タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
アジア・アフリカ・オセアニア地域研究18   
時間割コード
510182
担当教員(ローマ字表記)
  澤田 ゆかり [SAWADA Yukari]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 秋学期 月2 -
授業題目(和文)   
習近平政権と調和社会の行方:生活保障の視点から
 
Title(English)   
China's Development: Its Uniqueness and Universality
 
授業の目標   
経済・社会の発展に対して、政治的要素が及ぼす重要性を理解し、中国の大学生と議論できるようになる。
受講生は、中国の高度経済成長がどのような副作用をもらたしたのかを理解し、日本がその解決にどのような役割を果たせるのか自分の見解を述べることができるようになる。
受講生は信頼性の高い資料を用いて、日中の本質的な違いを示すことができるようになる。
 
Goals of the course   
To be able to discuss with the Chinese university students how political factors played significant role in the development of Chinese economy and explain it to the non-Chinese intellectuals.
The students will be able to select reliable materials and utilize basic statistics so that they may explain them to the third party.
 
授業の概要   
授業の前半は、教員から受講者に各回の内容について簡単な説明を行う。受講者は、この解説と事前学習に基づいて、教員の質問に順次回答していく。この授業では、受講者はまず中国型成長モデルの功罪を学ぶ。次に、戸籍制度による社会の分断とその解消について検証する。さらに、その背景にある人口問題について、高齢化と産児制限(いわゆる一人っ子政策)の視角から考察する。その対応策の柱となる社会保障政策を評価したうえで、最後に政治改革の可能性を論じる。
 
Overview of the course   
The class will observe how the political and social institutions affected economic development in China today. Major issues are: Chinese economic development model, household registration system, birth-control & population, social welfare reform, and political reform. Questions will be asked during the class in order to check the level of comprehension.
 
キーワード   
授業の前半は、教員から受講者に各回の内容について簡単な説明を行う。受講者は、この解説と事前学習に基づいて、教員の質問に順次回答していく。この授業では、受講者はまず中国型成長モデルの功罪を学ぶ。次に、戸籍制度による社会の分断とその解消について検証する。さらに、その背景にある人口問題について、高齢化と産児制限(いわゆる一人っ子政策)の視角から考察する。その対応策の柱となる社会保障政策を評価したうえで、最後に政治改革の可能性を論じる。
 
Keywords   
Chinese economic development model, household registration system, birth-control & population, social welfare reform, political reform
 
授業の計画  
No.内容
第1回 第1回 ガイダンス:授業の紹介と各回の担当者の決定
第2回 第2回 胡錦濤政権が残した遺産
第3回 第3回 労働災害の多発と補償
第4回 第4回 貧困県の政治から見た生活保護
第5回 第5回 戸籍制度の改革と防衛
第6回 第6回 農民工の賃金と影響力
第7回 第7回 一人っ子政策の緩和と扶養費の配分
第8回 第8回 高齢者を取り巻く現実
第9回 第9回 市場原理の浸透と社会保険
第10回 第10回 障害者の権利と就労環境
第11回 アジア政経学会の全国大会の共通論題/国際セッションに参加して、内容を500字以内で要約する。また可能な範囲で質問をし、それに対する回答も記録する。
第12回 アジア政経学会の全国大会の中国分科会に参加して、内容を500字以内で要約する。また可能な範囲で質問をし、それに対する回答も記録する。
第13回 第11回 国民皆保険・皆年金の構想と現実
第14回 第12回 官僚腐敗の政治経済学
第15回 第13回 税制からみた所得の再分配と今学期の達成度の確認。
 
Plan  
No.Content
1 #1 Introduction: Learn topics and the schedule for the term. Guide to further understanding the economic reform in China.
2 #2 The legacy of Hu Jintao: slow down of economic reform
3 #3 Industrial accidents and labor disputes: how to compensate unskilled labor
4 #4 Social security from the political perspective: a case of impoverished county
5 #5 Household registration reform as a battlefield: conflict between "have" and "have not"
6 #6 Rural migrant workers' power: rising minimum wage
7 #7 Relaxation of the one-child policy: imbalance between generations
8 #8 The real problem surrounding elders: who support the old age?
9 #9 Social insurance or commercial insurance?
10 #10 Empowerment of the disabled: Social assistance through the labor market
11 #11 Active Learning 1: Attend the annual general assembly of the JAAS (Japan Association of Asian Studies) and submit the report on a forum. The volume should be around 500 characters.
12 #12 Active Learning 2: Attend the session on Chinese economy at the JAAS (Japan Association of Asian Studies) Autumn conference and submit an essay. The volume should be around 500 characters.
13 #13 Universal social safety net for everyone: idea and reality
14 #14 Anti-corruption campaign among the bureaucrats: how it affects economy
15 #15 Income redistribution through the taxation system: evaluation of achievement
 
成績評価の方法・基準   
授業中の回答(25%)、第11回と第12回の提出物(15%)、期末のレポート(60%)を合算して評価する。
 
Grading system for assessment   
The final grade will be given by accumulating the following elements: Answering questions in the classroom (10%), two reports assigned as the Active Learning #1 &2 (10%), and the final exam (80%).
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
予習を前提として授業を進める。テキストを予め読んで、以下の準備をしておくこと。指定ページを読み、内容を把握しておくこと。不明の箇所は調べ、分からない場合は授業中に質問すること。
復習としては、授業終了後に速やかに授業中に得た新たな知見を整理して、自分の学位論文に応用する方法を検討すること。
 
Preview/review   
Minimum requirement to attend the class is to complete preparatory works listed in the TUFS MOODLE :(1) The students need to read assigned pages of the textbook before the class. They must look up uncertain passage and ask questions if they can't find the answers.

 
履修上の注意   
学期末レポートの提出:学期最終授業日の前日の23:59までにムードルで提出する。書式については、受講者に別途通知する。
ムードルの登録を忘れないようにすること。
 
Notes   
The term paper should be handed in before 11:59 PM of the last class. Details of the format will be announced via the TUFS MOODLE
 
教科書  
教科書1 ISBN 9784815808341
書名 中国経済学入門 : 「曖昧な制度」はいかに機能しているか
著者名 加藤弘之 著, 出版社 名古屋大学出版会 出版年 2016
備考
教科書2 ISBN 482224945X
書名 How China Became Capitalist (Japanese Version )
著者名 Ronald Coase & Ning Wang 出版社 Nikkei-BP 出版年 2013
備考
 
参考書  
参考書1 ISBN 9784623075942
書名 二重の罠を超えて進む中国型資本主義 : 「曖昧な制度」の実証分析
著者名 加藤弘之, 梶谷懐 編著, 出版社 ミネルヴァ書房 出版年 2016
備考
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ