|
|
|
|
|
|
|
Teaching practice C-Field Research
|
|
|
・日本語教育に関連する分野で、学生自らが研究計画を立て、フィールドを探し、現地へ赴き、データを収集、分析し、それらをまとめて、発表、報告する。 ・日本語教育の実践について自己の知識や経験を振り返り、再考する。 (フィールド調査期間、受け入れ先での役割(授業見学か教壇実習か)、あるいは学生の日本語教育の経験により、上記のいずれに比重がおかれるかが異なる)
|
|
|
1.To make your research plan by yourself, collect data in the Japanese Language Education fields at home and abroad, and report about the results of field research. 2.To reanalyze your teaching skill and your belief regarding of the Japanese Language Education.
|
|
|
・各自でフィールド研究の研究課題について計画をたて、討論、研究計画を完成させる。 ・日本語教育の実践において当たり前と思われている教室活動やスキルの必要性や意味をあらためて考え直す。 ・フィールド調査終了後に報告会で発表する。 (2009年度からは、国際交流基金の「海外日本語インターンプログラム」の援助を得て、海外の約10大学への研修が可能になっている。)
|
|
|
1. To make your research plan and discuss it. 2. To reanalyze your teaching skill and your belief regarding the Japanese Language Education. 3. To report about the result after field research.
|
|
|
自立研究(Independent study)、フィールド調査、データ分析、リサーチ・メソッド、教室活動
|
|
|
Independent study, field research , data analysis, research methods
|
|
|
第1回 個々のフィールドと研究概要についての情報共有 第2回 言語教授観についての検討 第3回 日本語の教え方についての検討 第4回 フィールド調査の課題設定についての検討 第5回 分析方法についての検討 第6回 研究課題についての検討1 第7回 研究課題についての検討2 第8、9回 アクティブ・ラーニング フィールド調査予定地域における最新の日本語教育事情、あるいは特定の教育機関における事情について、5,000字程度でレポートにまとめる。 第10回 アクティブ・ラーニング発表1 第11回 アクティブ・ラーニング発表2 第12回 アクティブ・ラーニング発表3 第13回 研究計画発表1 第14回 研究計画発表2 第15回 研究計画発表3
|
|
|
1. Information sharing of each fields and research topics 2. Discussion about each beliefs regarding the Japanese Language Education. 3. Discussion about teaching method 4. Discussion about Field research 5. Discussion about method of analyze 6. Discussion about research plans 1 7. Discussion about research plans 2 8.9. Active learning submit the report about Japanese language education in your field. 10. Presentation of Active learning 1 11. Presentation of Active learning 2 12. Presentation of Active learning 3 13. Presentation of research plans 1 14. Presentation of research plans 2 15.Presentation of research plans 3
|
|
|
研究計画書 30% アクティブ・ラーニング発表 20% 研究計画発表 20% 授業参加への積極性 20% 課題提出 10%
|
|
|
Research plan 30%, Active learning 20%, Presentation of Research plan 20% Class participation 20% other assignment 10%,
|
|
|
|
|
・海外の日本語教育機関で教える予定のある者には,履修を推奨する。 ・2009年度より、海外の本学との協定校、及び、提携校における授業見学、実習等は、国際交流基金の「海外日本語インターンプログラム」により旅費、宿泊費の助成が受けられる予定である(10名程度)。是非、この機会を活用されたい。 (春学期は長期インターン派遣者を対象とするフィールド調査、秋学期は短期インターン派遣者を対象とする母語別教案作成を中心とした授業を予定している) ・フィールド調査のスケジュールや受講者の日本語教育の経験などによりシラバスの内容が大幅に変更される可能性もある。
|
|
|
To be expected to discuss positively by students. It is possibility to change the contents in lesson depend on students’ experience about Japanese Education and your research schedule.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Text will be announced in class.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|