|
The study of the beliefs about language learning in Japanese language teaching
|
|
|
本講義では,日本語教育における言語学習ビリーフを概観し,受講者が将来教育に携わる際に学習者や教師のビリーフについて考慮して教授活動ができるような知識を習得することを目標とする。
|
|
|
The goal of this course is to overview the beliefs about language learning in Japanese language teaching, and acquire knowledge to engage in teaching activities, giving consideration to learners' and teachers' beliefs.
|
|
|
まず,第二言語習得理論の「個人差」に着目した研究について簡単に触れた後,言語学習ビリーフ研究の概観を行う。さらには,最近の研究の動向を知るために,日本語教育におけるビリーフ研究を渉猟し,ビリーフ研究の文献一覧を作成するとともに,各受講者はそこから数編の論文を選び,レビューを授業内で発表し,クラス全体で議論を行なう。選ぶ際には,学習者のビリーフ,教師のビリーフから1編以上選んでレビューするものとする。
|
|
|
First, look at the studies focusing on "individual differences" in SLA theory, then overview the studies of the beliefs about language learning. Next, explore research papers on the beliefs in Japanese language education and make a list of the papers. Each participant selects a couple of papers on the list, presents comments on them, and makes class-wide discussions. At least two papers should be selected, one on learners' belief, the other on teachers' belief.
|
|
|
|
Beliefs about language learning, learners, teachers, SLA
|
|
|
第1回 ガイダンス 第2回 「個人差」に関する研究概観 第3回 ビリーフ研究の概観 第4回 学習者ビリーフについての発表(1) 第5回 学習者ビリーフについての発表(2) 第6回 学習者ビリーフについての発表(3) 第7回 学習者ビリーフについての発表(4) 第8回 教師ビリーフについての発表(1) 第9回 教師ビリーフについての発表(2) 第10回 教師ビリーフについての発表(3) 第11回 教師ビリーフについての発表(4) 第12回 ビリーフ研究の文献一覧まとめ(1) 第13回 ビリーフ研究の文献一覧まとめ(2) 第14回 発表の総括・討論 第15回 学期全体のまとめ
上記のうち2回はアクティブラーニングによる。
|
|
|
01 Guidance 02 Overview of the studies on "individual differences" 03 Overview of the studies on beliefs 04~07 Presentation on learners' beliefs 08~11 Presentation on teachers' beliefs 12~13 Make a list of papers on the studies of beliefs 14 Summary of presentation, discussion 15 Summary
Two of the above will be active learning.
|
|
|
先行研究の探索20%,発表40%,発表の総括20%,まとめ(小レポート)20% 以上を総合的に評価する。
|
|
|
Exploration of previous studies 20%,presentation 40%,Summary of presentation 20%,summary report 20%
|
|
|
各受講生の発表について,毎回必ず何らかの質問やコメントができるように準備をして,授業に臨むこと。
|
|
|
Prepare to raise questions and make comments on other students' presentation.
|
|
|
受講者の知識・経験等によって進度・内容を変更することがあり得る。また,発表や議論への積極的な参加が求められる。
|
|
|
The above course schedule may change according to participants' knowledge or experience. Students are required to actively participate in presentations and discussions.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
To be directed as needed.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
To be directed as needed.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|