タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
アジア・アフリカ文学・文化研究2   
時間割コード
502392
担当教員(ローマ字表記)
  藤井 守男 [FUJII Morio]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 秋学期 木2 -
授業題目(和文)   
神秘主義テクスト研究
 
Title(English)   
Study of Sufi texts
 
授業の目標   
研究に必要な神秘主義テクストに関する知識と理解力を身につけるるようにする。
 
Goals of the course   
This class aims at acquiring knowledge and understanding about Sufi texts necessary for full-scale study.
 
授業の概要   
中世期の代表的なペルシア語神秘主義テクストを選択し、精読する。
 
Overview of the course   
Reading significant Persian texts of literature and philosophy in the middle age.
 
キーワード   
神秘主義テクスト ホラーサーン派スーフィズム
 
Keywords   
Sufi texts Khorasan Sufism
 
授業の計画   
 
1.イブン・アラビー系の神秘哲学の影響関係をも視野に入れつつ、'Ayn al-Quzat al-Hmadani,Sana'i、 Najm al-din Razi,Farid al-din   'Attar,Rumiなどのホラーサーン派スーフィズムに関する最新の研究の現状の分析も含めて、西暦12世紀〜13世紀の神秘主義系のペルシ  ア語テクストに関する検討を行う。

2.ペルシア神秘主義文学とイスラーム思想との接点に係わる議論についても授業の中で触れていく。

  考察の対象とするペルシア語テクスト:
   Tamhidat, Manteq al-Teyrなど(第一回〜第7回)
   Mathnavi(第8回〜第14回)

3.第14回目に課題の提出を求め、第15回目に検討と総括を行う。
 
Plan   
1.under consideration of influence of Ibn 'Arabian school of Sufism, Persian mystical texts in the 12th.and 13th.century are
examinedI

2.Relation and joint points between Persian sufistic literature and Islamic theology are also referred at class.
some significant Persian texts to be analyzed and discussed are;
Tamhidat, Mantiq al-Tayr, Mathnavi.

3.a finalreport is required at 14th.session, and, general evaluation is given at 15th.session.
 
成績評価の方法・基準   
授業で対象となるテクストに関する理解度と課題達成度(50%)。
学期末の課題レポートにおける自主的学習の成果(50%)。
 
Grading system for assessment   
level of understanding of texts considers at class(50%)
evaluation of attainments by fainal report(50%)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
予めスーフィズムについてある程度の知識をつけておくことが望ましい。
 
Preview/review   
knowledge about Sufism,to some extent, is required.
 
履修上の注意   
テクストに中に現れる神秘主義関連の用語については自主的に調べること。
 
Notes   
technical terms concerning Sufism are required to check in advance.
 
教科書  
備考 printed text is given at the first session.
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ