タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
Applied Peacebuilding 2   
時間割コード
520221
担当教員(ローマ字表記)
  上杉 勇司 [UESUGI Yuji]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  実習・演習 2 夏学期 集中 -
授業題目(和文)   
平和構築
 
Title(English)   
Applied Peacebuilding 2
 
授業の目標   
国際社会の関心事となっている国内紛争の要因や国連などを通じた第三者による紛争解決と紛争後の平和構築支援を分析する視角を学ぶことで、破綻国家や脆弱国家の再建のために取り組まれているさまざまな努力に対する理解を深める。

This intensive three-day course aims to provide students with an analytical framework and models to examine the contemporary issues of international affairs, such as the sources of internal conflict and third-party intervention for conflict resolution and post-conflict peacebuilding. The course will also cover challenges of rebuilding failed or fragile states in the world.
 
Goals of the course   
国際社会の関心事となっている国内紛争の要因や国連などを通じた第三者による紛争解決と紛争後の平和構築支援を分析する視角を学ぶことで、破綻国家や脆弱国家の再建のために取り組まれているさまざまな努力に対する理解を深める。

This intensive three-day course aims to provide students with an analytical framework and models to examine the contemporary issues of international affairs, such as the sources of internal conflict and third-party intervention for conflict resolution and post-conflict peacebuilding. The course will also cover challenges of rebuilding failed or fragile states in the world.
 
授業の概要   
紛争解決および平和構築に関する理論的枠組みや分析視角を学ぶとともに、それらを用いて実際の国内紛争や国家建設の過程に当てはめ、その取り組みの実際を検証する。

In this intensive course, the students will learn various analytical tools and conceptual models. Then, they will be given an opportunity to apply these models to a case study of internal conflicts and state building.
 
Overview of the course   
紛争解決および平和構築に関する理論的枠組みや分析視角を学ぶとともに、それらを用いて実際の国内紛争や国家建設の過程に当てはめ、その取り組みの実際を検証する。

In this intensive course, the students will learn various analytical tools and conceptual models. Then, they will be given an opportunity to apply these models to a case study of internal conflicts and state building.
 
キーワード   
紛争解決、平和構築、国家建設、国内紛争、破綻国家、脆弱国家、国連、国連平和活動

Conflict Resolution, Peacebuilding, State-building, Internal Conflict, Failed State, Fragile State, United Nations, UN Peace Operations
 
Keywords   
紛争解決、平和構築、国家建設、国内紛争、破綻国家、脆弱国家、国連、国連平和活動

Conflict Resolution, Peacebuilding, State-building, Internal Conflict, Failed State, Fragile State, United Nations, UN Peace Operations
 
授業の計画   
DAY 1 (September 19) 14:20-17:30
1: Introduction (Course overview and syllabus review) 導入
2: Key Concepts and Definitions (Chapter 1) 基本概念と定義

DAY 2 (September 20) 10:10-17:30
3: Understanding Contemporary Conflict (Chapter 4) 現代の紛争を理解する(分析枠組みの紹介)
4: Containing Violent Conflict: Peacekeeping (Chapter 6) 平和維持活動
5: Ending Violent Conflict: Peacemaking (Chapter 7) 平和創造(和平交渉)
6: Case Study of Rwandan Genocide ルワンダ虐殺に関する事例研究

DAY 3 (September 21) 10:10-17:30
7-8: Watching Movies on the Case of Rwandan Genocide ルワンダ虐殺に関する映画鑑賞
9-10: Role Play Exercise (Rwandan Genocide) ルワンダ虐殺に関するロールプレイ

DAY 4 (September 22) 12:40-17:30
11: Peacebuilding (Chapter 9) 平和構築
12: Reconciliation (Chapter 10) 和解
13: Conclusion まとめ
 
Plan   
DAY 1 (September 19) 14:20-17:30
1: Introduction (Course overview and syllabus review) 導入
2: Key Concepts and Definitions (Chapter 1) 基本概念と定義

DAY 2 (September 20) 10:10-17:30
3: Understanding Contemporary Conflict (Chapter 4) 現代の紛争を理解する(分析枠組みの紹介)
4: Containing Violent Conflict: Peacekeeping (Chapter 6) 平和維持活動
5: Ending Violent Conflict: Peacemaking (Chapter 7) 平和創造(和平交渉)
6: Case Study of Rwandan Genocide ルワンダ虐殺に関する事例研究

DAY 3 (September 21) 10:10-17:30
7-8: Watching Movies on the Case of Rwandan Genocide ルワンダ虐殺に関する映画鑑賞
9-10: Role Play Exercise (Rwandan Genocide) ルワンダ虐殺に関するロールプレイ

DAY 4 (September 22) 12:40-17:30
11: Peacebuilding (Chapter 9) 平和構築
12: Reconciliation (Chapter 10) 和解
13: Conclusion まとめ
 
成績評価の方法・基準   
Final Report 50% 期末レポート
Case Study & Role Play 25% 事例研究とロールプレイ
Contribution to the in class discussion 25% 授業中の貢献度
 
Grading system for assessment   
Final Report 50% 期末レポート
Case Study & Role Play 25% 事例研究とロールプレイ
Contribution to the in class discussion 25% 授業中の貢献度
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
1994-95年のルワンダ虐殺について、各自で事前学習をしておくこと。
Each student should conduct a preliminary research on the 1994-95 Genocide in Rwanda before the class starts.
 
Preview/review   
1994-95年のルワンダ虐殺について、各自で事前学習をしておくこと。
Each student should conduct a preliminary research on the 1994-95 Genocide in Rwanda before the class starts.
 
履修上の注意   
参加型の楽しい集中講義にします。初日に概要を説明します。2日目には理論モデルや分析枠組みを学び、3日目には、それらを用いて、危機的状況下で人命を救う取り組みを検討し、グループ作業やロールプレイを使った疑似体験を通じて学びます。4日目には、紛争後に平和な関係を取り戻すために必要な措置について学びます。

This intensive course will be fun and a participatory one. In Day 1, overview of this course will be provided. In Day 2, we will learn theoretical models and analytical frameworks. In Day 3, application of these tools will be attempted using the interactive format such as group work and role play (simulation) of an emergency situation. In Day 4, we will focus on the efforts to resolve and rebuild a peaceful relationship in a conflict affected society.
 
Notes   
参加型の楽しい集中講義にします。初日に概要を説明します。2日目には理論モデルや分析枠組みを学び、3日目には、それらを用いて、危機的状況下で人命を救う取り組みを検討し、グループ作業やロールプレイを使った疑似体験を通じて学びます。4日目には、紛争後に平和な関係を取り戻すために必要な措置について学びます。

This intensive course will be fun and a participatory one. In Day 1, overview of this course will be provided. In Day 2, we will learn theoretical models and analytical frameworks. In Day 3, application of these tools will be attempted using the interactive format such as group work and role play (simulation) of an emergency situation. In Day 4, we will focus on the efforts to resolve and rebuild a peaceful relationship in a conflict affected society.
 
教科書  
教科書1 ISBN 9780745687223
書名 Contemporary conflict resolution
著者名 Oliver Ramsbotham et al. 出版社 Polity 出版年 2016
備考
 
参考書  
参考書1 ISBN 1555879462
書名 Peacebuilding as Politics
著者名 Elizabeth M. Cousens and Chetan Kumar 出版社 Lynne Rienner 出版年 2001
備考
参考書2 ISBN 9781441160225
書名 Local peacebuilding and national peace: interaction between grassroots and elite processes
著者名 edited by Christopher R. Mitchell and Landon E. Hancock, 出版社 Continuum 出版年 2012
備考
参考書3 ISBN 9780415394352
書名 State-Building: Theory and Practice
著者名 Aidan Hehir and Neil Robinson 出版社 Routledge 出版年 2007
備考
参考書4 ISBN 0199284008
書名 You, The People: The United Nations, Transitional Administration, and State-Building
著者名 Simon Chesterman 出版社 Oxford 出版年 2004
備考
参考書5 ISBN 9781588264800
書名 Building States to Build Peace
著者名 Charles T. Call 出版社 Lynne Rienner 出版年 2008
備考
 
使用言語  
英語(E)
 
ページの先頭へ