タイトル
     2017 年度   総合国際学研究科
  
英語学・英語教育学研究12   
時間割コード
500002
担当教員(ローマ字表記)
  高島 英幸 [TAKASHIMA Hideyuki]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
  講義 2 秋学期 金5 -
授業題目(和文)   
外国語教育学研究 (J)
 
Title(English)   
Studies in Second Language Education
 
授業の目標   
ESL 環境における Applied Linguistics としての研究と日本の英語教育学との接点を探求する。
 
Goals of the course   
Search for common ground between applied linguistics in case of ESL environment and English pedagogy in Japan.
 
授業の概要   
Long(2015)の第6章以降より, Long の主張する TBLT を同定する。各章を担当者のプレゼンによるまとめを中心に、その内容を精読する。同時に、日本の英語教育学に貢献する内容を見極める。
 
Overview of the course   
Closely read Long (2015) from the chapter 6, and identify TBLT which the author advocates.
Find out if there is helpful information for English pedagogy in Japan or not.
 
キーワード   
task-Based language teaching(TBLT), task-supported language teaching TSLT), task activity(TA), task-oriented activity(TOA), assessment, needs and means analysis, Second Language Acquisition
 
Keywords   
task-Based language teaching(TBLT), task-supported language teaching (TSLT), task activity(TA), task-oriented activity(TOA), assessment, needs and means analysis, Second Language Acquisition
 
授業の計画   
Long(2015)の第6章以降を, 担当者を決め、精読しながら, TBLTという考え方、その言語活動を精査し、日本の英語教育学への応用の可能性と限界を精査する。

全15章の第6章以降を, 春学期に引き続き, 受講生は希望の章を選択し, 各章2~3名程度の担当者によるプレゼンテーションによる授業の進行となる。
 
Plan   
Students read from the chapter 6 of Long (2015) in turns, examine the concepts of TBLT and its language activities, and assess the potentials and limitations in applying TBLT into English pedagogy in Japan.

Following the spring quarter, students select preferred (desired) chapters, summarize the contents of them, and make presentation.

Each chapter is assigned to a couple of students.

 
成績評価の方法・基準   
プレゼンテーションの方法と内容(30点)、議論への貢献度(30点)と総括のレポート(40点)を総合的に評価する。
 
Grading system for assessment   
Presentations(30点), participation in class(30点)and summary report(40点)
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
 
Preview/review   
 
履修上の注意   
テキストを事前に購入しておくこと。
 
Notes   
Be sure to purchase the textbook in advance.
 
教科書  
教科書1 ISBN 9780470658949
書名 Second Language Acquisition and Taks-Based Language Teaching
著者名 Long, M. 出版社 Wiley Blackwell 出版年 2015
備考
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ