タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
日本語教育実践研究2   
時間割コード
530342
担当教員(ローマ字表記)
  藤村 知子, 金子 比呂子, 大津 友美 [FUJIMURA Tomoko, KANEKO Hiroko, OTSU Tomomi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 秋学期 火5 -
授業題目(和文)   
現職日本語教員のための日本語教育実習研究(1)
 
Title(English)   
 
授業の目標   
直接法による日本語授業、インターアクション、協働学習など産出型の日本語授業について、全学日本語プログラムの授業を参与観察することにより、受講生の所属する日本語教育機関での応用や改善点を見いだし、教授技術の向上に結び付ける。
 
Goals of the course   
Applicants will participate in Japanese Language Program hosted by Japanese Language Center of TUFS (JLPTUFS), and will utilize what they learned to improve their Japanese teaching skills in the educational institutions which they belong to.
 
授業の概要   
・研修(インターン)計画書作成
・留学生日本語教育センターで行われる全学日本語プログラムの授業の参与観察及び実習日誌の提出・ポートフォリオの作成
・実習日誌に基づく情報・意見交換
 
Overview of the course   
・Make an internship plan
・Participate in JLPTUFS, submit daily reports, and make a portfolio.
・Exchange information/views based on daily reports
 
キーワード   
インターンシップ
 
Keywords   
internship
 
授業の計画   
(1)研修先の全学日本語プログラムの概要説明
(2)研修計画書の作成及びインターンシップのオリエンテーション
(3)実習(インターンシップ+ポートフォリオ作成)
(4)実習(インターンシップ+ポートフォリオ作成)
(5)実習(インターンシップ+ポートフォリオ作成)
(6)アクティブラーニング(実習中間報告の準備)
(7)実習中間報告会
(8)実習(インターンシップ+ポートフォリオ作成)
(9)実習(インターンシップ+ポートフォリオ作成)
(10)実習(インターンシップ+ポートフォリオ作成)
(11)実習(インターンシップ+ポートフォリオ作成)
(12)実習(インターンシップ+ポートフォリオ作成)
(13)実習(インターンシップ+ポートフォリオ作成)
(14)アクティブラーニング(実習最終報告の準備)
(15)実習最終報告会
 
Plan   
(1)Introduction to JLPTUFS
(2)Making an internship plan and orientation
(3)Practical training (internship and making a portfolio)
(4)Practical training (internship and making a portfolio)
(5)Practical training (internship and making a portfolio)
(6)Active learning(preparation for interim report)
(7)Interim report
(8)Practical training (internship and making a portfolio)
(9)Practical training (internship and making a portfolio)
(10)Practical training (internship and making a portfolio)
(11)Practical training (internship and making a portfolio)
(12)Practical training (internship and making a portfolio)
(13)Practical training (internship and making a portfolio)
(14)Active learning(preparation for final report)
(15)Final report
 
成績評価の方法・基準   
実習日誌及び報告会での発表内容、実習先の教員のコメント
 
Grading system for assessment   
Daily reports, presentation, comments from instructors
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
使用教科書の分析
 
Preview/review   
Read the textbook used in JLP in advance.
 
履修上の注意   
日本語教育リカレントコースの学生に限る
 
Notes   
This course is eligible only for students enrolling in Japanese recurrent course.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ