タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
日本語教育学研究1   
時間割コード
530231
担当教員(ローマ字表記)
  阿部 新 [ABE Shin]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 春学期 火1 -
授業題目(和文)   
日本語教育における言語学習ビリーフ研究
 
Title(English)   
The study of the beliefs about language learning in Japanese language teaching
 
授業の目標   
本講義では,日本語教育における言語学習ビリーフを概観し,受講者が将来教育に携わる際に学習者や教師のビリーフについて考慮して教授活動ができるような知識を習得することを目標とする。
 
Goals of the course   
The goal of this course is to overview the beliefs about language learning in Japanese language teaching, and acquire knowledge to engage in teaching activities, giving consideration to learners' and teachers' beliefs.
 
授業の概要   
まず,第二言語習得理論の「個人差」に着目した研究について簡単に触れた後,言語学習ビリーフ研究の概観を行う。さらには,最近の研究の動向を知るために,日本語教育におけるビリーフ研究を渉猟し,ビリーフ研究の文献一覧を作成するとともに,各受講者はそこから数編の論文を選び,レビューを授業内で発表し,クラス全体で議論を行なう。選ぶ際には,学習者のビリーフ,教師のビリーフから1編以上選んでレビューするものとする。
 
Overview of the course   
First, look at the studies focusing on "individual differences" in SLA theory, then overview the studies of the beliefs about language learning.
Next, explore research papers on the beliefs in Japanese language education and make a list of the papers.
Each participant selects a couple of papers on the list, presents comments on them, and makes class-wide discussions. At least two papers should be selected, one on learners' belief, the other on teachers' belief.
 
キーワード   
言語学習ビリーフ,学習者,教師,第二言語習得
 
Keywords   
Beliefs about language learning, learners, teachers, SLA
 
授業の計画   
第1回 ガイダンス
第2回 「個人差」に関する研究概観
第3回 ビリーフ研究の概観
第4回 学習者ビリーフについての発表(1)
第5回 学習者ビリーフについての発表(2)
第6回 学習者ビリーフについての発表(3)
第7回 学習者ビリーフについての発表(4)
第8回 教師ビリーフについての発表(1)
第9回 教師ビリーフについての発表(2)
第10回 教師ビリーフについての発表(3)
第11回 教師ビリーフについての発表(4)
第12回 ビリーフ研究の文献一覧まとめ(1)
第13回 ビリーフ研究の文献一覧まとめ(2)
第14回 発表の総括・討論
第15回 学期全体のまとめ

上記のうち2回はアクティブラーニングによる。
 
Plan   
01 Guidance
02 Overview of the studies on "individual differences"
03 Overview of the studies on beliefs
04~07 Presentation on learners' beliefs
08~11 Presentation on teachers' beliefs
12~13 Make a list of papers on the studies of beliefs
14 Summary of presentation, discussion
15 Summary

Two of the above will be active learning.
 
成績評価の方法・基準   
先行研究の探索20%,発表40%,発表の総括20%,まとめ(小レポート)20% 以上を総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Exploration of previous studies 20%,presentation 40%,Summary of presentation 20%,summary report 20% 
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
各受講生の発表について,毎回必ず何らかの質問やコメントができるように準備をして,授業に臨むこと。
 
Preview/review   
Prepare to raise questions and make comments on other students' presentation.
 
履修上の注意   
受講者の知識・経験等によって進度・内容を変更することがあり得る。また,発表や議論への積極的な参加が求められる。
 
Notes   
The above course schedule may change according to participants' knowledge or experience.
Students are required to actively participate in presentations and discussions.
 
教科書  
備考 To be directed as needed.
 
参考書  
参考書1 ISBN 978-1402017858
書名 Beliefs about SLA: New Research Approaches
著者名 Kalaja, Paula and Ana Maria Ferreira Barcelos eds. 出版社 Springer 出版年 2003
備考
参考書2 ISBN 978-0135271100
書名 Learner Strategies in Language Learning
著者名 Wenden, Anita and Joan Rubin eds. 出版社 Prentice Hall 出版年 1987
備考
参考書3 ISBN 978-0194422574
書名 The Study of Second Language Acquisition (Second Edition)
著者名 Ellis, Rod 出版社 Oxford University Press 出版年 2008
備考
参考書4 ISBN 978-0805860184
書名 The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition
著者名 Zoltán Dörnyei 出版社 Routledge 出版年 2006
備考
参考書5 ISBN 978-4861100659
書名 第二言語学習と個別性 : ことばを学ぶ一人ひとりを理解する
著者名 津田塾大学言語文化研究所言語学習の個別性研究グループ 編, 出版社 春風社 出版年 2006
備考
備考 To be directed as needed.
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ