、その準備を十分にしてくること。
|
|
|
Be sure to prepare your presentation in each class.
|
|
|
研究課題ごとに主たる指導教員の元で指導を受ける授業形態をとる。
最終回の授業では,各自の進捗状況を発表する。
|
|
|
Introduction will be made jointly by several instructors, and after the 2nd class, students will be divided into groups according to their research theme, and will be given guidance by individual instructor. Details will be announced in the first class.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|