タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
アジア・アフリカフィールドサイエンス地域研究1   
時間割コード
514011
担当教員(ローマ字表記)
  栗原 浩英 [KURIHARA Hirohide]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 春学期 月5 -
授業題目(和文)   
ベトナム・中国関係の現状
 
Title(English)   
Current Vietnam-China Relations
 
授業の目標   
現在,ベトナムと中国いずれにおいても,公的機関によるウェブサイトが充実してきており,様々な情報を入手することが可能となっている。この授業では,それらの情報を通じて,不明瞭な点を把握することにより,フィールドワーク実施に際しての準備作業の方法について学ぶ。
 
Goals of the course   
Now a variety of information is available on Vietnam and China especially because of the improvement and development of official websites by public organizations. This lecture aims to learn how to extract useful information from such websites for the planning and practice of a fieldwork.
 
授業の概要   
両国の中央政府・地方政府の公式サイトやイシュー別のサイトの分析を通じて,両国間の見解の相違やインターネット情報では十分に判断できない問題を把握する。
 
Overview of the course   
Different points of views or some information that lacks concreteness will be carefully analyzed in the lecture to understand the current relationship between Vietnam and China.
 
キーワード   
越境,経済回廊,二回廊一経済圏,国境経済区,北部湾,南シナ海
 
Keywords   
Border Economic Zone, Border Crossing, Economic Corridor, Two Corridors and One Economic Zone, Tonkin Gulf, South China Sea
 
授業の計画   
第1回:ガイダンス
第2回:中央政府間関係(1)
第3回:中央政府間関係(2)
第4回:広西壮族自治区とベトナム(1)
第5回:広西壮族自治区とベトナム(2)
第6回:アクティブラーニング(1)―現時点でのベトナム・中国間の諸懸案(1)
第7回:アクティブラーニング(2)―現時点でのベトナム・中国間の諸懸案(2)
第8回:雲南省とベトナム
第9回:ベトナム北部各省と広西・雲南(1)
第10回:ベトナム北部各省と広西・雲南(2)
第11回:ベトナム北部各省と広西・雲南(3)
第12回:ベトナム北部各省と広西・雲南(4)
第13回:南シナ海問題(1)
第14回:南シナ海問題(2)
第15回:授業のまとめ
 
Plan   
1) Introduction
2) Relations between the Central Governments -1
3) Relations between the Central Governments - 2
4) Relations between Guangxi Zhuang Autonomous Region and Vietnam - 1
5) Relations between Guangxi Zhuang Autonomous Region and Vietnam - 2
6) Active Learning -1: Current Issues between Vietnam and China
7) Active Learning -2: Current Issues between Vietnam and China
8) Relations between Yunnan Province and Vietnam
9) Relations between the Northern Border Provinces of Vietnam and Guangxi - Yunnan-1
10) Relations between the Northern Border Provinces of Vietnam and Guangxi – Yunnan-2
11) Relations between the Northern Border Provinces of Vietnam and Guangxi - Yunnan - 3
12) Relations between the Northern Border Provinces of Vietnam and Guangxi – Yunnan - 4
13) South China Sea Problem -1
14) South China Sea Problem - 2
15) Conclusion
 
成績評価の方法・基準   
履修者の資料解析能力,観点の斬新性・独自性を重視して評価する。
 
Grading system for assessment   
The following points are highly appreciated for grading:
・Ability of analyzing documents
・Innovativeness and originality of viewpoints



 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
履修者は教員があらかじめ指定したURLを閲覧し,理解できない点や疑問点を整理した上で授業に出席すること。
 
Preview/review   
Students are requested to engage in the following prerequisite studies:
・Search of the texts and documents designated by the instructor;
・Summarize their own opinions or viewpoints
 
履修上の注意   
履修者はベトナム語あるいは中国語を習得していることが望ましいが,それを履修要件とすることはしない。
 
Notes   
Students are expected to understand Vietnamese or Chinese but that is not a prerequisite for the lecture.
 
教科書  
 
参考書  
参考書1 ISBN 9784904575444
書名 人はなぜフィールドに行くのか = Why Do Researchers Go into the Field? : フィールドワークへの誘い
著者名 床呂郁哉 編, 出版社 東京外国語大学出版会 出版年 2015
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ