タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
英語学・英語教育学研究8   
時間割コード
509008
担当教員(ローマ字表記)
  吉冨 朝子 [YOSHITOMI Asako]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 秋学期 木4 -
授業題目(和文)   
第二言語習得研究2
 
Title(English)   
Topics in Second Language Acquisition Research
 
授業の目標   
第二言語習得研究および外国語教育学に関する専門知識を養うこと。
 
Goals of the course   
To deepen knowledge in second language learning and teaching.
 
授業の概要   
第二言語習得研究の各論に関する専門書を読解・考察する。
今学期は、第二言語使用におけるfluencyの認知的基盤について取り上げる。
 
Overview of the course   
We will read and discuss a particular subarea in second language acquisition research, focusing on the cognitive bases of language fluency.
 
キーワード   
第二言語習得、fluency
 
Keywords   
second language learning and teaching, fluency
 
授業の計画  
No.内容
第1回 授業の目的・目標および授業計画を説明する。
口頭発表担当者と担当範囲を決定する。
第2回 1. Fluency, second language acquisition, and cognitive science (1)
第3回 2. Fluency, second language acquisition, and cognitive science (2)
第4回 3. Measuring second language oral fluency (1)
第5回 4. Measuring second language oral fluency (2)
第6回 5. Fluency in general cognitive processing (1)
第7回 6. Fluency in general cognitive processing (2)
第8回 7. Second language cognitive fluency (1)
第9回 8. Second language cognitive fluency (2)
第10回 9. Social, attitudinal, and motivational factors underlying second language fluency (1)
第11回 10. Social, attitudinal, and motivational factors underlying second language fluency (2)
第12回 11. Widening the interdisciplinary scope: neuroscientific formal modeling, and philosophical issues (1)
第13回 12. Widening the interdisciplinary scope: neuroscientific formal modeling, and philosophical issues (2)
第14回 アクティブ・ラーニング(1)Toward a cognitive science of second language fluency (1)
第15回 アクティブ・ラーニング(2)Toward a cognitive science of second language fluency (2)
 
Plan  
No.Content
1 Introduction of the syllabus.
2 1. Fluency, second language acquisition, and cognitive science (1)
3 2. Fluency, second language acquisition, and cognitive science (2)
4 3. Measuring second language oral fluency (1)
5 4. Measuring second language oral fluency (2)
6 5. Fluency in general cognitive processing (1)
7 6. Fluency in general cognitive processing (2)
8 7. Second language cognitive fluency (1)
9 8. Second language cognitive fluency (2)
10 9. Social, attitudinal, and motivational factors underlying second language fluency (1)
11 10. Social, attitudinal, and motivational factors underlying second language fluency (2)
12 11. Widening the interdisciplinary scope: neuroscientific formal modeling, and philosophical issues (1)
13 12. Widening the interdisciplinary scope: neuroscientific formal modeling, and philosophical issues (2)
14 Active Learning (1) Toward a cognitive science of second language fluency (1)
15 Active Learning (2) Toward a cognitive science of second language fluency (2)
 
成績評価の方法・基準   
授業での口頭発表や議論への積極的参加(50%)、及び期末レポート(50%)に基づき、総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Evaluation will be based on active participation and in-class presentations (50%) and term paper (50%).
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
口頭発表の担当ではない場合も、事前にテキストの該当箇所を読解し、内容をよく予習してくること。
 
Preview/review   
Read the chapter in advance even when you are not in charge of presenting the chapter.
 
履修上の注意   
専攻言語は問わないが、英文の専門文献を読解していくので、相当の英語力は必須。
 
Notes   
A certain level of English proficiency and some knowledge in applied linguistics are required.
 
教科書  
教科書1 ISBN 978-0-8058-56620
書名 Cognitive Bases of Second Language Fluency
著者名 Segalowitz, N. 出版社 Routledge 出版年 2010
備考
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ