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Management Information Systems
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企業経営において情報技術がもたらす価値と役割について、情報技術の使い手・作り手の視点から複眼的に考察し、今後の課題・展望まで洞察を深め、マネジメントの観点から理解できるようになる。
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This course provides understandings of fundamental issues and visions in the field of management information systems from the perspective of corporate strategy,including both manufacturer and user viewpoints.
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まず企業戦略論とマッキンゼー等の戦略コンサルティングのフレームワーク、および経営情報論について概観する。つぎに先行研究に関する図書や文献、および実社会における事例から題材を選び、その動機・仮説・方法・結果などについて考察する。
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The first half consists of introductions of basic conceptual frameworks of corporate strategy and management information systems as well as consulting frameworks, e.g., McKinsey & Company. In the following second half session, students will be required to select articles in the field of corporate strategy and management information systems, and make presentations at class.
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経営戦略、戦略フレームワーク、情報技術、経営情報システム、技術経営
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management information systems, corporate strategy, framework, information technology, management of technology
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授業回の前半(1−6回)は教員が企業戦略論と経営情報論の基本的な概念枠組みを提示する(競争戦略論、戦略フレームワーク、企業経営と情報化、IT経営の現状と課題、情報化産業の構造と課題など)。 授業回の後半(7-12回)は、受講者の中から各回の報告者と報告内容(関連分野の教科書・参考書・文献など)を決め、受講者全体で討議を行う形で授業を進める 最終回は、まとめと今後の展望に付いて議論する。
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1-6: Introductions to basic conceptual frameworks of corporate strategy and management information systems
7-12:Presentations of articles in the field of corporate strategy and management information systems, and discussions
13: Wrap up
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Presentations and contributions at class and the submissions of reports will be evaluated.
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報告者は報告予定の文献などについて事前に十分予習をして他の受講者に分かりやすく説明できるように準備する。
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Preparation of articles to be presented at class.
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Articles of Academy of Management, Association for Information Systems, The Japan Society for Management Information, etc. Kadono, Y. (2015). Management of Software Engineering Innovation in Japan. Springer.
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