|
|
|
|
|
|
|
|
日本ファシズム・総力戦体制と戦時・戦後の東アジアがかかえた諸問題について考察します。 1990年代以降に総力戦体制論を主導し、ファシズム研究の枠組を刷新した山之内靖のほか、東アジア・植民地(朝鮮・台湾ほか)の総力戦体制を論じた論文を講読しながら、ファシズム・総力戦体制を論じる視座・方法について考えます。 近現代東アジアの歴史・思想とファシズム・総力戦体制について、基本的な理解と分析方法を身につけることを達成の基準とします。
|
|
|
To look at Japanese fascism/all-out war regime as well as issues facing East Asia during and after the war. To think about perspectives and methods to discuss fascism and all-out ware regime, reading papers of M. Maruyama, who laid the foundation of fascism studies in postwar Japan, S. Fujita, and B. Hashikawa. To obtain basic knowledge and analytical methods of the history/ideologies as well as fascism/all-out war regime in modern and contemporary East Asia.
|
|
|
春学期のゼミにつづいて、山之内靖『総力戦体制』(ちくま学芸文庫、2015年)のほか、東アジア・植民地の総力戦体制にかかわる文献を、演習形式で講読します。
|
|
|
To read basic literature on Japanese fascism and all-out war regime including 『超国家主義の論理と心理 他八篇』by M. Maruyama, and works of S. Fujita and B. Hashikawa in a seminal style.
|
|
|
|
|
春学期のゼミにつづいて、山之内靖『総力戦体制』(ちくま学芸文庫、2015年)のほか、東アジア・植民地の総力戦体制にかかわる文献を、演習形式で講読します。 テキストの講読と発表・討論をおこないます。 2回分のアクティブ・ラーニング(関連文献・資料の講読やフィールド・ワークとレポート提出)を含みます。
|
|
|
To read basic literature on Japanese fascism and all-out war regime including 『超国家主義の論理と心理 他八篇』by M. Maruyama, and works of S. Fujita and B. Hashikawa in a seminal style, then make presentations and discussions.
Two out of all lessons will be active learning (reading reference materials, field work, and submission of reports).
|
|
|
受講時の平常点、演習での報告・討議、レポートなどを総合的に評価します。
|
|
|
Comprehensive evaluation based on in-class performance, presentations and discussions, submission of reports.
|
|
|
講読するテキストを必ず事前に読み、ゼミでの討議をふまえてさらに再検討すること。
|
|
|
Read textbooks in advance, and prepare to raise questions and make comments.
|
|
|
初回に授業説明をおこないます。 研究者としての自覚を持って、継続的に演習に参加し、積極的に討議する意欲的な学生の受講をもとめます。
|
|
|
Details of the course will be directed in the first class. Participants are encouraged to actively participate in class, being aware of themselves as graduates.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reference materials will be directed in class as needed.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|