|
|
|
|
|
|
|
Practical Studies in Japanese Language Education _A_Microteaching
|
|
|
自身の日本語教育の経験に加え、大学院での講義を踏まえ、新たな指導法を試行する。視聴覚機器の使用に慣れる。
|
|
|
Try to introduce new teaching methods based on the experience of Japanese language teaching and lectures given at graduate schools. Get used to audiovisual equipment.
|
|
|
午前中はマイクロティーチングを行う。 マイクロティーチングでは、中級前半を中心とした文型指導及び、中級前半の読解、聴解、口頭表現、文章表現のなかから一つ取り上げて行う。 午後は、午前中のマイクロティーチングの振り返りを行う。振り返りでは、受講者同士でディスカッションを行い、教授法や教材の修正、改善の機会とする。
|
|
|
Conduct microteaching in the morning session. In the microteaching, practice to teach sentence patterns. Also, teach one of reading comprehension, listening comprehension, colloquial expressions, and sentence expressions in the first half of the intermediate level. In the afternoon session, look back on the morning microteaching. Make discussion, and modify teaching methods and materials.
|
|
|
|
Japanese language teaching, ICT, Action research
|
|
|
1日目:中級前半を中心とした指導に関する教授法、教材研究等 2日目:マイクロティーチング及びディスカッション 3日目:マイクロティーチング及びディスカッション 4日目:マイクロティーチング及びディスカッション 5日目:マイクロティーチング及びディスカッション
|
|
|
1st day: teaching methods focusing on the first half of the intermediate level, studies on educational materials 2nd day:microteaching and discussion 3rd day:microteaching and discussion 4th day:microteaching and discussion 5th day:microteaching and discussion
|
|
|
マイクロティーチングの準備・実施 50% ディスカッションへの積極的な参加 20% 提出物(教案・実習記録) 30%
|
|
|
Preparation for microteaching and the contents of actual microteaching 50% Active participation in discussions 20% Deliverables(teaching plan・record of teaching practice)30%
|
|
|
各自の日本語教育の経験から課題を見つけ、それを解決する方策を考えておくこと。
|
|
|
Find issues/challenges based on your experience of Japanese language teaching, and think how to resolve them.
|
|
|
日本語教育経験者に限る。 秋学期の日本語教授法(中級前半)の履修していること。
|
|
|
Having experiences of teaching Japanese language as well as completing the course of "Japanese language teaching (the first half of intermediate) "in the fall term are prerequisites for taking this course.
|
|
|
|
|
9784893588869
|
|
中級日本語
|
|
東京外国語大学留学生日本語教育センター
|
|
凡人社
|
|
2015
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|