タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
日本語教育実践研究2   
時間割コード
530332
担当教員(ローマ字表記)
  金子 比呂子 [KANEKO Hiroko]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 秋学期 木4 -
授業題目(和文)   
日本語教授法
 
Title(English)   
Japanese Language Teaching
 
授業の目標   
初級を一通り終えた学習者に対する中級前期の文型の指導法を、実践を通して学ぶ。
 
Goals of the course   
To be able to teach Japanese of intermediate level effectively
 
授業の概要   
 10月と11月は、日本語教育において「文型」がどう指導されてきたかを概観し、中級前期の文型の有効な指導法と、技能養成に有機的に結びつけられるような文型練習の方法を考える。
 12月には、授業案を作成して、模擬授業を行う。
 
Overview of the course   
1.Lecture : Japanese language teaching
2.Lecture and discussion : How to make a teaching plan
3.Exercise : Micro-teaching

 
キーワード   
文型の教育、格助詞、初級文型、中級文型
 
Keywords   
Teaching Japanese as a foreign language, Case marking particles, How to teach Japanese of elementary level, How to teach Japanese of intermediate level
 
授業の計画   
第1回 オリエンテーション、日本語教授法 文型の指導1
第2回 日本語教授法 文型の指導2
第3回 日本語教授法 文型の指導3
第4回 日本語教授法 文型の指導4
第5回 日本語教授法 文型の指導5

第6回 アクティブラーニング(留学生との交流授業に参加して、レポートをまとめる)

第7回 日本語教授法 文型の指導6 授業案作成へ
第8回 日本語教授法 文型の指導7 授業案作成へ 

第9回 アクティブラーニング
    (中級前期の授業案を作成する、あるいは授業に使える練習問題などをまとめる)

第10回 模擬授業1 授業案作成・検討1
第11回 模擬授業2 授業案作成・検討2
第12回 模擬授業3 授業案作成・検討3
第13回 模擬授業4 授業案改善・完成1
第14回 模擬授業5 授業案改善・完成2
第15回 模擬授業6 授業案改善・完成3 
 
Plan   
1.Course orientation,Lecture : Japanese Language Teaching 1
2.Lecture : Japanese Language Teaching 2
3.Lecture : Japanese Language Teaching 3
4.Lecture : Japanese Language Teaching 4
5.Lecture : Japanese Language Teaching 5
6.Active Learning : Observation and studies on Japanese Language Teaching
7.Lecture and discussion : Japanese Language Teaching 6 How to make a teaching plan 1
8.Lecture and discussion : Japanese Language Teaching 7 How to make a teaching plan 2
9.Active Learning : Making a teaching plan or making practice and exercises
10.Teaching practice : Micro-teaching, Discussion on how to make a teaching plan 1
11.Teaching practice : Micro-teaching, Discussion on how to make a teaching plan 2
12.Teaching practice : Micro-teaching, Discussion on how to make a teaching plan 3
13.Teaching practice : Micro-teaching
14.Teaching practice : Micro-teaching
15.Teaching practice : Micro-teaching
 
成績評価の方法・基準   
評価方法
授業に対する取り組み 30% 
模擬授業への取り組み 30% 
課題・レポート    40%
 
Grading system for assessment   
Class participation  30%
Micro-teaching practice  30% 
Assignments and reports  40% 
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
前もって準備をし、授業には積極的に参加してほしい。
 
Preview/review   
Active participation in class is required.
Some out of class preparation and review will be necessary.
 
履修上の注意   
日本語教育経験者に限る。
冬集中講義の「実習Aー日本語教育実践研究」を履修することを前提とする。
 
Notes   
The class is limited only for students with experience of Japanese language teaching.
Students will be required to take the Teaching Practice A course during the Winter Intensive Session.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ