|
|
|
|
|
|
|
Classical Japanese Language, Literature and Culture
|
|
|
日本の言語・文学・文化の専門家として必須の知識である、古典語・古典文学・古典文化の基礎を学ぶ。基礎については初学者への指導が可能なレベルを目標にする。
|
|
|
Study the basics of classical Japanese language, literature, and culture, which are necessary as an expert of them. Aim to be able to teach them for beginners.
|
|
|
様々な古典籍について輪番で発表することにより、上記の目標を達成する。
|
|
|
Achieve the above goal by making presentation on various Japanese classical literature.
|
|
|
|
Japanese classics, Japanese literary history, Japanese language history. bibliography
|
|
|
秋学期には、様々な日本の古典籍に原典に近い形で触れることを試みる。各自が分担し、担当した古典籍に関して調査したことを発表して授業を進める。古典籍をめぐって様々な知識を学ぶことになる。 オリエンテーション 古典籍の読み方1 古典籍の読み方2 分担輪読 分担輪読 分担輪読 分担輪読 分担輪読 分担輪読 分担輪読 アクティブ・ラーニング1 アクティブ・ラーニング2 総括
|
|
|
In the fall term, read various Japanese classical literature which are closer to original texts. Students examine the assigned part of classical literature and make presentation on it.
Orientation How to read classical literature? 1 How to read classical literature? 2 Reading classical literature in turns Reading classical literature in turns Reading classical literature in turns Reading classical literature in turns Reading classical literature in turns Reading classical literature in turns Reading classical literature in turns Active learning 1 Active learning 2 Summary
|
|
|
各自の発表を中心に、平常の教室活動で評価する。また、アクティブ・ラーニングでブックレヴューおよび見学報告を課すので、成績に加える。
|
|
|
Presentation and in-class performance, plus book review and reports
|
|
|
|
|
日本語を専攻語とする学生には、学術日本語演習の代替科目なので、必ず受講すること。特に海外での教育に関わる仕事では必須の知識なので、根気よく学ぶこと。常に次は自分が教えるのだという自覚を持つこと。原則として春学期から履修すること。
|
|
|
Students majoring in Japanese language are required to take this course. Those engaging in education-related works overseas are also recommended to take this course, as the knowledge of Japanese classical literature is essential. Study with patience, being aware that you could teach them next.
Students are required to take the spring course, too.
|
|
|
|
|
4-7879-0801-4
|
|
校注方丈記
|
|
鴨長明 [著] ; 長崎健 編,[吉田兼好 著] ; 桑原博史 編,
|
|
新典社
|
|
1984
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|