|
|
|
|
|
|
|
Classical Japanese Language, Literature and Culture
|
|
|
日本の言語・文学・文化の専門家として必須の知識である、古典語・古典文学・古典文化の基礎を学ぶ。基礎については初学者への指導が可能なレベルを目標にする。
|
|
|
Study the basics of classical Japanese language, literature, and culture necessary for an expert of them. Aim to be able to teach them for beginners.
|
|
|
日本の代表的な古典作品を読みながら上記の目標を達成する。
|
|
|
Achieve the above goal by reading representative Japanese classical literature.
|
|
|
|
Japanese classics, Japanese literary history, Japanese language history.
|
|
|
春学期には、今まで学んできて知識を総復習し、古典を読むための基礎を学ぶ。専ら海外で教育を受けてきた学生のことも配慮し、本当の基礎から学び直して行く予定である。『徒然草』を読む予定だが、状況によっては、写本を読むことにもチャレンジしてみたい。 オリエンテーション 徒然草と兼好 講読演習 講読演習 講読演習 講読演習 講読演習 講読演習 講読演習 講読演習 講読演習 講読演習 アクティブ・ラーニング1 アクティブ・ラーニング2 総括
|
|
|
In the spring semester, study the basic knowledge to read classical literature, reviewing the knowledge obtained so far. Considering the students who were mostly educated in foreign countries, study it from the beginning. Plan to read 『徒然草』(Tsurezuregusa), and possibly try to read 写本 (manuscripts).
Orientation オリエンテーション 徒然草 (Tsurezuregusa) and 兼好(Kenko) Reading Tsurezuregusa Reading Tsurezuregusa Reading Tsurezuregusa Reading Tsurezuregusa Reading Tsurezuregusa Reading Tsurezuregusa Reading Tsurezuregusa Reading Tsurezuregusa Reading Tsurezuregusa Reading Tsurezuregusa Active learning 1 Summary
|
|
|
テキストの予習を前提とした教室活動を行うので、その中で評価する。アクティブ・ラーニングとして課すブックレヴューと見学レポートも成績に加える。
|
|
|
In-class performance and reports in active learning
|
|
|
|
Be sure to read textbooks prior to class.
|
|
|
日本関係の諸学を専門とする学生には、必要な知見だと思う。海外での教育に関わる仕事でも必須の知識なので、根気よく学ぶこと。常に次は自分が教えるのだという自覚を持つこと。原則として冬学期も履修すること。
|
|
|
This course should be necessary for students majoring in Japan-related studies and for those engaging in education-related works overseas. So be sure to study with patience, being conscious that you could teach them next. Basically take this course in the winter semester, too.
|
|
|
|
|
4-7879-0801-4
|
|
校注方丈記
|
|
鴨長明 [著] ; 長崎健 編,[吉田兼好 著] ; 桑原博史 編,
|
|
新典社
|
|
1984
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|