|
|
|
|
|
|
|
Current Vietnam-China Relations
|
|
|
現在,ベトナムと中国いずれにおいても,公的機関によるウェブサイトが充実してきており,様々な情報を入手することが可能となっている。この授業では,それらの情報を通じて,不明瞭な点を把握することにより,フィールドワーク実施に際しての準備作業の方法について学ぶ。
|
|
|
Now a variety of information is available on Vietnam and China especially because of the improvement and development of official websites by public organizations. This lecture aims to learn how to extract useful information from such websites for the planning and practice of a fieldwork.
|
|
|
両国の中央政府・地方政府の公式サイトやイシュー別のサイトの分析を通じて,両国間の見解の相違やインターネット情報では十分に判断できない問題を把握する。
|
|
|
Different points of views or some information that lacks concreteness will be carefully analyzed in the lecture to understand the current relationship between Vietnam and China.
|
|
|
越境,経済回廊,二回廊一経済圏,国境経済区,北部湾,南シナ海
|
|
|
Border Economic Zone, Border Crossing, Economic Corridor, Two Corridors and One Economic Zone, Tonkin Gulf, South China Sea
|
|
|
第1回:ガイダンス 第2回:中央政府間関係(1) 第3回:中央政府間関係(2) 第4回:広西壮族自治区とベトナム(1) 第5回:広西壮族自治区とベトナム(2) 第6回:アクティブラーニング(1)―現時点でのベトナム・中国間の諸懸案(1) 第7回:アクティブラーニング(2)―現時点でのベトナム・中国間の諸懸案(2) 第8回:雲南省とベトナム 第9回:ベトナム北部各省と広西・雲南(1) 第10回:ベトナム北部各省と広西・雲南(2) 第11回:ベトナム北部各省と広西・雲南(3) 第12回:ベトナム北部各省と広西・雲南(4) 第13回:南シナ海問題(1) 第14回:南シナ海問題(2) 第15回:授業のまとめ
|
|
|
1) Introduction 2) Relations between the Central Governments -1 3) Relations between the Central Governments - 2 4) Relations between Guangxi Zhuang Autonomous Region and Vietnam - 1 5) Relations between Guangxi Zhuang Autonomous Region and Vietnam - 2 6) Active Learning -1: Current Issues between Vietnam and China 7) Active Learning -2: Current Issues between Vietnam and China 8) Relations between Yunnan Province and Vietnam 9) Relations between the Northern Border Provinces of Vietnam and Guangxi - Yunnan-1 10) Relations between the Northern Border Provinces of Vietnam and Guangxi – Yunnan-2 11) Relations between the Northern Border Provinces of Vietnam and Guangxi - Yunnan - 3 12) Relations between the Northern Border Provinces of Vietnam and Guangxi – Yunnan - 4 13) South China Sea Problem -1 14) South China Sea Problem - 2 15) Conclusion
|
|
|
履修者の資料解析能力,観点の斬新性・独自性を重視して評価する。
|
|
|
The following points are highly appreciated for grading: ・Ability of analyzing documents ・Innovativeness and originality of viewpoints
|
|
|
履修者は教員があらかじめ指定したURLを閲覧し,理解できない点や疑問点を整理した上で授業に出席すること。
|
|
|
Students are requested to engage in the following prerequisite studies: ・Search of the texts and documents designated by the instructor; ・Summarize their own opinions or viewpoints
|
|
|
履修者はベトナム語あるいは中国語を習得していることが望ましいが,それを履修要件とすることはしない。
|
|
|
Students are expected to understand Vietnamese or Chinese but that is not a prerequisite for the lecture.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|