|
|
|
|
|
|
|
The study of the beliefs about language learning in Japanese language teaching
|
|
|
本講義では,言語教育一般における言語学習ビリーフを概観し,受講者が将来教育に携わる際に学習者や教師のビリーフについて考慮して教授活動ができるような知識を習得することを目標とする。
|
|
|
The goal of this course is to overview the beliefs about language learning in Japanese language teaching, and acquire knowledge to engage in teaching activities, giving consideration to learners' and teachers' beliefs.
|
|
|
日本語教育に限らず,言語教育一般の言語学習ビリーフに関する様々な手法による研究を概観する。言語教育におけるビリーフには,大きく分けて学習者のビリーフと教師のビリーフの二つがあるが,どちらについて授業内で扱うかは,初回に受講者の興味に応じて選ぶこととする。また,場合によっては複数の文献を扱うこともありうる。
|
|
|
First, look at the studies focusing on "individual differences" in SLA theory, then overview the studies of the beliefs about language learning. Next, explore research papers on the beliefs in Japanese language education and make a list of the papers. Each participant selects a couple of papers on the list, presents comments on them, and makes class-wide discussions. At least two papers should be selected, one on learners' belief, the other on teachers' belief.
|
|
|
|
Beliefs about language learning, learners, teachers, SLA
|
|
|
第1回 ガイダンス 第2回 前半の発表(1) 第3回 前半の発表(2) 第4回 前半の発表(3) 第5回 前半の発表(4) 第6回 前半の発表(5) 第7回 前半のまとめ 第8回 後半の発表(1) 第9回 後半の発表(2) 第10回 後半の発表(3) 第11回 後半の発表(4) 第12回 後半の発表(5) 第13回 後半のまとめ 第14回 発表の総括・討論 第15回 学期全体のまとめ
上記のうち2回はアクティブラーニングとする。
|
|
|
01 Guidance 02 Overview of the studies on "individual differences" 03 Overview of the studies on beliefs 04~07 Presentation on learners' beliefs 08~11 Presentation on teachers' beliefs 12~13 Make a list of papers on the studies of beliefs 14 Summary of presentation, discussion 15 Summary
Two of the above will be active learning.
|
|
|
授業・議論への貢献10%,発表30×2,発表の総括15%,まとめ(小レポート)15% 以上を総合的に評価する。
|
|
|
Exploration of previous studies 20%,presentation 40%,Summary of presentation 20%,summary report 20%
|
|
|
各受講生の発表について,毎回必ず何らかの質問やコメントができるように準備をして,授業に臨むこと。
|
|
|
Prepare to raise questions and make comments on other students' presentation.
|
|
|
「日本語教育学研究1」を受講済みであることが望ましい。未受講の場合は授業担当者に相談すること。 受講者の知識・経験等によって進度・内容を変更することがあり得る。また,発表や議論への積極的な参加が求められる。
|
|
|
The above course schedule may change according to participants' knowledge or experience. Students are required to actively participate in presentations and discussions.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
To be directed as needed.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
To be directed as needed.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|