タイトル
     2017 年度   国際社会学部
  
卒業論文演習A   
時間割コード
423514
担当教員(ローマ字表記)
  田島 陽一 [TAJIMA Yoichi]
授業開講形態 授業形態 単位数 学期 曜日・時限 実務経験のある教員による授業
    2 春学期 木5 -
授業題目(和文)   
経済発展論(卒論演習)Ⅰ
 
Title(English)   
Research Seminar of Economic Development Ⅰ
 
授業の目標   
卒論の基準をクリアする研究論文を執筆する。具体的には,先行研究の議論の延長可能性を探る論文または書評論文などが例として挙げられる。
 
Goals of the course   
You write a research paper to clear the criteria of graduation thesis. To be more specific, such as paper or book review paper explores the possibility of extended discussion of previous studies can be cited as an example.
 
授業の概要   
卒論の基準をクリアする研究論文を執筆するため、その方法を指導する。
 
Overview of the course   
In order to write a research paper to clear the criteria for graduation thesis, I guide you the way.
 
キーワード   
開発経済学,国際経済学,卒業論文
 
Keywords   
Development economics, international economics, graduation thesis
 
授業の計画   
第1回 ガイダンス
第2回 毎週2〜3名ずつ研究報告を行い,その内容について検討する。
第3回 以下、同上。
第4回
第5回
第6回
第7回
第8回 
第9回 
第10回
第11回
第12回
第13回
アクティブ・ラーニング1~2:詳細は授業中に指示します。
 
Plan  
 
成績評価の方法・基準   
研究報告の内容,質疑応答に対する受け答え,アクティブ・ラーニングの内容を踏まえて評価を行う。
研究報告:①指示の内容をよく踏まえているか。②基本的なアカデミック・スキル,例えばレポートの書き方が守られているか。③興味深い分析や考察がなされているか。
質疑応答に対する受け答え:①質問の意図をよく理解し,的確な返答をしているか。
アクティブ・ラーニングの評価基準:①指示の内容をよく踏まえているか。②基本的なアカデミック・スキル,例えばレポートの書き方が守られているか。③興味深い分析や考察がなされているか。
 
Grading system for assessment   
Evaluation is carried out in the light of the contents of the research report, comeback for the question-and-answer session, the progress of the research.
Research report: ① Are you well in the content of the instructions? ② Are you skilful for basic academic skills, such as how to write reports? ③ Is there any interesting analysis or consideration?
Answers to questions and answers: ① Have you understood the intent of the question well and are doing an accurate reply?
Evaluation criteria for active learning: ① Are you well in the content of instructions? ② Are basic academic skills, such as how to write reports? ③ Is there any interesting analysis or consideration?
 
事前・事後学習【要する時間の目安】   
現段階の研究の進捗状況を正確に伝えられるよう,研究報告の準備をしておくこと。
授業後は演習中に受けたコメントを整理しておくこと。
 
Preview/review   
①So that it is transmitted accurately the progress of the study of current stage, it is important to prepare for the research report and tutoring.
②Review the comments in the seminar after the class.
 
履修上の注意   
 
Notes   
 
教科書  
教科書1 ISBN 4061586041
書名 論文のレトリック : わかりやすいまとめ方
著者名 沢田昭夫/[著], 出版社 講談社 出版年 1986
備考
教科書2 ISBN 9784130322157
書名 政策リサーチ入門 : 仮説検証による問題解決の技法
著者名 伊藤修一郎 著, 出版社 東京大学出版会 出版年 2011
備考
 
参考書  
 
使用言語  
日本語(J)
 
ページの先頭へ