|
|
|
|
|
|
|
Communicating Across Cultures
|
|
|
異文化接触や日本社会の課題について、異文化コミュニケーションの理論を用いて読み解く力をつける。
|
|
|
This course provides students with the ability to make practical applications of theory in the areas of intercultural communication and intercultural exchange in the past and present Japanese society.
|
|
|
留学生等国境を越えた人々の異文化接触や日本社会の諸相について、多元的な視点からの理解を試みる。受講生の専門的背景や関心領域を考慮して授業内容や進行を決める。
|
|
|
This course focuses on the Japanese society and the intercultural communication of international students and explores the various aspects that surround them. The content and schedule will be determined based on the academic and professional backgrounds of the participants.
|
|
|
|
Intercultural communication, international students
|
|
|
第1 回10/4 イントロダクション 第2 回10/11 研究のフレームワーク1 第3 回10/18 研究のフレームワーク2 第4 回10/25 研究のフレームワーク3 第5 回11/1 フィールドトリップ 第6 回11/8 研究者としての自分を知る 第7 回11/15 留学生オリエンテーション 第8 回11/29 発表1 第9 回12/6 睡眠とストレスh 第10 回12/13 幕末明治期の異文化接触 第11 回12/20 白書から読み解く価値観 第12 回N/A アクティブラーニング1:国立国会図書館電子展示会 第13 回N/A アクティブラーニング2:講演会参加報告 第14 回1/10 アクティブラーニング報告 第15 回1/17 発表2
|
|
|
1. 10/4 Introduction 2. 10/11 Framework for research-1 3. 10/18 Framework for research- 2 4. 10/25 Framework for research-3 5. 11/1 Field trip 6. 11/8 Self-awareness as a researcher 7. 11/15 Orientation for international students 8. 11/29 Presentations by students 1 9. 12/6 Subjective Well-being and Health 10. 12/13 Intercultural contact in the Edo and Meiji Eras 11. 12/20 Cultural values in the society 12. N/A Active Learning-1: National Diet Library Online Gallery 13. N/A Active Learning-2: Seminar report 14. 1/10 Reflection on Active Learning 15. 1/17 Presentation by students 2
|
|
|
|
Grades are calculated based on the student's performance in class and written or oral work.
|
|
|
|
Instructions to be provided in class.
|
|
|
主体的な参加を期待する。アクティブラーニングに関わる参加申し込みは各自が行う。
|
|
|
Proactive participation is required. [Active Learning] Students need to register for the seminar/symposium independently.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|