タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
日本語教育学研究1   
時間割コード
530211
担当教員(ローマ字表記)
  伊東 祐郎 [ITO Sukero]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 春学期 水2 -
授業題目(和文)   
日本語教育評価法
 
Title(English)   
Testing in Japanese Language Education
 
授業の目標   
1.日本語教育カリキュラムと評価の関係について理解している
2.テストの目的、役割、機能について理解している
3.言語知識と言語運用力の測定方法を理解し、テスト課題を検討することができる
4.運用力のメカニズムを理解し、運用力を引き出す方法と測定手順、評価の方法がわかる
5.言語テストにおける信頼性、妥当性、実用性、真正性の概念を把握し、テストを作成できる
6.得点の分析から良問を判定できる
7.テスト結果の統計的処理方法を把握し、そこから得られる情報を解釈できる
 
Goals of the course   
After successfully completing this course, students will be able to:
1. Understand educational assessment in teaching and learning
2. Understand test purposes and types.
3. Write the specifications for individual test tasks
4. Develop and analyze their own tests.
5. Prepare grading criteria and answer keys along with tests
6. Make informed decisions about assessment programs
7. Understand descriptive statistics and standard scores.
 
授業の概要   
日本語能力の評価は、テストをはじめ、複数の手法を用いて行うことが可能です。本講義では、言語知識及び言語能力について概観し、テストにおける良問作成のために必要な理論と技能を獲得することをねらいとします。また、最近のスタンダードにおけるテスティングの役割についても考察します。テスト作成の演習とディスカッションを通して、評価に対する理解を深めます。
 
Overview of the course   
This course is intended for two groups of students, ones in introductory language testing and language teachers who need to create tests for themselves or their schools or program. The students will deepen their knowledge of how to plan, write, and administer tests. Emphases are on development of basic practice of language assessment, which help educators make more effective use of evaluation, assessment, and testing procedures in the Japanese language classroom. It is also provided a conceptual overview of how to score and analyze test results, as well as an overview of test validation procedures. The course involves a better understanding of the qualities of good assessment and of processes and techniques for improving testing. A practical and widely applicable approach to building quality assessments for use in the classroom or in testing programs is also introduced.
 
キーワード   
評価、測定、アセスメント、テスト、言語能力
 
Keywords   
Evaluation, Assessment, Test, Task, Language Proficiency,
 
授業の計画   
第1回 日本語教育におけるテスト及び評価
第2回 テストの特性:信頼性、妥当性、実用性、真正性
第3回 言語知識と言語能力-その構成要素を考える:「文法」
第4回 言語知識と言語能力-その構成要素を考える:「文字」
第5回 言語知識と言語能力-その構成要素を考える:「語彙」
第6回 言語能力とテスト項目作成の実際(作題と検証):「聴解力」
第7回 言語能力とテスト項目作成の実際(作題と検証):「読解力」
第8回 言語能力とテスト項目作成の実際(作題と検証):「口頭表現力」
第9回 言語能力とテスト項目作成の実際(作題と検証):「文章表現力」
第10回 統計数値の活用(その1)-良問作成のための項目分析の手法
第11回 統計数値の活用(その2)-テスト実施後に得られる得点の活用と解釈
第12回 テスティングにおける言語能力記述文(Can-do Statements)の役割
第13回 スタンダードとテスティング-教育内容の透明性と一貫性
第14回 日本語教育におけるテスティング-教授・学習・評価の視点から
第15回 評価法のまとめ/修了試験(学期末試験)
 
Plan   
The course will cover the following topics
Week 1. Testing, Assessment and Japanese Language Teaching
Week 2. The Qualities of Effective Assessment: Reliability, Validity,
and Practicality
Week 3. Discrete-Point and Integrative Testing: Grammar and Letters
Week 4. Communicative Language Testing: Reading and Writing
Week 5. Communicative Language Testing: Listening and Speaking
Week 6. Assessing Listening: Basic Types of Listening and Designing
Assessment Tasks
Week 7. Assessing Reading: Types of Reading and Designing Assessment Tasks
Week 8. Assessing Speaking: Basic Types of Speaking and Designing
Assessment Tasks
Week 9. Assessing Writing: Genres of Written Language and Designing
Assessment Tasks
Week 10. Item Analysis for Norm-Referenced Testing and Criterion-Referenced
Testing
Week 11. Calculating Descriptive Statistics and Standard Scores
Week 12. The roles of Can-do Statements and language Testing
Week 13. Current Issues in Classroom Testing: New views on Language
Proficiency
Week 14. Grading and Students Evaluation and Philosophy of Grading
Week 15. Other Important Topics in Testing / Final Examination
 
成績評価の方法・基準   
① 受講時の平常点 (40%)
② 事前課題演習及び発表 (40%)
③ 修了試験 (20%)
 
Grading system for assessment   
① Class Participation(40%)
② Assignments, projects and presentations(40%)
③ Final Examination (20%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
●受講前(事前)に、既存のテストを分析し、測定しようとしている言語知識、言語能力についてまとめ、開講中に発表する。
●既存のテストについて、出題内容、構成、解答形式等の観点から分析・考察し、開講中に発表する。
●毎時の授業前後に、指定されたテキストを読んで、理解を深める。
 
Preview/review   
You are expected to read assigned textbooks and references in advance.
You are expected to work in group for projects and presentations.
 
履修上の注意   
受講資格:グループ演習及び発表を予定しているので、全回出席が可能な者
 
Notes   
You are required to attend all classes for assignments, projects and presentations.
 
教科書  
教科書1 ISBN
書名 『日本語教師のためのテスト作成マニュアル』
著者名 伊東祐郎 出版社 アルク 出版年  2008
備考
教科書2 ISBN
書名 『日本語教師のための評価入門』
著者名 近藤ブラウン妃美 出版社 くろしお出版 出版年  2012
備考
 
参考書  
参考書1 ISBN
書名 『テストを作る』
著者名 関正昭・平高史也編村上京子他著 出版社 スリーエーネットワーク 出版年  2013
備考
参考書2 ISBN
書名 『言語テストの基礎知識』
著者名 ブラウン, J.B.、和田稔訳 出版社 大修館書店 出版年  1999
備考
参考書3 ISBN
書名 『<実践>言語テスト作成法』
著者名 バックマン, L.F.他、大友賢二他監訳 出版社 大修館書店 出版年  2000
備考
参考書4 ISBN
書名 『外国語の学習、教授、評価のためのヨーロッパ共通参照枠』
著者名 吉島茂、大橋理枝訳編 出版社 朝日出版社 出版年  2004
備考
参考書5 ISBN
書名 Designing and Analyzing Language Tests (Oxford Handbooks for Language Teachers)
著者名 Nathan T. Carr 出版社 Oxford University Press 出版年  2011
備考 Includes a CD-ROM.
備考 Reference book 5 includes a CD-ROM with Excel worksheets for hands-on practice, completed worksheets for you to check your answers, and video tutorials for each Excel worksheet Recommended for TESOL Masters and Diploma students, language teacher educators, teachers in charge of testing for their language programs, or who write their own tests
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ