|
Testing in Japanese Language Education
|
|
|
1.日本語教育カリキュラムと評価の関係について理解している 2.テストの目的、役割、機能について理解している 3.言語知識と言語運用力の測定方法を理解し、テスト課題を検討することができる 4.運用力のメカニズムを理解し、運用力を引き出す方法と測定手順、評価の方法がわかる 5.言語テストにおける信頼性、妥当性、実用性、真正性の概念を把握し、テストを作成できる 6.得点の分析から良問を判定できる 7.テスト結果の統計的処理方法を把握し、そこから得られる情報を解釈できる
|
|
|
After successfully completing this course, students will be able to: 1. Understand educational assessment in teaching and learning 2. Understand test purposes and types. 3. Write the specifications for individual test tasks 4. Develop and analyze their own tests. 5. Prepare grading criteria and answer keys along with tests 6. Make informed decisions about assessment programs 7. Understand descriptive statistics and standard scores.
|
|
|
日本語能力の評価は、テストをはじめ、複数の手法を用いて行うことが可能です。本講義では、言語知識及び言語能力について概観し、テストにおける良問作成のために必要な理論と技能を獲得することをねらいとします。また、最近のスタンダードにおけるテスティングの役割についても考察します。テスト作成の演習とディスカッションを通して、評価に対する理解を深めます。
|
|
|
This course is intended for two groups of students, ones in introductory language testing and language teachers who need to create tests for themselves or their schools or program. The students will deepen their knowledge of how to plan, write, and administer tests. Emphases are on development of basic practice of language assessment, which help educators make more effective use of evaluation, assessment, and testing procedures in the Japanese language classroom. It is also provided a conceptual overview of how to score and analyze test results, as well as an overview of test validation procedures. The course involves a better understanding of the qualities of good assessment and of processes and techniques for improving testing. A practical and widely applicable approach to building quality assessments for use in the classroom or in testing programs is also introduced.
|
|
|
|
Evaluation, Assessment, Test, Task, Language Proficiency,
|
|
|
第1回 日本語教育におけるテスト及び評価 第2回 テストの特性:信頼性、妥当性、実用性、真正性 第3回 言語知識と言語能力-その構成要素を考える:「文法」 第4回 言語知識と言語能力-その構成要素を考える:「文字」 第5回 言語知識と言語能力-その構成要素を考える:「語彙」 第6回 言語能力とテスト項目作成の実際(作題と検証):「聴解力」 第7回 言語能力とテスト項目作成の実際(作題と検証):「読解力」 第8回 言語能力とテスト項目作成の実際(作題と検証):「口頭表現力」 第9回 言語能力とテスト項目作成の実際(作題と検証):「文章表現力」 第10回 統計数値の活用(その1)-良問作成のための項目分析の手法 第11回 統計数値の活用(その2)-テスト実施後に得られる得点の活用と解釈 第12回 テスティングにおける言語能力記述文(Can-do Statements)の役割 第13回 スタンダードとテスティング-教育内容の透明性と一貫性 第14回 日本語教育におけるテスティング-教授・学習・評価の視点から 第15回 評価法のまとめ/修了試験(学期末試験)
|
|
|
The course will cover the following topics Week 1. Testing, Assessment and Japanese Language Teaching Week 2. The Qualities of Effective Assessment: Reliability, Validity, and Practicality Week 3. Discrete-Point and Integrative Testing: Grammar and Letters Week 4. Communicative Language Testing: Reading and Writing Week 5. Communicative Language Testing: Listening and Speaking Week 6. Assessing Listening: Basic Types of Listening and Designing Assessment Tasks Week 7. Assessing Reading: Types of Reading and Designing Assessment Tasks Week 8. Assessing Speaking: Basic Types of Speaking and Designing Assessment Tasks Week 9. Assessing Writing: Genres of Written Language and Designing Assessment Tasks Week 10. Item Analysis for Norm-Referenced Testing and Criterion-Referenced Testing Week 11. Calculating Descriptive Statistics and Standard Scores Week 12. The roles of Can-do Statements and language Testing Week 13. Current Issues in Classroom Testing: New views on Language Proficiency Week 14. Grading and Students Evaluation and Philosophy of Grading Week 15. Other Important Topics in Testing / Final Examination
|
|
|
① 受講時の平常点 (40%) ② 事前課題演習及び発表 (40%) ③ 修了試験 (20%)
|
|
|
① Class Participation(40%) ② Assignments, projects and presentations(40%) ③ Final Examination (20%)
|
|
|
●受講前(事前)に、既存のテストを分析し、測定しようとしている言語知識、言語能力についてまとめ、開講中に発表する。 ●既存のテストについて、出題内容、構成、解答形式等の観点から分析・考察し、開講中に発表する。 ●毎時の授業前後に、指定されたテキストを読んで、理解を深める。
|
|
|
You are expected to read assigned textbooks and references in advance. You are expected to work in group for projects and presentations.
|
|
|
受講資格:グループ演習及び発表を予定しているので、全回出席が可能な者
|
|
|
You are required to attend all classes for assignments, projects and presentations.
|
|
|
|
|
|
|
『日本語教師のためのテスト作成マニュアル』
|
|
伊東祐郎
|
|
アルク
|
|
2008
|
|
|
|
|
|
|
|
『日本語教師のための評価入門』
|
|
近藤ブラウン妃美
|
|
くろしお出版
|
|
2012
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
『テストを作る』
|
|
関正昭・平高史也編村上京子他著
|
|
スリーエーネットワーク
|
|
2013
|
|
|
|
|
|
|
|
『言語テストの基礎知識』
|
|
ブラウン, J.B.、和田稔訳
|
|
大修館書店
|
|
1999
|
|
|
|
|
|
|
|
『<実践>言語テスト作成法』
|
|
バックマン, L.F.他、大友賢二他監訳
|
|
大修館書店
|
|
2000
|
|
|
|
|
|
|
|
『外国語の学習、教授、評価のためのヨーロッパ共通参照枠』
|
|
吉島茂、大橋理枝訳編
|
|
朝日出版社
|
|
2004
|
|
|
|
|
|
|
|
Designing and Analyzing Language Tests (Oxford Handbooks for Language Teachers)
|
|
Nathan T. Carr
|
|
Oxford University Press
|
|
2011
|
|
Includes a CD-ROM.
|
|
|
Reference book 5 includes a CD-ROM with Excel worksheets for hands-on practice, completed worksheets for you to check your answers, and video tutorials for each Excel worksheet Recommended for TESOL Masters and Diploma students, language teacher educators, teachers in charge of testing for their language programs, or who write their own tests
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|