タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
国際関係研究2   
時間割コード
512252
担当教員(ローマ字表記)
  中山 裕美 [NAKAYAMA Yumi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 秋学期 月4 -
授業題目(和文)   
国際協調
 
Title(English)   
Seminar of International Cooperaion
 
授業の目標   
今日国際社会が直面する様々なグローバルイシューについて、社会科学の方法論を用いて、グローバルな視点および地域的な視点からその課題を探求し解決の方途を考察する能力を習得する。
 
Goals of the course   
Students will acquire the ability to search problems and to consider solutions about various global issues by using social science methodology. 
 
授業の概要   
国際協調を様々なアプローチを用いて分析した文献を講読し、担当学生の報告をもとに論点を整理し、議論を行なう。
 
Overview of the course   
We will read literature on multilateral governance of the global population mobility, global environment. Afterwards, we will elucidate a disputed point and have discussion based on a presentation of students in charge.
In addition, students will develop group case studies and search for individual research theme .
 
キーワード   
定性的研究、定量的研究、事例研究
 
Keywords   
 
授業の計画   
第1回 オリエンテーション
第2回 文献講読(1)
第3回 文献講読(2)
第4回 文献講読(3)
第5回 文献講読(4)
第6回 アクティブラーニング(1)先行研究の収集
第7回 文献講読(5)
第8回 文献講読(6)
第9回 文献講読(7)
第10回 文献講読(8)
第11回 文献講読(9)
第12回 アクティブラーニング(2)先行研究の批判的考察
第13回 研究発表(1)
第14回 研究発表(2)
第15回 研究発表(3)
 
Plan   
1. Orientation
2. Learning the research methods
3. Active Learning(1) Collecting preceding studies
4. Intensive Reading(1)
5. Intensive Reading(2)
6. Intensive Reading(3)
7. Intensive Reading(4)
8. Intensive Reading(5)
9. Intensive Reading(6)
10. Intensive Reading(7)
11. Intensive Reading(8)
12. Intensive Reading(9)
13. Active Learning(2) Writing a review through critical consideration of preceding studies
14. Research Presentation(1)
15. Research Presentation(2)
 
成績評価の方法・基準   
毎週の議論への貢献度(50%)
事例研究(報告およびペーパー)の内容(50%)
 
Grading system for assessment   
Contribution to each week's discussion (50%)
Evaluation of research presentations and papers (50%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
講読予定の文献を事前に読んでおくこと。
 
Preview/review   
To read the assigned literature in advance.
 
履修上の注意   
 
Notes   
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ