タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
アジア・アフリカ言語研究1   
時間割コード
500351
担当教員(ローマ字表記)
  フフバートル
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 春学期 木4 -
授業題目(和文)   
モンゴル語学研究
 
Title(English)   
Mongolian Linguistics
 
授業の目標   
20世紀以来、現代モンゴル語が形成したプロセスにかかわる諸問題について考える。それにより、「現代モンゴル語」、つまり、「現代モンゴル語の書きことば」がどのように形成したのか、というモンゴル語研究の新しい課題について理解を深め、現代モンゴル語研究の方向性について考察する。
 
Goals of the course   
Look at issues on the process in which the contemporary Mongolian was formed since the beginning of the 20th century.
Especially, develop the understanding of how written contemporary Mongolian was formed, and examine the direction of contemporary Mongolian linguistics studies.
 
授業の概要   
現代モンゴル語の書きことばの形成プロセスにかかわる諸問題について講じる。特に、中国領内の現代モンゴル語に焦点を当て、近代語彙の形成、言語規範、文字改革などの問題を旧モンゴル人民共和国の「国語」との関係で学ぶ。
 
Overview of the course   
Look at issues on the process in which the contemporary written Mongolian was formed. Among other things, focus on the contemporary Mongolian in China, and compare it with the national language of the former Mongolian People's Republic in terms of modern vocabulary, linguistic norms, and reform of characters.
 
キーワード   
現代モンゴル語、現代モンゴル語の書きことば、モンゴル語の「学校文法」、モンゴル国語、内モンゴルのモンゴル語
 
Keywords   
Contemporary Mongolian, contemporary written Mongolian, "school grammar" of Mongolian, the national language of Mongolia, Mongolian of Inner Mongolia
 
授業の計画   
第1回 東アジア諸国の「国語」と「モンゴル語」---言語の規範
第2回 「モンゴル民族」の分布と各国の「モンゴル語」の関係1
第3回 「モンゴル民族」の分布と各国の「モンゴル語」の関係 2
第4回 「モンゴル民族」の分布と各国の「モンゴル語」の関係 3
第5回 20世紀前半期の「モンゴル語」--モンゴル語近代語彙1
第6回 20世紀前半期の「モンゴル語」--モンゴル語近代語彙 2
第7回 20世紀前半期の「モンゴル語」--モンゴル語近代語彙 3
第8回 20世紀後期以来の「モンゴル語」--内モンゴルの新しい書きことばの形成1
第9回 20世紀後期以来の「モンゴル語」--内モンゴルの新しい書きことばの形成 2
第10回 20世紀後期以来の「モンゴル語」--内モンゴルの新しい書きことばの形成 3
第11回 モンゴル人民共和国文学の内モンゴルへの導入
第12回 モンゴル民族の文字改革モンゴル問題 1――モンゴル国
第13回 モンゴル民族の文字改革モンゴル問題 2――内モンゴル自治区など
第14回 モンゴル民族の文字改革モンゴル問題 3――新疆ウイグル自治区のモンゴル語
第15回 総括
 
Plan   
01 "National languages" in East Asian countries and "Mongolian" - linguistic norms
02 Relation between distribution of "Mongolian ethnic groups" and each country's "Mongolian" 1
03 Relation between distribution of "Mongolian ethnic groups" and each country's "Mongolian" 2
04 Relation between distribution of "Mongolian ethnic groups" and each country's "Mongolian" 3
05 "Mongolian" in the first half of the 20th century - Mongolian modern vocabulary 1
06 "Mongolian" in the first half of the 20th century - Mongolian modern vocabulary 2
07 "Mongolian" in the first half of the 20th century - Mongolian modern vocabulary 3
08 "Mongolian" since the latter half of the 20th century - formation of new written Mongolian in Inner Mongolia 1
09 "Mongolian" since the latter half of the 20th century - formation of new written Mongolian in Inner Mongolia 2
10 "Mongolian" since the latter half of the 20th century - formation of new written Mongolian in Inner Mongolia 3
11 Introduction of Mongolian People's Republic literature into Inner Mongolia
12 Reform of characters by Mongolian ethnic groups 1 - Mongolia
13 Reform of characters by Mongolian ethnic groups 2 - Inner Mongolia, etc.
14 Reform of characters by Mongolian ethnic groups 3 - Shinjang Uyghur Aptonom Rayoni
15 Summary

 
成績評価の方法・基準   

学期末のレポートが70%、受講時の平均点が30%。
 
Grading system for assessment   
Term-end report 70%, in-class performance 30%
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
特定のキーワードを中心に次回の授業内容について事前に調べることを強く求める。
 
Preview/review   
Students are required to prepare for the next class, focusing on specific key words.
 
履修上の注意   
授業内容の展開が速いため、遅刻、早退、欠席がないように十分気を付けてもらたいたい。
 
Notes   
Do not being late, being absent, or leave earlier, as the class moves on at a faster pace.
 
教科書  
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ