タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
アジア・アフリカ文学・文化研究1   
時間割コード
502243
担当教員(ローマ字表記)
  木村 理子 [KIMURA Ayako]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  実習・演習 2 夏学期 集中 -
授業題目(和文)   
伝統文化と民主化
 
Title(English)   
Traditional Culture and Democratization
 
授業の目標   
アジアの旧社会主義国の一例としてモンゴルをとりあげ、「伝統文化の再生」に着目しながら、社会主義国における民主化についてともに考えることがこの授業の目標です。
 
Goals of the course   
The goal of this course is a study of democratic reforms in socialist countries, being taken a Mongolian case of democratization among former socialist countries in Asia. "Re-creation of traditional culture" is considered for the study.

 
授業の概要   
モンゴルの民主化について「伝統文化の再生」という側面から講義し、社会主義政策の伝統と民主化した社会との関係について考えていきます。
 
Overview of the course   
The course will cover Mongolian democratization within the context of “re-creation of traditional culture.” We will also study the relationship between the traditions of a socialist policy and the traditions in a democratized society.
 
キーワード   
民主化、民主化運動、社会主義政策、伝統文化
 
Keywords   
Democratization, Democratic reform, Socialist policies, Traditional culture
 
授業の計画   
第1回  オリエンテーション イントロダクション 
第2回  モンゴル民主化運動(1)   
第3回  モンゴル民主化運動(2)    
第4回  モンゴル民主化運動(3) 
第5回  革命期の伝統文化(1)
第6回  革命期の伝統文化(2)
第7回  社会主義国家建設期の伝統文化(1)
第8回 社会主義国家建設期の伝統文化(2)
第9回 民主化後の「伝統文化」(1)
第10回 民主化後の「伝統文化」(2)
第11回 社会主義政策と伝統文化(1)  各自発表 全体討論
第12回 社会主義政策と伝統文化(2)  各自発表 全体討論
第13回  社会主義政策と民主化 全体討論
第14回  旧社会主義諸国との比較考察(1) 各自発表 全体討論  
第15回  旧社会主義諸国との比較考察(2) 各自発表 全体討論
 
Plan   
1. Orientation, Introduction
2. Democratic reform in Mongolia (1)
3. Democratic reform in Mongolia (2)
4. Democratic reform in Mongolia (3)
5. Traditional culture for achieving revolution (1)
6. Traditional culture for achieving revolution (2)
7. Traditional culture for building socialist state (1)
8. Traditional culture for building socialist state (2)
9. “Traditional culture” for achieving democratization (1)
10. “Traditional culture” for achieving democratization (2)
11. Traditional culture and Socialist policies (1) / Presentation, Discussion
12. Traditional culture and Socialist policies (2) / Presentation, Discussion
13. Socialist policies and Democratization / Discussion
14. Comparison between former socialist countries (1) / Presentation, Discussion
15. Comparison between former socialist countries (2) / Presentation, Discussion
 
成績評価の方法・基準   
各自発表に基づいて成績評価を行います。
 
Grading system for assessment   
Grading is to be based on evaluation of individual presentations.
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
モンゴル帝国史やモンゴル現代史に関する書籍をできるだけ読んでおいてください。
映画『グッバイ レーニン(2003,ドイツ)』『善き人のためのソナタ(2006,ドイツ)』『東ベルリンから来た女(2012,ドイツ)』を観ておいてください。

 
Preview/review   
Please read books on the history of the Mongolian empire and a Mongolian modern history as many as possible. Please see these three films: "Good Bye Lenin! (2003, Germany)","The Lives of Others (Das Leben der Anderen / 2006, Germany)" and "Barbara (2012, Germany)".
 
履修上の注意   
モンゴル民主化運動については、できるかぎり現地体験に基づき、お話したいと思っています。映像資料をお見せしながら授業を進めていく予定ですので、できるかぎり出席してください。
 
Notes   
Regarding democratic reforms in Mongolia, I will lecture based on my experience of the fieldwork in Mongolia. We will also see some documentary films.
 
教科書  
備考 There is no plan to use textbooks.
 
参考書  
備考 I will notify you about books for reference during class.
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ