|
|
|
|
|
|
|
Field sciences in anthropology
|
|
|
人類学的なフィールドワークの方法論およびその近年新たな展開をみせる人類学的議論を学ぶことで、自らのテーマについて考察できるようにする。
|
|
|
Students will be able to examine their research themes by studying the methodology of field work in anthropology and new anthropological arguments which have developed recently.
|
|
|
人類学におけるフィールドワークや新たな議論に関連する文献を精読するとともに、受講生自身のテーマについての発表も適宜行う。
|
|
|
Students will closely read literature on filed work and new arguments in anthropology, and make presentations on their research themes.
|
|
|
人類学、フィールドワーク、エスノグラフィ、身体、生命
|
|
|
anthropology, field work, ethnography, body, life
|
|
|
研究論文の講読と発表、ディスカッションにより修士論文執筆にむけて適宜指導を行う。
第1回 オリエンテーション 第2回 研究発表 第3回 フィールドワークに関する文献講読(1) 第4回 フィールドワークに関する文献講読(2) 第5・6回 日本文化人類学会の学会誌『文化人類学』の特集から一つ選び、授業において報告する準備をしておく。 第6回 フィールドワークに関する文献講読(3) 第7回 人類学における存在論的展開に関する文献講読(1) 第8回 人類学における存在論的展開に関する文献講読(2) 第9回 研究発表 第10回 人類学における存在論的展開に関する文献講読(3) 第11回 生命論に関する文献購読(1) 第12回 生命論に関する文献講読(2) 第13回 研究発表 第14回 研究発表 第15回 総合討論
だだし、第2回目以降の受講生の研究発表、および文献講読の順番は適宜調整して行うので順番が入れ替わることがある。
|
|
|
01 Orientation 02 Research presentation 03 Reading literature on field work(1) 04 Reading literature on field work(2) 05&06 Pick up one of special topics in Japanese Journal of Cultural Anthropology published by Japanese Society of Cultural Anthropology, and prepare to make presentation on it. 06 Reading literature on field work(3) 07 Reading literature on ontological turn in anthropology(1) 08 Reading literature on ontological turn in anthropology(2) 09 Research presentation 10 Reading literature on ontological turn in anthropology(3) 11 Reading literature on philosophy of life(1) 12 Reading literature on philosophy of life(2) 13 Research presentation 14 Research presentation 15 Overall discussion
Students will read literature and make research presentation in turns.
|
|
|
受講時の発表やディスカッション、平常点を総合的に評価する。
|
|
|
Presentation, discussion and in-class performance
|
|
|
|
|
前回の授業で指示された文献を精読の上、ディスカッションにも積極的に参加することが求められる。
|
|
|
Students are required to read the assigned literature closely in advance, and actively participate in discussion.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|