タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
日本語教育実践研究1   
時間割コード
530321
担当教員(ローマ字表記)
  藤森 弘子 [FUJIMORI Hiroko]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 春学期 木4 -
授業題目(和文)   
日本語教授法研究
 
Title(English)   
Japanese Language Teaching Methodology
 
授業の目標   
日本語教授法の基礎を学び、教育実習で実践するためのマイクロティーチング(模擬授業)を行う。
 
Goals of the course   
The student will learn basic teaching techniques and methodologies. They will engage in pracetice teaching.
 
授業の概要   
4,5月は、教授法の基礎である、基本文型導入と練習方法、会話指導法、日本文化紹介の方法、日本語教育学から応用的に学ぶことなどを取り上げる。6,7月はマイクロティーチング(模擬授業)と振り返りを行う。
 
Overview of the course   
In April and May, the student will learn basic fundamental techniques such as how to teach basic sentence patterns and conversation, how to introduce Japanese culture, and how to apply Japanese language educational theories. In June and July, students will do practice teaching and reflect on their work.
 
キーワード   
日本語教育、文型指導法、会話指導法、教室活動、教材研究、教案、模擬授業
 
Keywords   
Japanese language education, teaching sentence structures, teaching conversation, class activities, examination of teaching materials, curriculum design/ lesson planning, practice teaching
 
授業の計画  
No.内容
第1回 オリエンテーションとコースデザイン
第2回 日本語教育概論-要素1
第3回 日本語教育概論-要素2
第4回 日本語教育概論-要素3
第5回 会話指導法
第6回 聴解指導法
第7回 教材研究1
第8回 教材研究課題(アクティブラーニング)
第9回 教材研究2
第10回 教室活動・教案作成手順
第11回 教案作成課題(アクティブラーニング)
第12回 教案作成のフィードバック
第13回 模擬授業1
第14回 模擬授業2
第15回 模擬授業3・教育実習オリエンテーション
 
Plan  
No.Content
1 Orientation and Course Design
2 Survey of Japanese Language Education 1
3 Survey of Japanese Language Education 2
4 Survey of Japanese Language Education 3
5 Teaching Conversation
6 Teaching Listening Comprehension
7 Examining Teaching Materials 1
8 Examining Teaching Materials(Active Learning)
9 Examining Teaching Materials 2
10 Classroom Activities; Preparing Lesson Plans
11 Lesson Planning Activity(Active learning)
12 Feedback on Lesson Plans
13 Practice Teaching1
14 Practice Teaching 2
15 Practice Teaching 3・Student Teaching Orientation
 
成績評価の方法・基準   
授業への積極的な取組 30%
模擬授業の取組 30%
教案作成・課題レポート 40%
 
Grading system for assessment   
Class participation 30%
Practice Teaching 30%
Research assignments and Lesson Plan Design 40%
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
教材研究や教案作成時には、積極的に、多くの日本語教育教材の閲覧や日本語教育現場を観察するように努める。
 
Preview/review   
Students will strive to actively engage in studies of curriculum development and design. Students will be fully involved in examination of Japanese language teaching materials and practical aspects of classroom teaching.
 
履修上の注意   
原則として、夏集中講義の「実習Aー日本語教育実践研究」を履修することを前提とする。
 
Notes   
Students will be required to take the Teaching Practice A course during the Summer Intensive Session.
 
教科書  
備考 To be announced
 
参考書  
備考 To be announced
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ